Gå til innhold

Kjøpt domene- vil redigere siden- hvor?

Navido

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har kjøpt et domene fra nameboy som jeg vil redigere og lage siden på. Men jeg fikk beskjed om at jeg måtte da kjøpe noe månedlig medlemsskap.

Så det jeg lurer på er det noen sider som tillater såkalt free website hosting? Vil ikke drive å betale for å redigere siden min vel..

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er korleis dette er kjøpt.

Står du som eigar av domenet og nameboy står som host er det ikkje noko problem å flytte dette over til ein eller anna gratishost. Derimot er det nameboy som står som eigar så er du utan rettigheiter og må bruke deira system for å gjere oppdateringer på siten.

Flytter tråden fra webprogramvare til nett-tjenester

Lenke til kommentar
Spørsmålet er korleis dette er kjøpt.

Står du som eigar av domenet og nameboy står som host er det ikkje noko problem å flytte dette over til ein eller anna gratishost. Derimot er det nameboy som står som eigar så er du utan rettigheiter og må bruke deira system for å gjere oppdateringer på siten.

Flytter tråden fra webprogramvare til nett-tjenester

har nå sjekket dette og det jeg mener jeg står for rettighetene av domenet. Har du eller noen andre forslag til GODE hosting service sider..som er GRATIS? Må redigere siden.

Takk

Lenke til kommentar

Jeg tror du har misforstått litt vedrørende domener og webhosting.

Et domene er kun et navn. Det koster i teorien ingenting for et navn. Dette inkluder de tjenestene som trengs for at det skal kunne knyttes til en webhost.

Så har man webhostingen. Dette er det som koster penger å drifte, og hvor pengene stort sett avgjør kvaliteten. Webhostingleverandøren har serverene hvor dine sider ligger på, og domenet er bare en måte for at dine brukere skal finne frem til den aktuelle serveren Det du betaler for er altså ikke å kunne redigere siden, men at den skal 1) være lagret og 2) være tilgjengelig, hvor dette inkluderer at leverandøren må ha nettlinjer, og de fleste er nok kjent med at dette er ikke gratis.

Det blir altså feil å si at du ikke ønsker å betale for å redigere siden, når det du egentlig mener du ikke skal betale for er å lagre siden. Dette er en tjeneste som koster penger, og enten du vil det eller ikke, så må noen betale for den. Velger du en gratis hostingtjeneste betyr det somoftest at du 1) får en svært dårlig tjeneste 2) noen andre må betale for det, f.eks dine brukere i form av reklamevisninger.

Lenke til kommentar

Som jonepet sier er det litt blanding av begreper. Men han tar feil på ett punkt: Domene navn koster også penger, vanligvis ett sted mellom $8 og $20 i året, fra hvor du registrerer domenet ditt (da snakker jeg om .com, .net etc adresser)

Så er neste steg ett sted å plassere hjemmesidene dine. Det betinger at du kan endre nameservers eller A records på stedet der du kjøpte domenet ditt. Har de ett kontroll panel som tillater dette eller kan gjøre den jobben for deg, kan du plassere hjemmesidene dine hvor du selv vil.

Det finnes steder som er gratis, men som jonpet sier er det ofte dårlige løsninger, for som de fleste vet, ingen ting er virkelig gratis her livet (stor sett). Noen må betale.

For å redigere sidene dine finnes det i prinsippet tre muligheter:

1. Bruke et redigerings program på pcen din (som FrontPage, Macromedia Dreamweaver etc). Så må du laste opp sidene på serveren der du har plassert sidene dine.

2. Du kan få et webhotell som tilbyr enkle (og noen ganger avanserte) webbaserte redigerings muligheter, type ferdige maler som du fyller inn litt informasjon, laster opp bilder etc. Dette er en lett måte å lage sider på, men de blir nokså typiske og ofte enkle.

3. Du kan skaffe deg et webhotell som tilbyr dynamiske sider (som Php, Mysql baserte sider). Her kan du basere sidene dine på f.eks Wordpress etc, som gir deg muligheten til å redigere sidene dine fra hvilken som helst pc i verden. Mine sider (http://blog.myhken.com) er basert på Wordpress. Har også laget noen sider for ett firma som ikke er blogg, men jeg også har basert på Wordpress for enkel redigering: Test sider for et firmaDet finnes også andre dynamiske programmer for komplette hjemmesider med fotoalbum etc.

Men de to siste mulighetene koster nok litt. Du kan nok få et helt greit webhotell for alt fra 20-30 kroner per måned, om du ikke har spesielle krav eller venter STOR trafikk.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...