Gå til innhold

Spørsmål angående styrketrening, skal begynne igjen.


magneman

Anbefalte innlegg

Hei. :)

Først litt info om meg.

Jeg er en gutt, 15 år, 175cm høy og veier ca 58,5kg om morgenen.

I februar i år, så fikk jeg nok av å sitte på rævva hele tida, det måtte litt trening til, var litt småblubbet på den tida, i tillegg hadde jeg ikke trent på lenge, bortsett fra det vi gjorde i gymmen.

Så, som sagt, så starta jeg med å trene en eller annen gang i februar. Jeg begynte å trene ganske hardt, kanskje litt for hardt til å være en nybegynner.

Anyways, treningsprogrammet mitt bestod da av 20-30 minutter jogging, + sånn ca 45 minutter med styrketrening annenhver dag.

 

I styrketreninga tok jeg armhevinger, situps, vekter for å trene biceps, spensthopp og sånn klipegreier (Som man kliper til i, aner ikke hva det heter. :p)

det jeg gjorde var å ta max situps, helt til jeg ikke klarte mer, deretter gikk jeg over til armhevinger, max, deretter spensthopp, vekter osv. Jeg gjorde hver ting ca 4 ganger. Så 4x max armhevinger, 4x vekter, dere skjønner. :)

 

Etter hvert fikk jeg et lite problem...

Kanskje det var spensthoppene, kanskje det var jogginga, men etter bare en måned eller to så merka jeg at jeg fikk kneskader, fikk vondt i knærne når jeg jogga. Jeg jogga jo på asfalt hver gang da, så opptil en halvtime annenhver dag på asfalt for en nybegynner var kanskje ikke det smarteste jeg har funnet på.

Så, jeg begynte å jogge hver 4.dag istedenfor, og i tillegg slutta jeg med spensthopp. Gjorde fortsatt vondt.

Etter om og men, slutta jeg med all trening allerede i juni, altså bare 4 måneder med trening. Styrketreninga gjorde at jeg ble veldig kvalm, jeg ble kvalm hele tiden liksom, vet ikke hvorfor.

 

Og helt opp til i dag, november 5 måneder etter jeg slutta med treninga, kan jeg fortsatt kjenne en bitteliten smerte i føttene, samt at jeg kan bli kvalm i gymmen på skolen når jeg trener, noe jeg ikke ble før jeg startet med styrketrening. Hva kan alt dette skyldes egentlig?

Jeg har nå tenkt til å begynne med styrketrening igjen, men ville først ha svar på hva kvalmen og skaden i knærne kunne skyldes...

Når jeg har fått svar på det skal jeg stille spørsmål angående styrketrening, hvordan jeg burde gå fram, hvor mye hvile jeg trenger, osv osv. :D

Tusen takk, jeg trenger svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lett trening annenhver dag burde jo holde bra, hver dag blir i alle fall for mye for en nybegynner. Pass på å spis riktig rundt trening, kan være derfor du blir kvalm. Ikke tren makstrening, tror du får langt bedre utbytte av intervalltrening med lette vekter (trenger ikke nødvendigvis være så tungt for å få utbytte. Det at du har vondt i beina burde du kanskje prate med en lege om. Man skal ikke få skader av jogge i en alder av 15 år :S

Lenke til kommentar

Hva er egentlig intervalltrening? Er litt dårlig på navn og sånn på treningsmetoder O.L. :p

Men med lette vekter, hva mener du da? Jeg prøver helst å ta vekter der jeg kan løfte max 10 ganger før jeg ikke klarer mer.

Og bør jeg helst trene til jeg blir HELT sliten, eller bør jeg holde litt igjen?

Men hvis jeg trener hard trening, hvor mye hvile burde jeg ha da?

Lenke til kommentar

grunnet til du blir kvalm i gymmen, vil jeg tro er fordi du er i dårlig form.

 

kneskadene dine vil jeg tro er feilbelasting når du har tatt spensthopp. at du har hatt knærne feil når du bøyde deg ned.

 

men ikke start for fort. start rolig, og bygg deg sakte oppover i form. Hvis du skal jogge, finn en rute, og et tempo som du klarer å holde hele turen uten å måtte stoppe for å ta pause.

 

Interval Trening f.eks. kan være, Løpe i 4 minutt, pause i 4 minutt, i 70% av makstempo. 3 ganger.

Endret av the_odd
Lenke til kommentar
grunnet til du blir kvalm i gymmen, vil jeg tro er fordi du er i dårlig form.

 

kneskadene dine vil jeg tro er feilbelasting når du har tatt spensthopp. at du har hatt knærne feil når du bøyde deg ned.

 

men ikke start for fort. start rolig, og bygg deg sakte oppover i form. Hvis du skal jogge, finn en rute, og et tempo som du klarer å holde hele turen uten å måtte stoppe for å ta pause.

