kongkaizer Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Hei! Har sett og skrevet litt rundt her på forumet, men de fleste postene tar litt for mye "av" og svarene og informasjonen jeg får går litt over hodet på meg og min kunnskap. Skal kjøpe mitt første digitale speilreflekskamera. Har tatt en del bilder med vanlig kompakt digitalkamera (Canon Ixus 800IS) og noe med dSLF i sommerjobbsammenheng (Nikon D80). Er sikker på at jeg blir fornøyd nesten uansett hvilket kamera jeg velger, men vil jo selvfølgelig gå for det optimale i forhold til pris, ytelse og kvalitet. Sitter nå igjen med tre alternativer og håper dere som har mer kunnskap enn meg kan gi meg noen enkle og lettfattelige råd på veien. Har satt en øvre prisgrense på 6500 på hus og objektiv. Olympus E-510 m/ 14-42mm f3.5-5.3 http://www.xd.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=80153 Nikon D40X m/AF-S 18- 55mm DX http://japanphoto.no/product/digital-speil...f-s-18-55mm-dx/ Canon EOS 400D m/18-55mm http://japanphoto.no/product/digital-speil...400d-m-18-55mm/ Samsung GX-10 m/18-55 http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...24;c:36154;r:pg I tillegg til gode for-og-mot-råd er jeg interessert i å vite hvilket merke som har billige og gode objektiver for videre oppgradering av kjøpet mitt. På forhånd takk! Endret 1. desember 2007 av Skagen Lenke til kommentar
Anew Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Har sett og skrevet litt rundt her på forumet, men de fleste postene tar litt for mye "av" og svarene og informasjonen jeg får går litt over hodet på meg og min kunnskap. Misforstå meg rett - jeg prøver stort sett å være en hyggelig fyr - men hva i allverden får deg til å tro at denne tråden kommer til å arte seg annerledes, bare fordi det er du som starter den? Årsaken til at trådene utarter seg er at det i det store og det hele ikke betyr noe særlig hva du velger, annet enn om man har litt mer spesifikke behov - derfor begynner vi alt for ofte å slå hverandre i hodet med detaljer. Det viktigste er å sikre seg at kameraet ligger godt i hånden og er godt i praktisk bruk. Jeg kan fint lite om objektivparken til Olympus, men det medfølgende kitobjektivet regnes for å være ganske bra. Oly har mye fin optikk i de dyrere prisklassene, men lavere og middelklasse vet jeg ingenting om. Min personlige og på ingen som helst måte objektive mening, er at av Nikon og Canon (utelukker altså Oly fordi jeg ikke kjenner dem overhode), så gir Nikon mest kvalitet for pengene på billig glass. Eksempler er 18-70/3.5-4.5 og 55-200/4-5.6 VR, som gir forbløffende god kvalitet til en veldig hyggelig pris. Legger du på litt, så endres bildet litt - Nikon mangler noe som tilsvarer Canons fine serie av L-objektiver med fast blender 4. I de høyere prisklassene igjen, er det omtrent likt blant nær sagt alle. Edit: Er det ikke sånn at man nå får Samsung GX10 kit for 6500?? Det er sinnsvakt mye kamera for pengene. Endret 1. desember 2007 av Anew Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Ser av produktguiden at GX-10 nå faktisk selges for 5791. Merkelig at de velger å selge den så billig allerede, men det er jo fantastisk for forbrukerne. Ville vært mitt førstevalg. Bruker Pentax´ objektivfatning (da det jo er Pentax K10D, med annen logo), og kan bruke alle objektiver laget av og for Pentax. Trådstarter får et bra kamera med alle de nevnte modellene. Ville nok unngått Nikons billig-modell, hvis du har planer om å utvide objektiv-parken, selv om det jo finnes mer enn nok objektiver også for d40(x) for de fleste behov. Lenke til kommentar
kongkaizer Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 Takk for svar så langt. Da legger jeg til Samsung GX-10 som et av mine alternativer. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Kommer litt ann på om du har tenkt til å utvide objektivparken senere. Som nevnt av Symbiose vil D40(x) fungere fint hvis du ikke har planer om å kjøpe noen flere objektiver. Dette skyldes at D40 mangler autofokusmotor i huset, og at mesteparten av optikken til Nikon ikke har motor i objektivet, og du får da ikke muligheten til autofokus på en stor del av Nikons orginal- og tredjepartsoptikk. Bare så det er sagt, finnes det et par objektiver til Nikon som har innebygget motor i objektivet. Viktig å påpeke før noen slakter meg Men mer on-topic. Har ingen erfaring med Samsung eller Olympus, men er sikker på at de vil dekke dine behov. Canon 400D har jeg derimot en god del erfaring med, og vil absolutt si at det ikke er et dumt kjøp. Største ulempen med denne er grepet og kitobjektivet. Dra i butikken og prøv modellene. Da finner du hvilket som sitter best i hånda, og kan da har plutselig en av modellene et plusspoeng i din indre strid. Hva skal du egentlig bruke kamera til? Har du behov for avanserte funksjoner som et dSLR tilbyr, eller er du kun ute etter gode bilder? Denne type informasjon er temmelig viktig når du går til innkjøp av et kamera. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Her har jeg startet en tråd med test av flere av de kit-pakkene du nevner: Lyd & Bildes test av kamera + objektiv til under 7000kr Forøvrig mener jeg Nikon D40(x) ikke er noe godt valg grunnet mangel på fokusmotor og ISO100. Videre mener jeg at de 1000kr Canon 400D koster mer enn Canon 350D ikke er verdt prisforskjellen (disse bør heller legges i et bedre objektiv). Så mitt råd er: Canon 350D + Sigma 18-50mm f2.8 Totalprisen på dette bør være rundt 6500-7000kr og da har du et meget godt allround objektiv som kan følge med deg videre til bedre modeller som årene går. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 ...vil D40(x) fungere fint hvis du ikke har planer om å kjøpe noen flere objektiver. Dette skyldes at D40 mangler autofokusmotor i huset, og at mesteparten av optikken til Nikon ikke har motor i objektivet... Dette er en overforenkling - skal man anføre dette, så må man i det minste påpeke at begrensningen i all hovedsak gjelder fastobjektiver! D40-eiere kan velge mellom 49 ulike objektiver fra Nikon og Sigma, men bare 2 fastobjektiver. Den jevne familiefotografen vil klare seg fint med det som er tilgjengelig, men dersom man ønsker å leke seg med fastoptikk, og å ha tilgang til optikk fra Tamron og Tokina, så er ikke D40 et godt valg. Fravær av ISO 100 som argument? Er vi ikke litt ferdige med det? Forklar i det minste hvorfor dette liksom er et problem. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 ...vil D40(x) fungere fint hvis du ikke har planer om å kjøpe noen flere objektiver. Dette skyldes at D40 mangler autofokusmotor i huset, og at mesteparten av optikken til Nikon ikke har motor i objektivet... Dette er en overforenkling - skal man anføre dette, så må man i det minste påpeke at begrensningen i all hovedsak gjelder fastobjektiver! D40-eiere kan velge mellom 49 ulike objektiver fra Nikon og Sigma, men bare 2 fastobjektiver. Den jevne familiefotografen vil klare seg fint med det som er tilgjengelig, men dersom man ønsker å leke seg med fastoptikk, og å ha tilgang til optikk fra Tamron og Tokina, så er ikke D40 et godt valg. Fravær av ISO 100 som argument? Er vi ikke litt ferdige med det? Forklar i det minste hvorfor dette liksom er et problem. Allikevel vil fraværet av fokusmotor være en unødvendig begrensning (som du ikke får ved å velge fullgode og like rimelige alternativer. Har vist seg at ISO200 hos Nikon har mer støy enn ISO100 hos Canon f.eks. Dermed er det et problem. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Herregud. Er det virkelig mulig å hevde at støy på laveste ISO på noen speilrefleks er et "problem"?? Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Herregud. Er det virkelig mulig å hevde at støy på laveste ISO på noen speilrefleks er et "problem"?? Jeg sa ikke at du ville få et problem med det. Jeg sa at du vil ha mer støy enn minimum, altså en negativ faktor. Om det er et problem eller ikke er jo opp til hver enkelt. Lenke til kommentar
Sthaugen Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 *kremt* D40X HAR støtte for ISO 100.. D40 har derimot IKKE støtte for ISO 100. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 *kremt* D40X HAR støtte for ISO 100.. D40 har derimot IKKE støtte for ISO 100. Jepp, du har helt rett Lenke til kommentar
kongkaizer Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 Tar opp igjen denne tråden, og takker også for alle svar! Har nå vært på fotobutikken. Der fikk jeg holde Olympus E-510, Nikon D40X og Canon EOS 400D. Synes alle var gode og holde i og er derfor enda i tvil over hva mitt valg skal være. De hadde tilbud på Nikon D40X, 5499,- inludert et gavekort på 500,- som kunne brukes på utstyr. Olympusen blir noe dyr tror jeg, selv om det var det jeg likte best å holde. E-410 ble for lite igjen. Dermed står det nok mellom Canon og Nikon, da jeg ikke har noen preferanser på Samsung GX-10, og heller ikke Pentax. Noen som kan gi meg et par enkle plusser og minuser før avgjørelsen faller? (Uten å diskutere ISO-verdier og lignende ) Kan jeg evt. gå for Samsungen uten å ha prøvd det? Ser det ligger på 5791,- Det jeg skal bruke det til er ren hobbyfoto. Liker å ta bilder, og vil lære meg mer ved og ta i bruk dSLR. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Kan jeg evt. gå for Samsungen uten å ha prøvd det? Ser det ligger på 5791,- Det er jo en smakssak, jeg har prøvd Pentax K10D og likte grepet veldig godt, jeg har ikke prøvd E-510 slik at jeg kan ikke si noe om the ligner eller ikke. Hva er grunnen til at du likte E-510 bedre enn de andre? Dersom svaret er at grepet var større/ bedre, vil jeg tro at GX-10 faller i smak. Dette er kun høylytt synsing Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 (endret) Du bør også sjekke dette tilbudet. Nikon D40 har noe færre pixler, men du får istedet et bedre objektiv. Japan Photo har også tilbud på D40x med samme objektiv (18-70mm), men det blir kanskje for dyrt ? Edit: Nikon 18-70mm er et objektiv som får mye skryt her på forumet. Og andre steder. Tom Endret 7. desember 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Du bør også sjekke dette tilbudet. Nikon D40 har noe færre pixler, men du får istedet et bedre objektiv. Japan Photo har også tilbud på D40x med samme objektiv (18-70mm), men det blir kanskje for dyrt ? Edit: Nikon 18-70mm er et objektiv som får mye skryt her på forumet. Og andre steder. Eller kjøpe D70s brukt ;o) *host* Lenke til kommentar
kongkaizer Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 Kan jeg evt. gå for Samsungen uten å ha prøvd det? Ser det ligger på 5791,- Det er jo en smakssak, jeg har prøvd Pentax K10D og likte grepet veldig godt, jeg har ikke prøvd E-510 slik at jeg kan ikke si noe om the ligner eller ikke. Hva er grunnen til at du likte E-510 bedre enn de andre? Dersom svaret er at grepet var større/ bedre, vil jeg tro at GX-10 faller i smak. Dette er kun høylytt synsing Ja, grepet var noe større og lå en smule bedre i hånden min. Men, er usikker på om det utgjør en stor nok forskjell for å vippe de andre av pinnen. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Ja, grepet var noe større og lå en smule bedre i hånden min. Men, er usikker på om det utgjør en stor nok forskjell for å vippe de andre av pinnen. I mine øyne, så er dette viktig. Hvis kameraet ikke ligger godt å hånden, så er en stor sjanse for at du ikke gidder å bruke det. Tom Lenke til kommentar
kongkaizer Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 Du bør også sjekke dette tilbudet. Nikon D40 har noe færre pixler, men du får istedet et bedre objektiv. Japan Photo har også tilbud på D40x med samme objektiv (18-70mm), men det blir kanskje for dyrt ? Edit: Nikon 18-70mm er et objektiv som får mye skryt her på forumet. Og andre steder. Tom Det blir liksom den lille høvdingen for mye som trekker en del ned. Er også usikker på om jeg trenger et såpass bra objektiv i startfasen. Takk for tips og svar uansett Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Du bør også sjekke dette tilbudet. Nikon D40 har noe færre pixler, men du får istedet et bedre objektiv. Japan Photo har også tilbud på D40x med samme objektiv (18-70mm), men det blir kanskje for dyrt ? Edit: Nikon 18-70mm er et objektiv som får mye skryt her på forumet. Og andre steder. Tom Det blir liksom den lille høvdingen for mye som trekker en del ned. Er også usikker på om jeg trenger et såpass bra objektiv i startfasen. Takk for tips og svar uansett Bra optikk trenger også du Men jeg er ikke sikker på om du trenger 10mp. 6Mp holder til A3. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå