FranzJosef Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Skal bytte ut alt på badet og lurer på hvilken rekkefølge jeg bør gjøre ting i. Badet har antagelig ikke betong gulv per i dag. Det er noen gamle varmekabler av en eller annen sort. Jeg antar følgende, man må først støpe i bunn. Så varmekabler, disse skal ha en ny støp så er gulvet klart for flislim og fliser. Hvem gjør hva? Er det flislegger som støper? Det høres ut som han må veldig mye frem og tilbake.. Elektriker til varmekablene, han bare slenger ut kablene og kobler på? Hva med veggene, skal gipsplater på først etter at gulvet er ferdig for fliser? Hvordan kommer vegghengt do oppi dette? Må gammel do fjernes før støping og vegghengt kommer ikke på plass før all støping er unna? Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Har nettopp pusset opp 2 bad, et i kjeller og et i hovedetg. Har gjort mesteparten selv (utenom rørlegger og elektriker). Det er litt forskjell om det er på grunnplan (betonggulv på bakken) eller at det finnes en etg. under. Rekkefølge som er brukt: Strippet hele rommet, så kun stendere og gulvplater har vært synlig(hovedetg.) I kjeller har jeg slått vekk betonggulvet. Dette er avhengig om gulv har isolasjon eller ikke. Rørlegger har montert rørpunkter og avløp der jeg ønsket det og planlagt det (dusj, vask og wc). Veggmontert sisterne (do)ble satt på plass (hovedetg.). I hovedetg. ble det lagt ned spesielle plater (av merke Steni 6 mm – tror jeg) og elektriker kom og la ned varmekabler og la opp nye pkt. i veggene (det går også ann å legge direkte på tre – hør med elektrikeren) I kjeller måtte jeg først støpe nytt gulv med isolasjon og når det var tørt kom elektrikker og la ned varmekabler og nye pkt. i vegg. I hovedetasjen ble det så lagt 4 cm med flytemasse som brukes på varmekabler (ca. 5 cm total høyde ekstra på gulv) I kjeller ble det støpt med vanlig betong over varmekabler, ca 5-7 cm. Så ble veggsisterne montert. Deretter ble gipsplater skrudd på vegger. Husk at hvis du har stendere 60 cm fra hverandre, så bør du ha doble gipsvegger ( to 13 mm plater). Hvis stender har en avstand på 30 cm holder de med enkel vegg (en 13 mm plate), eller ruter på 60x60 cm. Så legges membran og membranduk på vegger og overgang fra vegg til gulv. Se: http://www.grevstad.no/doc/brosj72p.pdf Fliser legges først på vegg (ikke den nederste). Når vegger er ferdig legges membran og membranduk på gulv (her la jeg litt mer en det som var anbefalt). Fliser legges på gulv. Se også: http://www.norfloor.no/pdf/tips123.pdf Siste nederste veggflise legges når gulv er ferdig (dekk til gulv). Når fliselegging er ferdig kommer elektrikeren og monterer termostat til varmekabler og sjekker at de er som de skal. Montere vask og vannbatteri for dusj og vask, samt henge opp toalettet. Dette gjorde jeg selv, men hvis du er litt usikker på dette er det greiest å bestille rørlegger. Lykke til. Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Når du legger fliser på vegg så antar jeg at du begynner ovenfra da eller? Hvordan gjør man med overganger mellom vegg/gulv og vegg/tak mht lister, må man bruke et spesielt materiale? Veldig god veiledning forresten! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå