Gå til innhold

Trenger lettfattelig råd til nybegynnerkamera + objektiv til 6500,-

Anbefalte innlegg

Hvor mye må jeg ut med i fremtiden for et objektiv som tilsvarer 18-70mm'eren hvis jeg går for GX-10 m/kit nå?
Problemet er egentlig at det ikke er noen objektiver som matcher 18-70 i kvalitet _og_ brennviddeomfang. Jeg kommer mest sannsynlig til å gå for 16-45 f/4, litt mer vidvinkel og litt mer lyssterkt på tele (og ikke minst fast blender), men kortere enn 18-70. Det nærmeste du kommer, er Sigma 17-70 f/2.8-4.5. Gir deg i praksis samme omfanget som Nikon 18-70 (f/2.8 er utelukkende på 17mm, og er visstnok ikke mye å skryte av kvalitetsmessig - 17mm @ f/2.8 vel og merke!). Den koster ca 3000 kr. Bildestabilisatoren i GX-10 vil gi sine fordeler, dog.

Ellers vil Sigma 18-50 f/2.8 være et fint alternativ også til dette kameraet, er et skritt opp i kvalitet også, og koster omlag 3500-4000.

Kan dette tolkes dit hen at GX-10 kan bli noe avansert og etterhvert dyrt for en som er ute etter et "hobbykamera" ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan dette tolkes dit hen at GX-10 kan bli noe avansert og etterhvert dyrt for en som er ute etter et "hobbykamera" ?
Det blir jo ikke noe dyrere med mindre du kjøper noe til det. Du klarer deg lenge med 18-55 også, og vil ta svært gode bilder med det. Når lommeboken er fetere, eller interessen større (eller helst en kombinasjon), kan du oppgradere eller kjøpe mer utstyr og optikk. Det vil kunne være med deg lenger enn et D40 vil, og du vil møte begrensninger med D40 fortere enn med GX-10, gitt at du utvikler deg så langt at du møter begrensninger med D40 da. Svært mange gjør ikke det.
Lenke til kommentar
Det blir jo ikke noe dyrere med mindre du kjøper noe til det. Du klarer deg lenge med 18-55 også, og vil ta svært gode bilder med det. Når lommeboken er fetere, eller interessen større (eller helst en kombinasjon), kan du oppgradere eller kjøpe mer utstyr og optikk. Det vil kunne være med deg lenger enn et D40 vil, og du vil møte begrensninger med D40 fortere enn med GX-10, gitt at du utvikler deg så langt at du møter begrensninger med D40 da. Svært mange gjør ikke det.

Er veldig glad i tanken rundt at GX-10 vil være med meg lengre inn i fremtiden. Dette er et stort pluss og jeg vil si dette kameraet har gått opp i ledelsen i min indre strid. Canon 400D har nok ikke på langt nær så lang "levetid" igjen som GX-10, og muligens ei heller D40X(?)

Lenke til kommentar
Er veldig glad i tanken rundt at GX-10 vil være med meg lengre inn i fremtiden. Dette er et stort pluss og jeg vil si dette kameraet har gått opp i ledelsen i min indre strid. Canon 400D har nok ikke på langt nær så lang "levetid" igjen som GX-10, og muligens ei heller D40X(?)
Det er i hvert fall utvilsomt et kamera som gir muligheter en mer avansert bruker vil trives med det, og man vokser ikke like fort fra det. Det er jo ikke uten grunn at jeg velger GX-10 nå :o)
Lenke til kommentar
Det er i hvert fall utvilsomt et kamera som gir muligheter en mer avansert bruker vil trives med det, og man vokser ikke like fort fra det. Det er jo ikke uten grunn at jeg velger GX-10 nå :o)

Tror min avgjørelse er fattet :)

Takk for all hjelp! Skal gi tilbakemelding på hvor fornøyd jeg blir :)

Lenke til kommentar
Da var GX-10 bestilt :) Gleder meg til å ta det i bruk!
Du kommer neppe til å angre. Hvis du ikke har ønske om å kjøpe mer utstyr, anbefaler jeg deg å holde deg langt unna fotoforum i fremtiden ;o)

Har et ønske om det - i fremtiden ;) Så da blir det flere runder her.. hehe

Lenke til kommentar

Pass på hva du ønsker deg! <spill sørgelig musikk> Tenk på stakkars Øyvind Dahle, som en dag for ikke så mye over et år siden kom trekkende inn hit på forumet for å dobbeltsjekke planen sin om å kjøpe en billig Canon (fordi han "hadde hørt Canon var best") - nå blir det ikke noe på han før jul, fordi han har vært utro med B&H.

Sånn kan det gå: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=873650&st=0

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Da var samsungen i hus :)

Kameraet ligger utrolig godt i hånda, så er meget fornøyd med mitt valg sånn sett. Har ikke fått prøvd det skikkelig enda da jeg fikk det i går og det meste av tiden har gått med til å lese manualen og tukle med kameraet.

Takker igjen for alle gode råd tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Da var samsungen i hus :)

Kameraet ligger utrolig godt i hånda, så er meget fornøyd med mitt valg sånn sett. Har ikke fått prøvd det skikkelig enda da jeg fikk det i går og det meste av tiden har gått med til å lese manualen og tukle med kameraet.

Takker igjen for alle gode råd tidligere i tråden.

Gratulerer med utrolig flott kamera!

*litt misunnelig* :p

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...