Mummimamma Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) *** Endret 15. juni 2009 av Venia Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Etter 1 år med økonomi og administrative fag, vil jeg ikke kalle meg ekspert, men jeg har noen tips til hva du skal sette som eiendeler: Kontor rekvisita: Alt som har med kontoret å gjøre (penner, hullemaskin, skrivere, pulter etc) kan fint plasseres under eiendeler. Alt som har kortvarig levetid som penner ol. er det greit å få ført inn i det kortsiktige burdsjettet/regnskapet. lokaler: Hvis du har et lokale som er direkte relatert til bedriftens virksomhet, kan dette også plasseres under eiendeler. Du kan også ha verdi i form av kundefordringer - det vil si gjeld som kundene dine skyller deg. Dette kan også plasseres under kategori eiendeler, siden du praktisk talt eier verdiene selv om du ikke har dem mellom fingrene. Lenke til kommentar
Samtlige Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Bare før kontorrekvisita som en kostnad med en gang, så får du hele skattefradraget med en gang. Ikke før det opp som eiendel. Lenke til kommentar
granny Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Bare før kontorrekvisita som en kostnad med en gang, så får du hele skattefradraget med en gang. Ikke før det opp som eiendel. Dette er helt korrekt! Før så mye som mulig som direkte utgift! Ikke noen grunn til å ha noe på eiendeler man ikke må. Kjøper du inne kontorutstyr/data ol av en viss verdi som skal nedskrives over 4-5 år så skal verdien på eiendeler. Jeg holder på å sette opp en kontoplan som jeg skal bruke for å føre regnskapet for mitt enkeltpersonsforetak (kjøp og salg av diverse utstyr) men det dukker opp en del spørsmål underveis, som jeg håper noen kloke hoder her kan hjelpe meg med svar på... Det første jeg lurer på, er om jeg - når jeg er et enkeltpersonsforetak - kan låne av meg selv? Altså låne startkapital av min private økonomi og dermed sette dette opp som en gjeld i kontoregnskapet? (Og ja; jeg er klar over at i et enkeltpersonsforetak lignes privat og firmaøkonomi under ett, men jeg ønsker likevel å forsøke å holde et visst skille, derfor stiller jeg spørsmålet) Mitt andre spørsmål er hva jeg skal sette opp som "Eiendeler"? Jeg har ennå ikke kjøpt inn varer eller slikt, så begynner jeg da på null i denne posten, eller hva skal ellers stå her? Jeg blir takknemlig for svar! Det du låner av deg selv skal føres som gjeld i egenkapitalen. Du må skille privat økonomi og foretaksøkonomien fra hverandre! Greit å lage en "låneavtale" også.. Lenke til kommentar
Mummimamma Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) *** Endret 15. juni 2009 av Venia Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 En avtale mellom _firmaet ditt_ og deg som privatperson Lenke til kommentar
granny Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Bare før kontorrekvisita som en kostnad med en gang, så får du hele skattefradraget med en gang. Ikke før det opp som eiendel. Dette er helt korrekt! Før så mye som mulig som direkte utgift! Ikke noen grunn til å ha noe på eiendeler man ikke må. Kjøper du inne kontorutstyr/data ol av en viss verdi som skal nedskrives over 4-5 år så skal verdien på eiendeler. Jeg holder på å sette opp en kontoplan som jeg skal bruke for å føre regnskapet for mitt enkeltpersonsforetak (kjøp og salg av diverse utstyr) men det dukker opp en del spørsmål underveis, som jeg håper noen kloke hoder her kan hjelpe meg med svar på... Det første jeg lurer på, er om jeg - når jeg er et enkeltpersonsforetak - kan låne av meg selv? Altså låne startkapital av min private økonomi og dermed sette dette opp som en gjeld i kontoregnskapet? (Og ja; jeg er klar over at i et enkeltpersonsforetak lignes privat og firmaøkonomi under ett, men jeg ønsker likevel å forsøke å holde et visst skille, derfor stiller jeg spørsmålet) Mitt andre spørsmål er hva jeg skal sette opp som "Eiendeler"? Jeg har ennå ikke kjøpt inn varer eller slikt, så begynner jeg da på null i denne posten, eller hva skal ellers stå her? Jeg blir takknemlig for svar! Det du låner av deg selv skal føres som gjeld i egenkapitalen. Du må skille privat økonomi og foretaksøkonomien fra hverandre! Greit å lage en "låneavtale" også.. Hva mener du spesifikt med en "låneavtale"? En avtale mellom meg selv? Ja... Du bør ha en skriftlig avtale for at alt skal være så ordentlig som mulig. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Etter 1 år med økonomi og administrative fag, vil jeg ikke kalle meg ekspert, men jeg har noen tips til hva du skal sette som eiendeler: Kontor rekvisita: Alt som har med kontoret å gjøre (penner, hullemaskin, skrivere, pulter etc) kan fint plasseres under eiendeler. Alt som har kortvarig levetid som penner ol. er det greit å få ført inn i det kortsiktige burdsjettet/regnskapet. lokaler: Hvis du har et lokale som er direkte relatert til bedriftens virksomhet, kan dette også plasseres under eiendeler. Du kan også ha verdi i form av kundefordringer - det vil si gjeld som kundene dine skyller deg. Dette kan også plasseres under kategori eiendeler, siden du praktisk talt eier verdiene selv om du ikke har dem mellom fingrene. Ooops... Eiendeler kan først aktiveres om de har en kostpris på kr 15 000 eller mer og en levetid på 5 år eller mer, og skal deretter avskrives med 20% hvert år. Kontorrekvisita som penner og hullmaskiner kan på ingen måte aktiveres, disse skal kostnadsføres på konto 6800. Et leid lokale kan heller ikke bokføres som en eiendel. Leier du kontorlokaler av deg selv som privatperson er det fortsatt privatpersonen deg og ikke næringen som eier dette lokalet. Du kan også sette opp en helt enkel låneavtale mellom deg selv og firmaet. Lenke til kommentar
granny Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Etter 1 år med økonomi og administrative fag, vil jeg ikke kalle meg ekspert, men jeg har noen tips til hva du skal sette som eiendeler: Kontor rekvisita: Alt som har med kontoret å gjøre (penner, hullemaskin, skrivere, pulter etc) kan fint plasseres under eiendeler. Alt som har kortvarig levetid som penner ol. er det greit å få ført inn i det kortsiktige burdsjettet/regnskapet. lokaler: Hvis du har et lokale som er direkte relatert til bedriftens virksomhet, kan dette også plasseres under eiendeler. Du kan også ha verdi i form av kundefordringer - det vil si gjeld som kundene dine skyller deg. Dette kan også plasseres under kategori eiendeler, siden du praktisk talt eier verdiene selv om du ikke har dem mellom fingrene. Ooops... Eiendeler kan først aktiveres om de har en kostpris på kr 15 000 eller mer og en levetid på 5 år eller mer, og skal deretter avskrives med 20% hvert år. Kontorrekvisita som penner og hullmaskiner kan på ingen måte aktiveres, disse skal kostnadsføres på konto 6800. Et leid lokale kan heller ikke bokføres som en eiendel. Leier du kontorlokaler av deg selv som privatperson er det fortsatt privatpersonen deg og ikke næringen som eier dette lokalet. Du kan også sette opp en helt enkel låneavtale mellom deg selv og firmaet. Liten korreksjon. Datautstyr kan nedskrives over 4 år i følge revisor som reviderer de regnskapene jeg fører for firmaer - dette er A/S men tror vel reglene er like for enkeltmannsforetak. Men 15.000,- regelen gjelder også her.. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Har sjekket med regelverket og hverken 4 eller 5 år er riktig, men det er derimot 3 år og 15 000 NOK som er grensen. Fra Sticos: Grensen for aktivering må derfor baseres på et fornuftig skjønn, hvor det tas hensyn til driftsmidlets levetid og dets beløpsmessige betydning i forhold til virksomhetens størrelse. Foretak som er definert som små iht. Regnskapsloven § 1-6 kan legge skattelovens bestemmelser til grunn også regnskapsmessig. Dette fremgår av NRS 8 - God regnskapsskikk for små foretak pkt. 4.3. Det vil si at anskaffelser på inntil kr 15 000 ekskl. ev. fradragsberettiget merverdiavgift eller med levetid under 3 år, kan kostnadsføres direkte. I praksis legges ofte den skattemessige vurderingen til grunn også for øvrige foretak. For øvrig er avskrivningssatsen for kontormaskiner 30% Lenke til kommentar
granny Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Har sjekket med regelverket og hverken 4 eller 5 år er riktig, men det er derimot 3 år og 15 000 NOK som er grensen. Fra Sticos: Grensen for aktivering må derfor baseres på et fornuftig skjønn, hvor det tas hensyn til driftsmidlets levetid og dets beløpsmessige betydning i forhold til virksomhetens størrelse. Foretak som er definert som små iht. Regnskapsloven § 1-6 kan legge skattelovens bestemmelser til grunn også regnskapsmessig. Dette fremgår av NRS 8 - God regnskapsskikk for små foretak pkt. 4.3. Det vil si at anskaffelser på inntil kr 15 000 ekskl. ev. fradragsberettiget merverdiavgift eller med levetid under 3 år, kan kostnadsføres direkte. I praksis legges ofte den skattemessige vurderingen til grunn også for øvrige foretak. For øvrig er avskrivningssatsen for kontormaskiner 30% Du har helt rett Jeg bruker 30% på datautstyr og det blir jo selvfølgelig tre år. Endret 5. desember 2007 av granny Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå