Gå til innhold

hva skal jeg velge d40x eller 400d

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tja

Nikon D40x

+bra anatomi

+generelt bra kamera

- Ingen fokusmotor som innsnevrer objektivvalget noe

- Nikon :p

Canon 400D

+Canon :D

+ generelt bra kamera

+ Autofokus fungerer med alle tilgjengelige objektiver

- Mindre grep enn D40x, om dette er negativt kommer an på personen som holdet det.

- Kitobjektivet yter ikke dette flotte huset rettferdighet

Prøvehold begge kamera, ta det du har lyst på. Du blir ikke misfornøyd uansett hvilket du velger

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Nå synes jeg begge modellene er små og knotete, men jeg hadde valgt D40x, fordi det har et noe fyldigere grep som sitter bedre i hendene mine, og jeg foretrekker Nikons filosofi mtp. brukergrensesnitt og design og plassering av knapper etc. framfor Canons.

Hva som er det beste valget for deg kan egentlig bare du vite, fordi ingen av dem er objektivt bedre enn den andre. De har forskjellige features, men det er ikke noen essensielle egenskaper som den ene modellen har som den andre mangler.

Tenk litt over hva du ønsker å drive med og hva du har planer om. Hvis du seriøst ønsker å utvide optikksamlingen og drive aktivt med fotografering så kan det være verdt å se på dyrere modeller i tillegg (30D, D80, K10D...), vil du bare ha noe som erstatter et kompaktkamera men gir bedre bildekvalitet og lysstyrke så er en D40 (ikke "x") med 18-70 en knallbra deal.

Olympus E400/410 er heller ikke så verst i følge de som har dem, og kommer med god kitoptikk.

Lenke til kommentar
Tenk litt over hva du ønsker å drive med og hva du har planer om. Hvis du seriøst ønsker å utvide optikksamlingen og drive aktivt med fotografering så kan det være verdt å se på dyrere modeller i tillegg (30D, D80, K10D...), vil du bare ha noe som erstatter et kompaktkamera men gir bedre bildekvalitet og lysstyrke så er en D40 (ikke "x") med 18-70 en knallbra deal.
Ellers er Samsung GX-10 til under 5800 kr en knallbra deal! Samme kameraet som Pentax K10D.
Lenke til kommentar
Jeg valgte, og ville ha valgt igjen; Canon 400D.

Dette fordi;

-STORT utvalg av kvalitetsoptikk

-Godt grep (veldig individuelt. Jeg er bare 14 og har små hender så det lille grepet sitter som støpt)

-God på høy iso

-Pris

-Autofokus i huset

100% enig. Siden jeg verken har Nikon eller Canon så er jeg kanskje ikke inhabil.

Jeg elsker 50 mm -objektiv. Så langt jeg har sjekket så finnes ikke slike Nikon-objektiv for Nikon med fokusmotor.

Altså - for å kjøpe rimelig og knallgodt 50 mm-objektiv så må du velge Canon 400D (eller Nikon D70 / D80).

Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Det var det jeg fryktet, "min er best" svar.. Takker dere.. :hmm:

hva annet kan du forvente når du stiller et så idiotisk spørsmål?

Se litt på hvordan andre svarer på seriøse spørsmål, så unngår du at folk blir irriterte over din helt tydelige fanboyisme.

Sutekh gir et bra svar, og fanboys bør lære av de som gir lignende svar. Han gir forslag til fire forskjellige kameramerker, mens fanboys bare er interessert i å fremme "sitt" merke som så mye bedre enn alle andre. Det skaper irritasjon, og det kalles faktisk for "trolling" når man bevisst går inn for det, noe jeg mener har skjedd her.

Så dette er en advarsel til alle som får lyst til å påstå at Nikon, Canon, Olympus, Pentax, Sony er best, uansett hva andre mener og sier. For folk er forskjellige... noen har bare ikke oppfattet det ennå. For det er alt for mye fanboy's her på forumet, og det gjelder alle "leirer". Man blir tatt MYE mer seriøst om man faktisk klarer å gi svar som ikke er farget av at man mener at det man selv har er "best" for alle.

Jeg tar dette direkte i tråden, rett og slett fordi jeg er drittlei av at noen ser så svart-hvitt på ting. Håper noen lærer.

Tilbake til emnet nå. Kommentarer kan tas i PM til meg (moderatoravgjørelser/uttalelser/advarsler skal ikke tas direkte i forumet).

Lenke til kommentar
Jeg elsker 50 mm -objektiv. Så langt jeg har sjekket så finnes ikke slike Nikon-objektiv for Nikon med fokusmotor.

Altså - for å kjøpe rimelig og knallgodt 50 mm-objektiv så må du velge Canon 400D (eller Nikon D70 / D80).

Eller tar jeg feil?

Det er helt rett. Nikon har ingen 50mm med såkalt AF-S motor. Man kan imidlertid omgås problemet om man fokuserer manuelt, og D40/D40x har en funksjon som sier fra med en gang du får fokus. Det er derfor bare å vri litt på fokusringen til kameraet sier fra, og ta bildet. Det tar faktisk kortere tid enn man skulle tro, og mange føler at de får bedre kontroll på den måten (holder man kameraet riktig, så har man jo uansett en hånd på objektivet til enhver tid, og fokusringen ligger da veldig enkelt til for fingrene).

Det egner seg derimot ikke så veldig bra til actionfoto, der man må være helt umiddelbart på utløseren når noe skjer. Men til vanlig foto (portrett, natur, familie osv...), så er det helt ok. D40/D40x er imidlertid helt uaktuelt for meg, men av andre grunner til at det ikke har fokusmotor i huset.

Lenke til kommentar

Jeg stod overfor det samme valget.

Landet faktisk på Nikon D80, som jeg fikk for 5999,- (for huset) på Japan Photo.

Ligger fantastisk i hånden hos meg, har et noe bedre system for lysmåling og fokus enn d40x/400d (mener jeg å huske), har fokusmotor, kitobjektivet er veldig bra dersom du velger det - og så har Nikon det veldig interessante 18-200 vr-objektivet.

lykke til uansett!

mvh Thorstein Korsvold

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...