 

Interval Trening f.eks. kan være, Løpe i 4 minutt, pause i 4 minutt, i 70% av makstempo. 3 ganger.

 

Kan hende det er fordi jeg er i var i for dårlig form, men jeg var ikke kvalm de aller første ukene, dette skjedde etter hvert, og jeg trente jo hardt i den første perioden og. Vurderer å oppsøke lege etter hvert...

Og det med spensthopp kan kanskje stemme, det var etter at jeg begynte med spensthopp at jeg fikk vondt i knærne, så det kan godt hende det er derfor.

Men, som Plecto sa:

Ikke tren makstrening, tror du får langt bedre utbytte av intervalltrening med lette vekter
mener han at jeg heller burde ta lette vekter enn tyngre vekter? Hvis jeg tar lettere vekter får jeg jo mindre muskler, så mener han at jeg heller burde ta X minutter med vekter, pause og begynne igjen, istedenfor å ta max med tunge vekter, og deretter rullere over til situps, pushups, og alt det der før jeg tar vekter igjen slik jeg gjorde før?
Lenke til kommentar
mener han at jeg heller burde ta lette vekter enn tyngre vekter? Hvis jeg tar lettere vekter får jeg jo mindre muskler, så mener han at jeg heller burde ta X minutter med vekter, pause og begynne igjen, istedenfor å ta max med tunge vekter, og deretter rullere over til situps, pushups, og alt det der før jeg tar vekter igjen slik jeg gjorde før?

 

ved å trene, få repetisjoner med tung belastning, da får du større muskler.

ved mange repetisjoner med lett belastning får du mer utholdene muskler.

han mener vel at du tar f. eks. 15 push ups, også en pause og så 15 push ups igjen, osv. med tre repitisjoner vil det da stå 3x15push ups.

Lenke til kommentar
mener han at jeg heller burde ta lette vekter enn tyngre vekter? Hvis jeg tar lettere vekter får jeg jo mindre muskler, så mener han at jeg heller burde ta X minutter med vekter, pause og begynne igjen, istedenfor å ta max med tunge vekter, og deretter rullere over til situps, pushups, og alt det der før jeg tar vekter igjen slik jeg gjorde før?

 

ved å trene, få repetisjoner med tung belastning, da får du større muskler.

ved mange repetisjoner med lett belastning får du mer utholdene muskler.

han mener vel at du tar f. eks. 15 push ups, også en pause og så 15 push ups igjen, osv. med tre repitisjoner vil det da stå 3x15push ups.

 

Repetisjon, det vil vel si at, for eksempel 2 repitisjoner med 15 armhevinger, vil det si at jeg tar 15 armhevinger, pause, og 15 armhevinger til?

Men han sa jo vekter, ikke pushups.

Jeg vil ha store muskler forresten. :)

 

Men hvis jeg nå skal trene, bør jeg ta i alt jeg har, eller holde litt igjen? Og hvor mange dagers pause burde jeg ha? Hvis jeg er nybegynner med styrke, og skal trene hardt, hvor ofte bør jeg trene? (Og hvor mye hvile?)

Lenke til kommentar

alså det med repetisjonene,

 

så fungerer det det samme som med Pushups.

 

For eksempel, 15 Biceps curl , pause, 15 biceps curl hvis du bare tar 2 repetisjoner

 

husk, ikke tren de samme muskelgruppene to dager på rad, for når du trener bryter du ned musklene, og bygger seg da opp igjen, større og sterkere for å tåle den samme belastningen.

 

men store muskler betyr at du skal ta tyngre løft med færre repetisjoner.

Lenke til kommentar
alså det med repetisjonene,

 

så fungerer det det samme som med Pushups.

 

For eksempel, 15 Biceps curl , pause, 15 biceps curl hvis du bare tar 2 repetisjoner

 

husk, ikke tren de samme muskelgruppene to dager på rad, for når du trener bryter du ned musklene, og bygger seg da opp igjen, større og sterkere for å tåle den samme belastningen.

 

men store muskler betyr at du skal ta tyngre løft med færre repetisjoner.

 

Så hvis jeg trener en dag med armhevinger, bør jeg ikke gjøre det neste gang jeg trener?

 

Så, la oss si at jeg på en dag tar armhevinger, situps, vekter, kjører på trimsykkel, og alt det der, så bør jeg kun gjøre halvparten av dem, men gjøre dobbelt så mye på en treningsdag? Er det sånn du mener?

 

Og, hvor mye hvile bør jeg ha når jeg er ferdig med treningsdagen?

Lenke til kommentar
ved å trene, få repetisjoner med tung belastning, da får du større muskler.

ved mange repetisjoner med lett belastning får du mer utholdene muskler.

 

Det er bare tull, er ingenting som tyder på at det er sånn det er, selv om man trodde det før. Viktige er å variere hele tiden, La oss si du tar 30kilo på et sånt mageapparat, da tar du 3x10 eller 15 ganger, ca 1 minutt mellom hver gang. Du bør bli ganske sliten mot slutten sånn at du så vidt klarer den siste. Men skal du ha best utbytte bør du variere litt, ha perioder hvor du trenger 3x10 kilo med tyngre vekter, eller kanskje 3x8 men jeg vil tro at for en nybegynner er det best å ta flere intervaller med lavere vekt. Når det gjelder pushups og andre øvelser du bruker din egen kropsmasse som belast kan det bli litt værre å variere, men du får jo bra utbytte forde ;)

 

Trening annenhver dag er nok kanskje det beste, skal du trene hver dag bør du gjøre som the_odd og da forskjellige muskelgrupper på de forskjellige dagene.

 

Husk også å spise riktig. Spising utenom trening vil stå for halvparten av utbytte du får fra treninga. Lavglykemisk mat en times tid i forveien og høyglykemisk mat + proteiner rett etter trening hørte jeg var en bra måte å gjøre det på. Søvn er også viktig for utbyttet.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at 30kg med mageapparat = 3x10 kilo 15 ganger...?

Er litt treningsnabb. :p

Men siden jeg ikke skal trene hver dag, har det noe å si om jeg trener de samme musklene hver treningsdag? (F.eks mandag vekter, onsdag vekter.)

Og hva er forskjellen på Lavglykemisk og høyglykemisk mat?

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Nei, 3x10 repitisjoner med 30 kilo hver gang. Kan sikkert variere vektene mellom hvert intervall, alt av variasjon er bra ;)

 

Ja, hvis du ikke skal trene hver dag så kan du godt trene de samme muskelgruppene hver gang.

 

Høgglykemisk og lagklykemisk mat er en betegnelse på hvor raskt karbohydratene i maten omdannes til sukker og havner i blodet. F.eks. grovt brød har en forholdsvis lav glykemisk index noe som gjør at det tar tid før energien er i blodet, dette er bra og vil skape en god energi som varer lenge. Sukker har høy glykemisk index og kommer i blodet med en gang, spesielt druesukker har ekstremt høyglykemisk, det er derfor du blir hyper av sukker ;) Høyglymisk mat skal man holde seg unna, det får blodsukkeret til å hoppe opp og ned og har en rekke skumle bieffekter, det er derfor sukker og godteri generelt er usunt, men rett etter trening leste jeg at høyglykemisk mat skal være bra for å gjennoppbygge musklene. Da er kroppen så utslitt at den vil suge til seg de næringsstoffene med en gang og du vil antagelig ikke bli hyper e.l. Druesukker kan du drikke, de fleste energidrikker har dette i seg, bl.a XL1. Jeg er ingen ekspert på emnet men jeg vil tro at en banan pluss litt XL1 (finnes også egne treningsprodukter i pulverform som skal være enda bedre) og kjøtt av noe slag, f.eks. tunfisk, så får du bra utnyttelse av treningen ;)

Lenke til kommentar

Har lest at melk er bra etter trening, inneholder proteiner og sånn.

Nå er det jo masse delte meninger om hva man bør spise/drikke etter trening og da men. :p

Hva slags mageapparat er det du mener egentlig?

 

Forhåpentligvis begynner jeg å trene etter en tur eller to til legen, hvis ikke jeg får alt for dårlige nyheter der da...

Lenke til kommentar
Nei, det var bare et eksempel, det gjelder for alle apparater bare at du tar den vekten som passer deg da selvfølgelig. Er ofte et sånt mageapparat hvor du sitter å drar en en sånn sak framover, som sittende situps.

 

Har ikke sånt apparat hjemme, så det får bli vanlige situps til jeg blir 16 og kan komme innpå treningsstudio. :)

Tror jeg vet hva du mener med det apparatet der ja. :p

Endret av magneman
Lenke til kommentar

quout fra http://www.helsenytt.no/artikler/jernmangel.htm

 

Ved jernmangel uten anemi er det noe usikkert hvilke plager man får. Enkelte studier har vist at selv en lett grad av jernmangel kan virke negativt både på fysisk og psykisk arbeidsevne, muligens som følge av nedsatt aktivitet av jernavhengige enzymer. Enkelte kvinner kan selv merke at de har lave jernlagre ved at de blir mer trette og uopplagte.

 

Jernmangelanemi kan gi en rekke ukarakteristiske plager. Blekheten er spesielt godt synlig i håndflatene og på baksiden av nedre øyelokk. Neglene kan forandres med langsgående furer og ømme sprekker kan også oppstå i munnvikene. Hodepine, svimmelhet og øresus forekommer ofte. Ved ekstreme tilfelle kan anemi medføre tungpustethet og rask puls. Likeledes kan kvinner miste menstruasjonen. I særegne tilfelle kan hunger etter spesielle matsorter oppstå, for eksempel voldsom lyst på havregryn. Eller avispapir som jo ikke akkurat regnes som menneskeføde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...