Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Litt hjelp til oppkobling av sub

Anbefalte innlegg

Om spelaren har subwooferutgang kan det kanskje være eit poeng, men forskjellen blir kun at du må legge ny kabel frå spelaren til forsterkaren og at subwooferen kan justerast individuelt på spelaren. Om du har Equalizer på spelaren kan du justere dei låge frekvensane sjølv om du ikkje har dedikert subwoofer, resten av anlegget kan då bli påvirka, men ikkje i like stor grad som subwooferen. Det er og avhengig av kva spelar du har og kva som finnes av innstillingar.

Har ikkje spelaren subwooferutgang så er det ikkje mykje å lure på. Har du merke og modell på forsterkaren finnes det sikkert ein manual på nettet som forklarer funksjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koblet ferdig og testet anlegget i dag. Det fungerte ikke. Forsterkeren lyste, men subben ga ingen livstegn fra seg utenom at jeg kunne kjenne at den såvidt vibrerte da jeg plasserte hånden på elementet. Var heller ingen lufttrykk uansett hvor høyt jeg spilte. Er det noen som vet hva som kan være feil?

Lenke til kommentar
Prøvde du å mate signalene direkte til subforsterkaren i staden for å gå via den andre?

Det er ikkje ein innstilling på forsterkaren for å slå på Aux out?

Hva mener du med å mate signalene direkte til subforsterkeren? Er alle mulige slags brytere du kan vri rundt på begge forsterkerene, men ingen som heter noe med "aux out". Legger ved noen bilder jeg har tatt:

post-68002-1197216076_thumb.jpgpost-68002-1197216147_thumb.jpg

post-68002-1197216170_thumb.jpg post-68002-1197216192_thumb.jpg

post-68002-1197216111_thumb.jpg

Endret av Sponplanken
Lenke til kommentar
Det eg meiner er at du i staden for å putte signalkablane til den eksisterande forsterkaren og brukar Aux out til den nye prøver å plugge dei eksisterande direkte i den nye.

Prøvde det nå. Hjalp ikke. Fremdeles bare små vibreringer i subben og ikke noe skikkelig bass. Begynner å bli rimelig lei nå. Selger den snart dersom jeg ikke klarer å koble den opp :(

Lenke til kommentar

Okey.

Du har kobla signalkabel frå CD-spelar til subwooferforsterkar, kan lage ei sjekkliste.

- Har du eit høgpassfilter (HPF) på spelaren som er aktivert på signalutgangen det signalkablane er kopla til? Prøv å slå av filteret, eventuelt endre det til LPF (lavpassfilter).

- Er volumet på forsterkaren skrudd opp?

- Er eit eventuelt filter (HPF og LPF) i subwooferforsterkaren aktivert? Den skal stå på LPF, om det finnes ein justering så skru den heilt opp.

- Er alt kopla rett (+/-)?

Du linka til ein JBL-pakke på Bilradiospesialisten, men skreiv du hadde kjøpt Dynabel, kunne du funne riktig link? :)

Litt enklare om eg kan sjå korleis det ser ut.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Var ute en tur og prøvde ut litt nå.

Liste over hvilke brytere som er stillbare på hver forsterker:

Subforsterker:

-bryter som veksler mellom 320 Hz og 30 Hz

- Vribryter som er merket "gain". Står stilt ca i midten

-Bryter som veksler mellom 6/0 dB.

Høytalerforsterker:

-Bryter som er merket "input Level". Veksler mellom 6/32

- Bryter som heter "mode". Veksler mellom LP,FLAT,HP

- Bryter merket "bass boost". Veksler mellom 0/6 dB

Disse bryterene er stillbare for både "front" og "rear", altså det er to av hver av bryterene på høytalerforsterkeren.

Prøvde å spille med bryteren stilt på både HP,LP og flat, men ingen resultat. Går ut ifra at jeg har koblet rett (+/-) Da begge forsterkerene lyser. Fikk ike sjekket på spilleren da jeg ikke fikk den ut :whistle: Får prøve imorra når jeg har bedre verktøy...

Lenke til kommentar

Tenkte på +/- på subwooferen eg.

På subforsterkaren kan du stille inn følgande:

- 80Hz- 6dB

Då er det meste satt på maks på den (kan jo sjølvsagt skru opp frekvensen, men det skal ikkje være noko problem på 80Hz), då kan du godt skru ned volumet på CD-spelaren og skru litt opp og ned under testinga. Så sjekker du at subwooferen er kopla riktig.

Når det er på plass kan du kople til kun subforsterkaren og trykke litt på spelaren din (kva spelar har du forresten? Merke og modell.

Har du ein basstest eller musikk med mykje bass som du kan teste med?

Endret av Zeph
Fjerna litt feilinformasjon
Lenke til kommentar
Gain er jo på en måte et volum.

Har du forsterkeren på o å setter den til f,eks 3 så tredobles volumet. den forsterker signalet den får inn mao

Gain er IKKE volum, fy faen så mange som driter på leggen der og setter denne på maks og ikke skjønner hvorfor amper og tilkoblede høyttalere tar kvelden..

GAIN er for å justere signalstyrken mellom spiller og amp..

Noen spillere har 2V utganger, andre har 4, 6, 8V osv...

Jo lavere spenning spilleren gir ut på linjeutgangene jo høyere skal gainen justeres for å kompansere for dette.

Grunnen til at noen spillere har høyere spenning ut på linjeutgangen er for å unngå at signalet skal plukke med seg støy på vei bak til forsterkeren..

Vi har scopet endel forsterkere det siste året og en gjenganger er at INGEN av de hadde rent signal når gain var over 75%

Lenke til kommentar

Eg blanda litt ja, det var volumet på spelaren eg skulle skru til maks, for så å skru opp gain på forsterkaren til lydnivået var høgt nok eller den vrengte seg, skru litt ned igjen og la det være sånn. :blush:

Var ikkje meiningen å feilinformere, men så lærte eg (igjen) noko i dag og.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...