Gå til innhold

Win2k, Xp, Linux

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kanskje skulle formatere. Og når jeg først skal formatere, skal det gjøres skikkelig:

Tenkte på noe à la dette:

Win 2k

Win XP

Linux

Med Win 2k som basis OS, XP siden jeg synes det er superkult og vil prøve det ordentlig og Linux for å prøve. Harddisken min er kun på 19,1 gig (har _ikke_ råd til ny). Nå kjører jeg Win2k, og har brukt 11 gig diskplass. Vil usle 19,1 gig holde da?

Hvordan blir det da med formatering? Vet jo at Win 2k liker NTFS, men hva med Linux og XP. Har heller ikke PM, men det går vel an å gjøre dette uten? Har aldri partisjonert til annet enn FAT32 før.

Win XP'en min er trial, det hadde vært fint om jeg bare kunne slette denne partisjonen når XP går ut. Og finner jeg ut at Linux ikke er tingen for meg, vil jeg gjerne slette den partisjonen også. Vil det la seg gjøre uten at jeg sletter Win 2k'en min?

Oppsummering:

1) Holder 19,1 gig holde til disse 3 OS?

2) Hvilke partisjoner trenger jeg?

3) Kan jeg slette Win XP og Linux partisjonen i ettertid uten at det går utover Win 2k partisjonen?

4) Hvor store burde hver enkelt partisjon være? (Vil helst ha minst 13 gig på Win 2k)

5) Kan dette føkke systemet mitt?

6) Hvordan partisjonere uten PM?

Pentium 3 800

256 SD

Pioneer slot-in

Gainward GF2 ti/450 64 DDR

SB Live! 5.1

Hauppauge WinTV Theater

CSW Inspire

Logitech-mus :razz:

Aopen HQ45 Aquamarine

Floppy :grin:

Det gjelder å briefe med det som er bra :razz:

[ Denne Melding var redigert av: sosohal på 2002-01-06 17:54 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt underlig å plassere dette under Skjermkort & skjermer... men skal vi nå se:

Quote:

Høres litt knapt ut, kanskje? 13 gb til win2k, 2-2.5 gb til linux, 3.5-4 gb til winxp.. fikk litt klaustrofobi-følelse, men det er vel bare å forsøke?

Quote:

Kommer litt ann på... ville selv delt disken i en win2k-partisjon, en til winxp & to til linux (en av disse eksklusivt til swap).

Quote:

3) Kan jeg slette Win XP og Linux partisjonen i ettertid uten at det går utover Win 2k partisjonen?

Ja.

Quote:

4) Hvor store burde hver enkelt partisjon være? (Vil helst ha minst 13 gig på Win 2k)

Se over.

Quote:

Neppe. (i en parentes dog: ikke legg inn NTFS dersom du ønsker at Linux skal ha tilgang til Windows-diskene. M$ er ikke helt åpne med NTFS-spesifikasjonene, og det har vært rapporter om Linux-installasjoner som har korrumpert NTFS-disker. På en hjemmemaskin er det vanskelig å se noen grunn til å bruke NTFS istedetfor Fat32)

mvh

Morten

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-06 17:59, mortenj skrev:

Litt underlig å plassere dette under Skjermkort & skjermer... men skal vi nå se:

Quote:

Høres litt knapt ut, kanskje? 13 gb til win2k, 2-2.5 gb til linux, 3.5-4 gb til winxp.. fikk litt klaustrofobi-følelse, men det er vel bare å forsøke?

Quote:

Kommer litt ann på... ville selv delt disken i en win2k-partisjon, en til winxp & to til linux (en av disse eksklusivt til swap).

Der tenkte jeg på hvilke typer. NTFS til 2k iaffal...

Quote:

Ja.

Quote:

Se over.

Quote:

Neppe. (i en parentes dog: ikke legg inn NTFS dersom du ønsker at Linux skal ha tilgang til Windows-diskene. M$ er ikke helt åpne med NTFS-spesifikasjonene, og det har vært rapporter om Linux-installasjoner som har korrumpert NTFS-disker. På en hjemmemaskin er det vanskelig å se noen grunn til å bruke NTFS istedetfor Fat32)

Så var det spørsmål nummer 6 da :smile:

mvh

Morten

Men takk for mange gode svar likevel :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Så var det spørsmål nummer 6 da

Den putta du på ekstra... :smile: Det enkleste er vel å opprette en partisjon til win2k og en til winxp (begge fat32) på vanlig måte (med fdisk), men la det være 2-3 gb med upartisjonert diskplass igjen til linux. Du vil få anledning til å opprette partisjonene til linux under installasjonen.

mvh

Morten

Lenke til kommentar

On 2002-01-06 17:59, mortenj skrev:

Gjorde jeg det? Da må jeg ha bomma når jeg trykka, for mente jeg vlagte Software med omhu :wink:

Håper dette ikke gjør noe? For jeg veit ikke åssen jeg flytter innlegg, om det går an...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...