Gå til innhold

Gummihansker ved pc montering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om gummihansker er bedre eller verre, men vil heller si at det ikke er noe problem med statisk elektrisitet. Du tar jo aldri på noen vitale komponenter. På prosessoren holder du på kanten, samme med hovedkort og skjermkort, så man kommer ikke borti noen komponenter om man er forsiktig.

Men holdningen "gidder ikke" kan fort koste tusenlapper.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om gummihansker er bedre eller verre, men vil heller si at det ikke er noe problem med statisk elektrisitet. Du tar jo aldri på noen vitale komponenter. På prosessoren holder du på kanten, samme med hovedkort og skjermkort, så man kommer ikke borti noen komponenter om man er forsiktig.

Men holdningen "gidder ikke" kan fort koste tusenlapper.

Tja. Er man blitt kraftig statisk ladet behøver man ikke engang ta på en ting for at det skal komme en utladning. Det er nok at man kommer i nærheten av tingen.

Lenke til kommentar

holder jo lenge å bare være litt obs med å lade seg ut ved å ta på en jorda ting (ev. i værste fall ved mangel på noe som er jordet, ta på metallet i chassiet først) ... har bare ødelagt èn ting i løpet av 15 år og det var ett skjermkort jeg plukket opp fra ett bord etter å ha subba rundt på langhåret teppe... :p etter det har jeg passa på å ta på noe av metall først, aldri opplevd ødelagte komponenter siden

Lenke til kommentar

I stikkontakten er det en ledning som "går til jord". Kobler du en ledning fra stikkontakten til strømforsyningen(psu), er det inni PSUen en ledning som er koblet til selve rammen/boksen på den, som jorder hele denne boksen, og alt som er nær den. Og når denne boksen igjen har kontakt med resten av kabinettet ditt, som altså også er av ett strøm ledbart metall, vil selve kabinettet være jordet.

Så for å være sikker på å bli utladet, bør altså PSUen være koblet til stikkkontakten, og ha kontakt med kabinettet, eller man kan bare ta på PSU boksen når den er tilkoblet støpsel. Det er dog en fordel at hele kabinettet er jordet, når alt av el. ting skal ned i det.

PSUen trenger ikke å være "på", for denne jordingseffekten, den er konstant så sant PSU er tilkoblet ett støpsel med jord ect.. (?)

am i wrong?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Å jorde PC ved å koble den til kontakten er helt meningsløst når man snakker om å bygge en PC. Hovedkortet må jo monteres før det kobles til PSU.

Jording i stikkontakt har dessuten ingenting å si for statisk elektrisitet, sikkerhetsjord er bare for å beskytte seg mot nettspenningen.

Det som gjelder er at alt man jobber med har samme potensiale. Det oppnås ved at man fjerner alt som isolerer mye, og kobler alt sammen med noe som leder. I praksis legger man komponenter på antistatisk plast, og man tar på kabinettet før man tar på hovedkortet etc.

Gummihansker fungerer motsatt, de isolerer og bygger opp ladning.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne at det skulle ha noen positiv effekt å jorde kabinettet slik, før man jobber på PC?

Edit: Så at Hårek allerede hadde besvart dette, med en mye bedre beskrivelse av meg. Er visst greit lese hele tråden før jeg svarer.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...