Black Star Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Uaktuelt i seg selv, eller i forhold til Canon 400D?Uaktuelt i seg selv. Ikke fordi det er Nikon, men fordi modellen er litt for enkel for meg på noen områder. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Selv klarte jeg ikke grepet på verken D40 eller 400D - og andre merker/modeller hadde jeg fint lite mulighet til å få prøvd uten å reise titalls mil Må bare beklage om innlegget mitt ovenfor virker litt fanboypreget, men skal du først ha Nikon i den prisklassen, ikke se deg blind på de ekstra megapikslene D40x tilbyr, og se heller på d40 med bedre glass. Ellers så er jo grep veldig viktig - mens merke ikke har så mye å si, alle lager jo gode kameraer. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Jeg har selv store hender, men har ikke hatt noe problem med grepet på 400D. Ja, det finnes flere kameraer, tilogmed mange, med bedre grep der ute for mine store hender... men det er ikke noe problem. Finnes mye viktigere ting enn grepet. Pris er én ting, mulighet til å benytte objektivene du kjøper på fremtidens toppkameraer er en annen. Og ja, Samsung har kanskje dagens beste kamera i innstegsmarkedet, men hva vet vi om mellomklassekameraene deres om 6-7 år? Ingenting. Velger man Canon eller Nikon er man sikker, disse har laget gode kameraer i mange titalls år. Canon har bedre innstegsmodeller enn Nikon (subjektiv mening) og dermed falt valget MITT på Canon for da vet jeg hva jeg får idag, neste år og om 15 år. Topp klasse hele veien! Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Og ja, Samsung har kanskje dagens beste kamera i innstegsmarkedet, men hva vet vi om mellomklassekameraene deres om 6-7 år? Ingenting. Det var for det man sa om Olympus for fire-fem måneder siden. Ellers er jo GX-10 en blåkopi av Pentax K10D (et kamera som er produsert for å konkurere mot 30D, ikke 400D), og det foreligger allerede nå rykter om både K200D og K20D. Hva vet vi egentlig om Canon og Nikons mellomklassekamera om 6-7 år? Akkurat like lite. For alt vi vet kan en av de to store gjøre noen enorme feilgrep og ende opp som konkursbo, hvem vet? Ingen vet. Å se på K10D/GX-10 mot 400D og si at 400D er et bedre kamera blir i mine øyne helt feil. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Finnes mye viktigere ting enn grepet. Pris er én ting, mulighet til å benytte objektivene du kjøper på fremtidens toppkameraer er en annen.Sant nok... Og for dem som investerte en formue i topp Pentax-kompatibel optikk på 60-tallet, kan fremdeles bruke den optikken på et nytt kamerahus, med lysmåling og bildestabilisator. Kjøper du Samsung GX-10, får du mulighet til å bruke all denne optikken, og all 3. partsoptikk som er produsert til Pentax. Skulle Samsung ikke lansere noen ny modell, er det likevel svært usannsynlig at Pentax ikke gjør det. Så jeg ville ikke vært bekymret... På den annen side er det ikke mer enn 20 år siden Canon reviderte sin fatning fullstendig, slik at all tidligere produsert Canon-optikk ble fysisk inkompatibel med de nye husene... Endret 2. desember 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Og ja, Samsung har kanskje dagens beste kamera i innstegsmarkedet, men hva vet vi om mellomklassekameraene deres om 6-7 år? Ingenting.Vel, vi vet at selv om Samsung går til helvete så kan du fremdeles bruke optikken din på fremtidens Pentax-modeller. Du kjøper jo faktisk optikk med en fatning som blir støttet av to større produsenter (ok, nå blir jo for så vidt Nikon F-fatning brukt av Fujifilm også, men Fujifilm kan vel trygt regnes som en nisjeprodusent). Og Canon har tross alt fullstendig skiftet fatning en gang, det kan skje igjen. EF-S-objektiver ikke funker på fullformathus. Nikon er nok sakte men sikkert i ferd med å droppe støtte for skruedrift, og det vil nok etter hvert bli noe som bare eksisterer på entusiasthusene (tilsvarende hvordan overføring av blenderinformasjon fra eldre objektiver er det i dag). Du er ikke garantert å kunne bruke optikken din med full funksjonalitet for all overskuelig fremtid uansett hvem du velger. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Og ja, Samsung har kanskje dagens beste kamera i innstegsmarkedet, men hva vet vi om mellomklassekameraene deres om 6-7 år? Ingenting. Det var for det man sa om Olympus for fire-fem måneder siden. Ellers er jo GX-10 en blåkopi av Pentax K10D (et kamera som er produsert for å konkurere mot 30D, ikke 400D), og det foreligger allerede nå rykter om både K200D og K20D. Hva vet vi egentlig om Canon og Nikons mellomklassekamera om 6-7 år? Akkurat like lite. For alt vi vet kan en av de to store gjøre noen enorme feilgrep og ende opp som konkursbo, hvem vet? Ingen vet. Å se på K10D/GX-10 mot 400D og si at 400D er et bedre kamera blir i mine øyne helt feil. Man VET like lite, men bruker man historiske verdier til noe som helst så må det jo være å spå fremtiden. Og har man fungert i 100år, så fungerer man sikkert i 10 til. Hadde Canon gått konkurs nå er det 100% sikkert at en eller annen hadde kjøpt opp restene og fortsatt produksjonen. Det kan man ikke si om alle andre produsenter. Hvem har sagt at 400D er bedre enn GX-10? Ikke jeg ihvertfall Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Du er ikke garantert å kunne bruke optikken din med full funksjonalitet for all overskuelig fremtid uansett hvem du velger. Har man Canon EF-optikk så er man det. Ingen selskaper har råd til IKKE å kjøpe det evt konkursboet, og Canon har absolutt ikke råd til å gå vekk fra EF nå. Er en helt annen verden nå enn for bare 10 år siden, da SLR-kameraer er gjort tilgjengelig for alle og folk investerer stadig mer i optikk. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Har man Canon EF-optikk så er man det.Si det til en eier av en ekstensiv samling av Canon FD-optikk... Og hvis historie har noe å si, så foreslår jeg du leser opp på Pentax sin... Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Har man Canon EF-optikk så er man det.Si det til en eier av en ekstensiv samling av Canon FD-optikk... Og hvis historie har noe å si, så foreslår jeg du leser opp på Pentax sin... Men som sagt, det er et helt annet marked nå enn for 10 år siden, for ikke å snakke om 20 år siden da FD-optikken fikk prøve seg. Jeg føler meg rimelig trygg på at det ligger økonomi i EF-optikken. Med et salg som dobles hvert år de siste åra, så blir denne troen også bare sterkere. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Poenget er vel uansett at det er lite poeng i å kritisere GX-10 for usikker fremtid mtp. optikk og oppgraderingsmuligheter. At noen trolig tar over Canon OM de skulle gå konkurs er jeg ikke i tvil om, men det samme gjelder vel Samsung i og for seg, nå er jo uansett Samsung et ganske stort selskap som jeg tviler på at vil ha problemer med driften de neste årene, men still. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Poenget er vel uansett at det er lite poeng i å kritisere GX-10 for usikker fremtid mtp. optikk og oppgraderingsmuligheter. At noen trolig tar over Canon OM de skulle gå konkurs er jeg ikke i tvil om, men det samme gjelder vel Samsung i og for seg, nå er jo uansett Samsung et ganske stort selskap som jeg tviler på at vil ha problemer med driften de neste årene, men still. Selve Samsung kommer nok til å bestå, men også de forstår nok at det ikke er smart å beholde en kameraavdeling som evt går med minus. Kanskje de konsentrerer seg om rimelige begynnerkameraer? Leste en artikkel her om dagen at det kun var Canon som tjente penger i SLR-markedet om dagen, kanskje vi ser begynnelsen av slutten for flere av de tidligere storhetene? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Det er et interessant spørsmål. Personlig tror jeg Canons genistrek var introduksjonen av 300D/350D og ikke minst en genial markedsføring de siste årene. Profilerte FF-kamera i 1D-serien har nok også hjulpet på. Personlig har jeg faktisk litt tro på Olympus nå, E-3 virker særs lovende og oppfølgere til E410 og E510 vil nok implementere mange av de nye løsningene, som flere fokuspunkter og bedre ISO-ytelse. Om jeg har rett vil vise seg, men jeg tror ikke de største produsentene vil dø ut med det første. Den eneste produsenten av dSLR jeg ser forsvinne er Sigma, deres svar på et dSLR er ikke spesielt anvendelig for andre enn de som tar ett bilde om gangen og aldri rører seg over ISO400. Men hva vet jeg. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Leste en artikkel her om dagen at det kun var Canon som tjente penger i SLR-markedet om dagen, kanskje vi ser begynnelsen av slutten for flere av de tidligere storhetene? Kilde? Det er minst én annen aktør på markedet som tjener gode penger i DSLR-markedet. Eller mente du film-SLR? Pentax kan nok tenkes å forsvinne, men da ved at Hoya selger kameradivisjonen til Samsung, slik som Minolta plutselig ble solgt til Sony av Konica-Minolta - som Kai Thon skrev da Hoya tok over Pentax for ca. et halvt år siden: For publikum vil overtakelsen neppe bety noe som helst. I den japanske kulturen ivaretar man først og fremst kundenes interesser og sikrer at de ikke blir skadelidende. Derfor er det sannsynlig at Pentax-navnet videreføres innen fotobransjen og at kameraproduksjonen fortsetter uforstyrret. K-fatningen vil neppe bli borte - den er verdt en formue for Samsung., Endret 2. desember 2007 av Anew Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Poenget er vel uansett at det er lite poeng i å kritisere GX-10 for usikker fremtid mtp. optikk og oppgraderingsmuligheter. At noen trolig tar over Canon OM de skulle gå konkurs er jeg ikke i tvil om, men det samme gjelder vel Samsung i og for seg, nå er jo uansett Samsung et ganske stort selskap som jeg tviler på at vil ha problemer med driften de neste årene, men still. Selve Samsung kommer nok til å bestå, men også de forstår nok at det ikke er smart å beholde en kameraavdeling som evt går med minus. Er mer redd for økonomien til Pentax enn Samsung - Samsung har råd til å finansiere underskudd i DSLR-avdelingen i mange år. GX-10 og de andre Samsung-modellene er i hovedsak utviklet av Pentax, selvfølgelig med godtgjørelse fra Samsung. Dette har kanskje berget Pentax, som har vært truet av fusjoner både hit og dit. Det er to gigantiske konserner som begge er veldig interesserte i Pentax - Hoya overtok Pentax pga. avdelingen for medisinsk optikk - som går så det suser, det er der Pentax virkelig tjener penger, og Samsung er interesser i DSLR-avdelingen. At Hoya var interessert i den pengeinndrivende avdelingen, er jo ikke så rart. Synes heller ikke det er så rart at Samsung ønsker seg ekstrem ekspertise innen DSLR, noe Pentax K10D er et godt eksempel på at Pentax besitter. De har i det hele tatt gjort veldig lite feil med den modellen. Noen ønsker seg litt mer intuitive menyer, noen ønsker 5b/s og noen ønsker litt mer oppskarping in-camera. Utover dét, har jeg hørt ekstremt lite klaging på den modellen. At Samsung har fått lisens på K-fatningen (som forøvrig ikke er spesielt vanskelig å få, mange som har hatt det), betyr likevel at det er svært lite trolig at den dør med det første. Sist jeg sjekket gikk Samsung med milliard-overskudd, og DSLR-markedet er ikke helt ferdig med å melkes ennå. De kan vha. ekspertisen til Pentax, oppnå virkelig interessante resultater. Det jeg frykter med Samsung, er at de vil begynne/(blir nødt til) å gjøre egne ting med kameraene. Jeg har mer tiltro til utviklingsavdelingen i Pentax, og at de velger praktiske løsninger... Endret 3. desember 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Selve Samsung kommer nok til å bestå, men også de forstår nok at det ikke er smart å beholde en kameraavdeling som evt går med minus. Kanskje de konsentrerer seg om rimelige begynnerkameraer? Kodak ga seg i kompaktkamera-markedet nettopp fordi det ikke var noen gode pæng å tjene lenger. Alle sammen produserer samme middelmådighetene med mange megapixler og mye støy. Og de selger dem så billig som mulig. Innenfor SLR-markedet så er vi muligens på vei mot disse tilstandene, men hittil er det ganske OK - ingen av produsentene lager dårligere kameraer for å forholde seg til kundenes kunnskapsløshet. Og marginene er nok fortsatt bedre selv for D40 enn de er for kompaktkameraene. Uansett - Pentax har holdt på i mange mange år. Nå har de nylig fått vind i seilene med Pentax K10D, så de har garantert bra med penger å få investere i K1D eller whatever deres semipro/pro-kamera vil hete. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Husker ikke hvor jeg leste det, men etter litt søking så fant jeg dette: Markedet går ned, men Nikon øker Dette var fra 2005, etter den tid har Canon økt mer enn noen annen og tjener nå mer penger enn noen andre, ikke bare på dSLR som er de fleste andres melkeku, men også i kompaktmarkedet (mye takket være Ixusserien) Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 8. august 2008 Forfatter Del Skrevet 8. august 2008 Nå har det gått lang tid. Lånte en 400D en god stund, meget bra! Men valget falt til slutt på Nikon D80 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Nå har det gått lang tid. Lånte en 400D en god stund, meget bra! Men valget falt til slutt på Nikon D80 D80 er et bra kamera og et nivå over de to som du vurderte til å begynne med. Tom Lenke til kommentar
Rubyred Skrevet 8. august 2008 Del Skrevet 8. august 2008 Nå har det gått lang tid. Lånte en 400D en god stund, meget bra! Men valget falt til slutt på Nikon D80 Grattis med nytt kamera hojohansen. Hvilket objektiv fulgte med. Ut i skogen. Opp i trærne, og ta masse bilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå