Gå til innhold

Kjøpe brukt Windows XP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva loven sier om slike OEM-avtaler aner jeg egentlig ikke. Men dersom man også kjøper hardwaren programmet er bundet til, skulle det i hvert fall ikke være noe problem.

LeD

Gubben det er snakk om har mumlet noe om å få seg en større harddisk. Skal muligens greie å få overtalt han til å la HDD følge med (for litt ekstra kroner) XP for at det i det heletatt skal bli en handel. Så da burde alt være på det tørre.

Oppgir man navn, innkjøpsdato osv. når man ringer Microsoft får å få ny Key? Hvordan arter det seg? Kan man gjøre det i X-antall år fremover?

Lenke til kommentar
Fikk tak i en OEM som ikke var instalert, IKKE bruk dem viss de ikke er for DIN pc. OEM OS er ustabilt og fungerer dårligt på maskiner de ikke er lagt for!

Nå er du på jordet.. OEM er ikke lagd for en spesifik PC. Det må ha vært no spesielt med pc'n din i tilfellle.

Lenke til kommentar
Fikk tak i en OEM som ikke var instalert, IKKE bruk dem viss de ikke er for DIN pc. OEM OS er ustabilt og fungerer dårligt på maskiner de ikke er lagt for!

Dette er BULLSHITT. OEM versjoner av OS er akkurat det samme som en fullversjon, bortsett fra at lisensreglene er annderledes.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte for en tid siden en OEM-versjon av WinXP Pro sammen med en maskin. Siden den gang er det vel kun kabinettet som stadigvekk minner om denne maskinen, dvs alt inni er byttet ut, og programmet er reinstallert tre-fire ganger sålangt, og det har overhodet ikke vært noe problem hverken på den ene eller den andre måten.

Kjør på - det er tillatt å kjøpe og selge - og hvordan definerer de egentlig hva som er datamaskinen?

::Dan

Lenke til kommentar

Kjør på - det er tillatt å kjøpe og selge - og hvordan definerer de egentlig hva som er datamaskinen?

Hos psdata .no eller pcutstyr .no må man kjøpe en harddisk for å få kjøpt Win XP OEM. Så da holder det med å få med hardisken sammen med brukt XP skulle jeg tro.

Lenke til kommentar

Hos psdata .no eller pcutstyr .no må man kjøpe en harddisk for å få kjøpt Win XP OEM. Så da holder det med å få med hardisken sammen med brukt XP skulle jeg tro.

Joda - men tenk deg så følgende scenario; du kjøper en WinXP bundlet med en harddisk. Etter tre år kræsjer harddisken - gjelder ikke WinXP'en lenger da?

Som i mitt tilfelle har jeg oppgradert og skiftet ut alt inne i selve kassa (til og med poweret) og kommer nok til å fortsette med det. Nå fikk jeg WinXP bundlet med pc'en - og spørsmålet blir da; hva er egentlig pc'en?

Kort sagt, hva kan jeg skifte og hva kan jeg ikke skifte før det ikke er samme pc lenger?

Noe å gruble over ...

Lenke til kommentar

Joda - men tenk deg så følgende scenario; du kjøper en WinXP bundlet med en harddisk. Etter tre år kræsjer harddisken - gjelder ikke WinXP'en lenger da?

Noe å gruble over ...

Dan, du roter deg ut i en filosofisk hengemyr. :) Det er "lov å bruke sunt bondevett" som det heter. Min egen versjon; det er tordenvær, og lynet slår ned i huset og ødelegger PC'n. Selvfølgelig skal du da fortsatt kunne bruke XP'n på en maskin du bygger deg. (etter å ha skaffet dødsattest på pc'n fra kommunelegen) :)

Lenke til kommentar

Som i mitt tilfelle har jeg oppgradert og skiftet ut alt inne i selve kassa (til og med poweret) og kommer nok til å fortsette med det. Nå fikk jeg WinXP bundlet med pc'en - og spørsmålet blir da; hva er egentlig pc'en?  

Kort sagt, hva kan jeg skifte og hva kan jeg ikke skifte før det ikke er samme pc lenger?

Noe å gruble over ...

Ja dan det er ikke det som er problemet om du kjøper en xp lisens til deg. Men hva om du selger din winxp plate som er registert på deg, og han/hun som kjøper den platen med winxp og prøver å aktiver den. Om det gå vet eg ikke.

Lenke til kommentar

Det er nok lovlig å kjøpe programvaren, men i lisensavtalen (som du må godkjenne) står det nok at programvaren bare kan benyttes på maskinen som den fulgte med. Ved å godta avtalen gjør du et lovbrudd, og kan straffes. q.e.d.

Nei, du har feil.. lov kan ikke fravikes ved avtale.

Lenke til kommentar

Nei, du har feil.. lov kan ikke fravikes ved avtale.

Det er vel ikke alltid slik. Det står jo i mange paragrafer: "Bestemmelsene i denne paragraf kan ikke fravikes ved avtale." Noe slikt står ikke i f.eks. åvl §12 og §19. (EFNs forslag til endring av åndsverkloven legger til denne setningen i §12.)

Jeg vet ikke om dette da betyr at man kan avtale hva som helst. Hva som er en gyldig avtale er jo også et interessant spørsmål. Og brudd på en avtale er vel også noe annet enn et lovbrudd.

LeD

Lenke til kommentar

Noe av poenget mitt er - som jeg skrev tidligere i denne tråden - at selv om du har en OEM-versjon er det fullt mulig å gjøre ganske store endringer i maskinvaren uten at det påvirker registreringen. Ihvertfall har det vært det i mitt tilfelle. Hvorvidt man kan selge en brukt OEM-versjon skal jeg drøfte med Microsoft ved neste anledning. Kan være kjekt å vite slike ting - særlig med tanke på "tyngre" applikasjoner som W2K-Server ol. som gjerne blir solgt sammen med maskinvaren ved utskiftninger osv.

Lenke til kommentar

Jeg byttet ut alt i PC'en ved sist oppgradering, og jeg ble selvfølgelig nektet automatisk aktivering Windows XP Home jeg kjøpte da jeg bestemte meg for å oppgradere OS. Jeg ringte Microsoft-nr som bli oppgitt i aktiviserings "prosessen" og de lurte på hva jeg hadde gjort, jeg sa som sant var at jeg hadde bygd helt ny PC. De ville vite etternavnet mitt, antagelig for å sjekke at det var meg det registert på, eller no', og jeg fikk ny ultra-lang kode å taste inn. Men det gikk bra, det.

De sa faktisk unnskyld for bryet til meg...

Så vær sikker på at du har gubbens etternavn, så skal det gå bra tror jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...