Mr.M Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Er det uproblematisk å kjøpe en brukt "Windows XP Home Edition, norsk, OEM"? Tenker på det med at man må ringe for å få Key. + at det er OEM-versjoner er bindt til hardwaren. Går det? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2003 Det er original CD. (jeg har kjøpt brukt Windows 98 SE og Windows ME før, men er mer usikker på XP) Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Kan jo kjøpe deg student lisens da. Kopierer er jo som kjent fyfy... Lenke til kommentar
chilli Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Det er vel slik at winxp ikke må ha blitt aktivert/installert før. Hvis dette har skjedd, må du be om å få ny kode fra Microsoft. Dette grunnet at ny kode trengs når det gjøres forandringer ved pc ens hardware. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 tror ikke det er lov, tror det står et eller annet sted at videresalg ikke er lov, men jeg er så godt plantet på tynn is nå så jeg er ikke sikker.... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2003 Kan jo kjøpe deg student lisens da. Kopierer er jo som kjent fyfy... Gjentar: Original CD! Lenke til kommentar
LeD Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 tror ikke det er lov, tror det står et eller annet sted at videresalg ikke er lov Tvert imot. Etter åndsverklovens § 19 har du rett til å gi bort eller selge dine eksemplarer av åndsverk. (Men utleie er ikke tillatt. Det er heller ikke tillatt å låne bort dataprogrammer.) Hva loven sier om slike OEM-avtaler aner jeg egentlig ikke. Men dersom man også kjøper hardwaren programmet er bundet til, skulle det i hvert fall ikke være noe problem. LeD Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 tror ikke det er lov, tror det står et eller annet sted at videresalg ikke er lov Tvert imot. Etter åndsverklovens § 19 har du rett til å gi bort eller selge dine eksemplarer av åndsverk. (Men utleie er ikke tillatt. Det er heller ikke tillatt å låne bort dataprogrammer.) Hva loven sier om slike OEM-avtaler aner jeg egentlig ikke. Men dersom man også kjøper hardwaren programmet er bundet til, skulle det i hvert fall ikke være noe problem. LeD Dette stemmer nok det. OEM versjoner er programvare knyttet til bestemt hardware, og kan derfor ikke viderselges uten at hardwaren følger med. Mao kan du ikke kjøpe Windows XP. Lenke til kommentar
zTab Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Skal det være direkte ulovlig må det stå noe om det i loven.. Står det ikke noe om det kan man ikke straffes for det.. "Ingen dom uten lov, ingen straff uten dom"... Men hvordan det da blir med aktiveringen er jo en annen sak... Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 tror ikke det er lov, tror det står et eller annet sted at videresalg ikke er lov Tvert imot. Etter åndsverklovens § 19 har du rett til å gi bort eller selge dine eksemplarer av åndsverk. (Men utleie er ikke tillatt. Det er heller ikke tillatt å låne bort dataprogrammer.) Hva loven sier om slike OEM-avtaler aner jeg egentlig ikke. Men dersom man også kjøper hardwaren programmet er bundet til, skulle det i hvert fall ikke være noe problem. LeD *kremt* vi snakker om DATA og ingen ting annet. har IKKE sagt at man ikke kan videre selge f.eks. filmer osv. Sa bare at jeg ikke tror at dataprog som f.eks. os, er til å selge videre... Edit: kanskje ikke møbler da, men filmer Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Skal det være direkte ulovlig må det stå noe om det i loven.. Står det ikke noe om det kan man ikke straffes for det.. "Ingen dom uten lov, ingen straff uten dom"... Men hvordan det da blir med aktiveringen er jo en annen sak... For å omformulere litt: Det er nok lovlig å kjøpe programvaren, men i lisensavtalen (som du må godkjenne) står det nok at programvaren bare kan benyttes på maskinen som den fulgte med. Ved å godta avtalen gjør du et lovbrudd, og kan straffes. q.e.d. Lenke til kommentar
zTab Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 For å omformulere litt: Det er nok lovlig å kjøpe programvaren, men i lisensavtalen (som du må godkjenne) står det nok at programvaren bare kan benyttes på maskinen som den fulgte med. Ved å godta avtalen gjør du et lovbrudd, og kan straffes. q.e.d. Jepp, du har helt rett Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 q.e.d. Klarte å dra inn litt latin ser jeg , Quad Erat Demonstrandum eller noe har jeg rett? betyr ikke det, Altså Er det Bevist? Lenke til kommentar
LeD Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 *kremt* vi snakker om DATA og ingen ting annet. har IKKE sagt at man ikke kan videre selge f.eks. møbler osv. Sa bare at jeg ikke tror at dataprog som f.eks. os, er til å selge videre... Snakker jeg om møbler da? Åndsverkloven gjelder bøker, CD-er, filmer, dataprogrammer, osv... Eksemplarer av disse er det altså tillatt å selge videre. LeD Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 *kremt* vi snakker om DATA og ingen ting annet. har IKKE sagt at man ikke kan videre selge f.eks. møbler osv. Sa bare at jeg ikke tror at dataprog som f.eks. os, er til å selge videre... Snakker jeg om møbler da? Åndsverkloven gjelder bøker, CD-er, filmer, dataprogrammer, osv... Eksemplarer av disse er det altså tillatt å selge videre. LeD møbler var et ELENDIG eksempel, men jeg tror du forstår hva jeg mener... du kan videre selge videoer, cd, ol, men IKKE dataprog. Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 q.e.d. Klarte å dra inn litt latin ser jeg , Quad Erat Demonstrandum eller noe har jeg rett? betyr ikke det, Altså Er det Bevist? Jepp! Dette lærte jeg meg i matematikktimene på VGS! Lenke til kommentar
B|2bb3r Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Det er ikke noe problem å kjøpe en brukt lisens. Lisensbeviset er det som gjør at du har gyldig lisens. Lisenser i privatmarkedet er svært sjeldent registrert på person. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Det er ikke noe problem å kjøpe en brukt lisens. Lisensbeviset er det som gjør at du har gyldig lisens. Lisenser i privatmarkedet er svært sjeldent registrert på person. Kan du prøve å kjøpe en brukte orginale winxp og installere det på pc'en din, og så prøver du å aktiver winxp. Fortell oss hvordan det gikk. Eg er ikke sikker om det går, har aldri prøvd. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 møbler var et ELENDIG eksempel, men jeg tror du forstår hva jeg mener... du kan videre selge videoer, cd, ol, men IKKE dataprog. Jo, loven gir det rett til å selge eller gi bort dataprogrammene dine. I dette spesielle tilfellet kan kanskje salget føre til et brudd på en avtale. (Hva loven sier om slikt aner jeg ikke.) Men generelt sett, for dataprogrammer som ikke er bundet til hardware av slike avtaler, kan man selge eller gi dem bort akkurat som man ønsker. LeD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå