Gå til innhold

Cpu vifte, blåse eller suge?

tilstad

Anbefalte innlegg

Ja, overskriften forteller det meste. Glemte å sjekke om den vifta jeg hadde blåste eller sugde før jeg tok den av, og nå husker jeg ikke hvem vei den satt...hehe. Skal sette på en meget stillegående papst vifte. Det er til en Athlon xp 2000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sett den på til å blåse, og mål tempen etter en skikkelig burn-in, og gjør det samme når den blåser. Sammenlign temperaturene, og velg den veien der tempen er lavest.

Jeg tror han vil få lik temperatur da. :roll:

Hele poenget var jo å måle om det er noen forskjell, og hvis det ikke er det, er det likegyldig hvordan den monteres, og hvis det er det, monterer han den selvsagt den veien kjølingen blir best.

Lenke til kommentar

Alle vifter jeg har sett på (ganske mange) blåser luft ned på kjøleelementet, unntakene er typisk Dell maskiner. De har typisk en vifte som suger luft ut av kabinettet. Fra viften går det en tunnel som ender opp som en hatt over kjøleelementet.

Vifteretningen kommer også an på kabinettet og PSU. Jeg monterte nettopp en to-vifters PSU i et kabinett. Da ble den ene PSU viften stående 1cm over CPU viften. PSU viften suger luft, mens CPU viften blåste. Derfor snudde jeg CPU viften. Alt annet ville vært håpløst i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en Soltec kjøler med Fanadapter, 60-80mm, samt en

Enermax vifte, 67m³/time, 14-32 dB(A)

- m/regulerbar motstand

Denne er satt til å suge luft og dette er absolutt det beste. I tillegg blir det mindre støy, da du kan regulere hastigheten i forhold til den temperaturen du kan akseptere.

Dette kan selvsagt diskuteres i det uendelige, men prøv deg fram og bruk det du er fornøyd med, det er du som skal leve med maskinen og støyen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...