gurba Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Jeg er altså pappa'n. Og det er på tide å bytte ut den 7-år gamle boxen vi har stående. Derfor tenkte jeg at i stedet for å gi gutten Lego Technics etc til jul, så bygger vi en PC i romjula. Dermed lærer både han og jeg litt om hva som befinner seg "inni boksen". Jeg har aldri bygd før, men er ikke helt grønn på hva som befinner seg på innsiden. Det er imidlertid poden, så jeg tror et selvbygg vil være lærerikt. Ved hjelp av diverse beskrivelser på nett og dette forumet tror jeg ikke byggingen i seg selv vil være noe problem. Men jeg trenger tips til hva som er bra og hva som funker sammen. Hva skal den brukes til? Vel, det er jo 11-åringen og hans 2 mindre søsken som bruker den mest. Og da er det jo først og fremst spill. Det er ikke snakk om de siste og råeste, men det kan jo komme så vi bør ta høyde for utbyggingsmuligheter. Hva trenger vi? Vi trenger alt, skjerm og tastatur inkludert. Helst et hovedkort som er fremtidsrettet, 2Gb RAM, min 20" skjerm og et brukbart skjermkort. Tror jeg vil ha Intel-basert prosessor, men kan la meg overtale... Hvor mye skal vi bruke? Ønsker å holde meg innenfor 7000,- inkl. skjerm Har sett på f.eks. Multicoms 6000,- PC (beskrevet her) og tenkte dette kunne være et mulig utgangspunkt. Hva tror dere? Jeg innser at det kanskje ikke er mulig å få oppfylt alle ønsker med pristaket vi har satt, men jeg vil jo tro vi kan få til noe vi blir fornøyd med. Alle tips mottas med takk. Endret 1. desember 2007 av Skagen Lenke til kommentar
bjartiz Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Veldig fersk selv, men kanskje noe slikt... http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=60254 Mvh. TheX Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Her har du et veldig godt oppsett: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=60256 Intel Core 2 Duo 4500 2,2GHz 2 GB minne 500 GB Harddisk Geforce 8600GT Asus P5V-VM SE DH Nec AD-7170S Antec Sonata III HP W2007 Logitech Cordless Desktop EX 110 Logitech Z-3e Prosessoren er en dobbeltkjerne CPU og holder lenge til allsidig hjemmebruk. Er veldig overklokkningsvennlig for de som ønsker å tyne litt mer ut av systemet. 2 GB minne gir mer enn nok til det meste du kan tenke deg å bruke maskinen til. Grafikkortet gir deg langt bedre ytelse enn de som har vært listet opp til nå. Dessuten har det passiv kjøling slik at du minimerer støyen som kommer fra maskinen. Hovedkortet har det meste av tilkoblinger og har i tillegg WLAN (trådløst nettverk). Kabinnettet er solid og godt og leveres med en kraftig 500W strømsforsyning. HP W2007 er en veldig god 20" widescreen med mulighet for både analog og digital tilkobling. Ved å gå opp fra 19" til 20" får du ikke bare en fysisk større skjerm, men også en del høyere oppløsning. Logitech Z-3e er et veldig god 2.1-høytalersystem, og er for tiden et av de mest solgte 2.1-settene i Norge. Videre følger det med trådløs mus og tastatur fra Logitech. Edit: Så at jeg glemte å ta med Vista. Da kan det hende at budsjettet ditt sprekker litt. Endret 1. desember 2007 av Nuffern Lenke til kommentar
Laffuz Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Heisann, ja Ville kanskje gått for her... den har STOOOOOR skjerm + resten eneste minuset for deg er kanskje at det er AMD prosessor... for en knapp 500-lapp får du jo 2,8 ghz også lykke til med kjøp av datamaskin Lenke til kommentar
gurba Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 Takker for svar. Ja, OS er vel også greit å få med. Finnes jo sikkert mye fint innen Linux, men det er jo ungene som først og fremst skal bruke denne så jeg går for Windows. Da er det kanskje like godt å hive seg på Vista, men hvilken versjon? Kunne tenkt meg muligheten til å tilgang utenfra (fra jobben f.eks.). Vil det gå med Home Premium? Når det skal spares på noe så har jeg faktisk et gammelt NAD-anlegg koblet på den nåværende boksen så de Logitech høyttalerne i forslaget til Nuffern dropper jeg. Lenke til kommentar
Olarg Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Har aldri vært borti VIA-brikkesett, men etter å ha lest litt om Asus P5V-VM SE DH ser det ut som det er et VIA P4M900-kort og i følge wikipedia støtter dette brikkesettet kun single-channel DDR2. Dette ville jeg vært litt skeptisk til da jeg ser for meg bortimot halvering av RAM-ytelsen. I denne prisklassen tror jeg det kan være lurt å se på slike pakker. Multicoms 6000-PC ser ut som et godt tilbud for meg. Tror ikke du vil spare mye på å kjøpe del for del. Men hvis du vil ha alternativer har jeg satt sammen en handleliste (kommer på ca 7000,- med Vista hos Amentio.no). Begrunnelser for komponentvalg står over lista. Fordelen med å velge ut del for del er at du vet akkurat hva du får. Aner ikke hvilket hovedkort Multicom har puttet i 6000-kassa (men det sto at det var basert på intels 945 som begynner å bli litt gammelt), eller hvilke RAM-brikker du får med f.eks. Lenke til kommentar
Fredrik.B Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) veldig greit oppsett, men syntes det virkelig er verdt ekstra 300 for en e4500 prosessor i stedet, siden denne yter ganske mye bedre en den du har valgt Edit: ser at du skal overklokke og da er det like greit med den cpuen Endret 1. desember 2007 av Fredrik.B Lenke til kommentar
gurba Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 Vel, overklokking står ikke øverst på min liste, så da legger jeg heller i noen hundrelapper ekstra for bedre cpu. Kan jeg kjøpe OEM versjon av Vista til vårt selvbygg? Lenke til kommentar
Fredrik.B Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 ja, oem er vel at du ikke kan bytte hovedkort ? noen som kan svare på dette ? Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) ja, oem er vel at du ikke kan bytte hovedkort ? noen som kan svare på dette ? Helt korrekt! Men personlig erfaring tilsier at heller ikke hovedkort bytte er noe problem=) Edit OEM vs Retail er godt forklart her Endret 1. desember 2007 av sony123 Lenke til kommentar
Petaaar Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 det går og akitvere med et annet hk ,, men da må du som regel ringe den tlf greia for aktivern ,, det er jo ikke lovlig innenfor licens avtalen men mn, Lenke til kommentar
Fredrik.B Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 hehehe husker jeg og min kamerat mekka ny pc til han, det vi ikke viste var at han hadde XP oem, så når den nye PC-en var oppe og gikk så ringte vi til ms, ærlige som vi var svarte vi ja på at vi hadde byttet hk.....fail det funka ikke så bra, tok en telefon til svarte denne gang nei på at vi ikke hadde byttet hk og vips ! vi hadde en ny kode =P Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Jeg er altså pappa'n. Og det er på tide å bytte ut den 7-år gamle boxen vi har stående. Derfor tenkte jeg at i stedet for å gi gutten Lego Technics etc til jul, så bygger vi en PC i romjula. Dermed lærer både han og jeg litt om hva som befinner seg "inni boksen". Jeg har aldri bygd før, men er ikke helt grønn på hva som befinner seg på innsiden. Det er imidlertid poden, så jeg tror et selvbygg vil være lærerikt. Ved hjelp av diverse beskrivelser på nett og dette forumet tror jeg ikke byggingen i seg selv vil være noe problem. Men jeg trenger tips til hva som er bra og hva som funker sammen. Hva skal den brukes til? Vel, det er jo 11-åringen og hans 2 mindre søsken som bruker den mest. Og da er det jo først og fremst spill. Det er ikke snakk om de siste og råeste, men det kan jo komme så vi bør ta høyde for utbyggingsmuligheter. Hva trenger vi? Vi trenger alt, skjerm og tastatur inkludert. Helst et hovedkort som er fremtidsrettet, 2Gb RAM, min 20" skjerm og et brukbart skjermkort. Tror jeg vil ha Intel-basert prosessor, men kan la meg overtale... Hvor mye skal vi bruke? Ønsker å holde meg innenfor 7000,- inkl. skjerm Har sett på f.eks. Multicoms 6000,- PC (beskrevet her) og tenkte dette kunne være et mulig utgangspunkt. Hva tror dere? Jeg innser at det kanskje ikke er mulig å få oppfylt alle ønsker med pristaket vi har satt, men jeg vil jo tro vi kan få til noe vi blir fornøyd med. Alle tips mottas med takk. Litt OT: Du hørtes ganske fornuftig ut lære en 11 åring å bygge pc, er jammen ingen dårlig ide :] Særiøst ment Lenke til kommentar
gurba Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 Greit å få en viss forståelse for hvordan disse tingene funker. Får vi noe fremtidsrettet kan han jo bytte ut litt deler selv etterhvert... Lenke til kommentar
gurba Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Kan noen her ta en titt på vogna vår? Mangler kabinett m strømforsyning fordi jeg er usikker på om jeg skal gå for noe mer enn 350W for å ha noe å vokse i noen år fremover. Tar gjerne i mot anbefalinger her. Også usikker på skjermkort. Har jo sett at 8800GT får bra reviews, men 2000 blir for mye. Vil kortet i vogna holde for vårt bruk? Ellers har jeg foreløpig utelatt OS, tastatur, mus og høyttalere. Det tar jeg etterhvert. Det er bitene inni boksen jeg er mest usikker på... Er det andre ting jeg har glemt?? Endret 2. desember 2007 av gurba Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Kabinettet nuffern anbefaler må jo være midt i blinken? stille og kjølig med 500W strømforsyning av bra kvalitet. Lenke til kommentar
gurba Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 Den er lagt til Andre kommentarer? Er dette komponenter som vil funke sammen? Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Går som en klokke sammen det der Lenke til kommentar
Olarg Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Ville putta i en ekstra 50-lapp og kjøpt GeIL PC6400 Ultra. De tåler litt herjing også er de superstabile og raske. Lykke til med bygginga =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå