Gå til innhold

Hva slags tilkoblingskabler er best å bruke? Komponent fungerer ikke?

Anbefalte innlegg

Har skaffet meg en LG42LC41. Har koblet min PS2 (ja, PS2) til TV'en med en slik komponent kabel, men når jeg velger "Component" fra "Input" på TV'en (eller fjernkontrollen), får jeg ikke noe bilde eller lyd. Alt av kabler er koblet til riktig både på TV'en og PS2. PS2 fungerer som den skal, men ingen bilde+lyd fra TV'en... Hva kan være galt? Har ikke innstilt noe enda, må dette gjøresførst, eller? Er en vanlig PS2, vel og merke. Ikke PStwo slim! Og det står at kabelen skal fungere på både PS2 og PS3.

Et annet 'problem' er at jeg har, med S-Video kabel, koblet DVD-opptakeren min til S-Video porten på siden av TV'en (med rød, gul og hvit port under den), men jeg vet ikke hvilken 'Input' jeg skal bruke for å få frem bildet på den. Har prøvd alle forskjellige inputs, men ingen gir noe bilde. Hvordan får jeg bildet frem her da..?

Lurer også på hva slags kobling er optimalt å bruke for å få best mulig bilde når jeg skal overføre PC -> TV... Nå er det slik at TV'en min har ikke DVI-inngang, men den har HDMI samt VGA-inngang (står RGB (PC) på porten)... men jeg finner hverken HDMI-inngang eller DVI-port bakpå PC-en... Da er det vel ikke stort bedre enn VGA-tilkobling som passer meg, sant?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke hjelpe deg med komponent PS2 problemet ditt. Men må si meg enig i at jeg synes det er merkelig at du ikke får bilde. Jeg bruker selv komponent med X-box 360 og det funker perfekt :)

Kjør på med VGA. Jeg bruker VGA fra laptoppen min som funker helt perfekt. Ingen ting å klage på. Jeg er nokså sikker på at VGA ikke er så langt unna komponent i kvalitet. Noen har bemerket i andre forum at VGA kan virke litt blassere i fargene enn komponent. Selfølgelig er DVI og HDMI bedre ettersom de er digitale signaler. Stapp i en VGA-kabel ;) Jeg er sikker på at du blir tilfredstilt!

Lenke til kommentar

Ja, finner det høyst merkelig selv. Jeg skal da få bilde når jeg har satt inn kablene riktig og sånt... Skal prøve med de kablene på PS3, så hvis det ikke går der, så vet jeg ikke helt hva som kan være galt. Alt skal jo være automatisk innstilt så at jeg kan bare legge inn kablene, ja?

Ingen som vet hvordan jeg finner frem til S-Video-kanalen som nevnt i første post?

Men... hvordan er det dette fungerer da..? Skal jeg koble VGA-kabelen direkte fra selve PC-en -> TV'en, eller? Må jeg ikke konfigurere noe fra PC-skjermen først også koble den til TV'en..? Hvordan fungerer det med S-Video fra PC -> TV da? Blir det grei bildekvalitet da, kanskje?

Lenke til kommentar

Ah, se der, ja... Fant frem en VGA-kabel som jeg nå har koblet til PC. Nå er ting som det bør/skal være for min del siden jeg ikke har HDMI/DVI på PC-en. Takker for råd, kehax!

Men jeg finner fremdeles ikke ut hvorfor min PS2 komponent ikke fungerer selv om jeg har koblet alt riktig... Ikke vet jeg heller hvordan man finner S-Video kanalen...

Lenke til kommentar

Har fått fikset komponent-problemet nå!

Grunnen til at lyden ikke var hørbar, var fordi at jeg måtte tydeligvis "presse" komponent-kabelen inn til PS2 mer enn jeg er vant til med RGB, så straks jeg gjorde det, var det lyd! Og når jeg fikset på innstillingene i PS2'ern så at den IKKE er "RGB", så kom bildet også frem! Yesss!

Har forresten prestert å overse(!) 1xDVI-I-inngang (dual link connector pins) i PC-en min! Betyr dette at jeg nå kan koble en DVI-I/HDMI kabel fra PC-en til LCD-TV'en min for å få best mulig bilde? Bruker VGA-kobling akkurat nå. Spiller det noen rolle om jeg kobler DVI-I PC-kabelen til HDMI-port 1 eller 2 på TV'en? Synes at jeg leste noe om dette en eller annen plass... Kan dette stemme..?

Jeg har forøvrig ikke noe DVI-inngang på TV'en, kun på PC og HDMI-inngang(er) kun på TV'en, ikke PC-en. Da skulle vel DVI-I/HDMI kabel være den beste løsningen fremfor VGA, ja?

EDIT: Har forsøkt å søke etter DVI-I/HDMI kabel, men finner ingenting i nettbutikkene... Finnes det ikke en slik kabel med DVI-I (dual link) i den ene enden og HDMI i den andre enden?

Beklager litt rot og forvirring her... Håper noen forstod hva jeg mente...

Endret av Shoo
Lenke til kommentar
EDIT: Har forsøkt å søke etter DVI-I/HDMI kabel, men finner ingenting i nettbutikkene... Finnes det ikke en slik kabel med DVI-I (dual link) i den ene enden og HDMI i den andre enden?

Adapter i den ene enden og DVI eller HDMI-kabel kunne være en mulighet. Jeg finner overganger mellom DVI-D og HDMI både hos Clas Ohlson og Biltema, men dårlig med DVI-I, så da hjalp neppe det.

Hva er forskjellen på DVI-I, -A og -D? De forskjellige DVI-variantene gjør det samme, men passer ikke i samme hull?

Lenke til kommentar

Adapter i den ene enden og DVI eller HDMI-kabel kunne være en mulighet. Jeg finner overganger mellom DVI-D og HDMI både hos Clas Ohlson og Biltema, men dårlig med DVI-I, så da hjalp neppe det.

Hva er forskjellen på DVI-I, -A og -D? De forskjellige DVI-variantene gjør det samme, men passer ikke i samme hull?

Hvis man dømmer ut ifra dette bildet, så ser det vel ikke ut til at DVI-I passer sammens med DVI-A og D, men jeg har jo ikke prøvd om det passer, så det er derfor jeg spør, men tviler sterkt på at det passer... Prøvde selv å se på CO, men fant ingen DVI-I DL (dual link), så da må jeg bare lete videre. Ser ikke ut at det er noen som selger DVI-I DL/HDMI-kabler... Men meget mulig at jeg ikke har lett godt nok...

Lenke til kommentar

Vel, slik jeg har forstått det, så skal en DVI-D DL kabel passe fint inn i en DVI-I DL-port, men at det selvfølgelig ikke er mulig å sette en DVI-I DL kabel i en DVI-D DL-port pga. de ekstra pinnene.

Det jeg også har forstått, er at DVI-I DL sender både digitale+analoge signaler, og jeg har jo kun bruk for digitale, så da spiller ikke de 4x pinnene i DVI-I DL noe særlig rolle for meg.

EDIT: Så da holder igrunnen med å bestille en DVI-D -> HDMI adapter, ja? Eller skal jeg gå for en "ren" kabel..?

Fant ut at jeg må ha minst 3m lang kabel fordi det er avstanden fra TV'en til PC-en.

Endret av Shoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...