Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST ]Pipelyd etter at nybygget PC bli satt på

Anbefalte innlegg

Hei

Har satt sammen min første PC noen gang og har sikkert gjort en nybegynner tabbe. Når jeg setter på maskinen kommer det en høy pipe lyd. Det virker som lyden kommer fra harddisken, men jeg er ikke sikker. Hva kan være galt?

Endret av SiestaZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Har satt sammen min første PC noen gang og har sikkert gjort en nybegynner tabbe. Når jeg setter på maskinen kommer det en høy pipe lyd. Det virker som lyden kommer fra harddisken, men jeg er ikke sikker. Hva kan være galt?

Om det er en pipelyd anntar jeg at den kommer ifra høytaleren som er i kabinettet (lite en) Da kan det være at enten noe er koblet feil eller at noen av delene er for varme.

Om du tenker på sånn "prikk prikk" knirkete lyd så kan det stemme at det er HD'en ja.

Lenke til kommentar

Er det en kontinuerlig tone eller et visst antall bip? Hvis det er det første aner jeg ikke. Hvis det er det siste så må du telle hvor mange bip det er, og så gå inn i manualen for hovedkortet eller biosen (finnes på internett) og lese i manualen hva det kan være. Dette er biosens måte å si fra at noe ikke stemmer med oppkoblingene, eller f.eks. at skjermkortet ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Det er en sånn Brannvarsel lyd, bare at den piper i et sett. :) Tør ikke ha på maskin, så jeg slår av med engang. Vil ike at det skal avt begynne å lukte brent =\

Da er det sannsynligvis at Skjermkortet eller CPUen blir for varm. Finn frem en lommelykt. Slå på maskinen (ignorer lyden litt..) så ser du at vifta på skjermkortet kjører og CPU vifta. Siden du sier den er nybygget kan det være at du har glemt og koble til viftene ;) er på noen få skjermkort det er en egen strømkabel til vifta. Men det ser du om det henger en ledning til overs fra skjermkortet :p

Lenke til kommentar

Den pipelyden er et såkallt "error beep" Det er maskinens måte å fortelle deg at noe er galt under oppstarten (siden den ikke kan vise deg noe på skjermen enda). Lyden blir som regel laget av system speaker høytaleren eller en annen integrert høyttaler på hovedkortet.

Hvordan det piper forteller deg i hvilken feilen sansynligvis ligger: CPU, minne osv.

Hvordan du skal tolke error beeps står ofte i hovedkortmanualen under troubleshooting eller lignende dersom den er fyldig. Om den ikke er så fyldig står det sansynligvis på også på produsentens nettside.

-Stigma

Lenke til kommentar

Sjekk i BIOS, du finner muligens en meny for Hardware Monitor. Der kan det være noe som heter "CPU Fan Speed Warning" (eller tilsvarende).

Jeg har en vifte som går veldig sakte og er da nødt til å stille denne på 'Disabled', ellers får jeg en skikkelig sirene-lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...