AtheusNor Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Jeg har spilt gitar i ca. 3/4 år, og skal bli ledende gitarist. Jeg skal begynne i band etter jul. Vi har begynt å jamme litt, men når de andre bandmedlemmene lager en tøff rytme, hvordan skal jeg lage en solo ut av det? Hvis dere skriver en skrittvis fremgangsmåte hadde det vært kjempeflott. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Hahaha. Det finnes nok ingen oppskrift for hvordan man skal LAGE en solo, ei musikk generelt. Du kan la deg inspirere derimot. Hør hvordan din favorittgitarist spiller sine soloer og kom opp med noe selv. Å skrive/lage god musikk er ikke noe du lærer ved å lese. Enten har man det eller så har men det ikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Øv - improviser. Lær deg noen bokser og hør på soloer, og hvordan de er. Ikke kjør full trøkk hele tida, men ha dynamikk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) det ensete du må tenke på er at det passer sammen tone messig (riktig skala osv), eller så kan det høres feil ut Endret 1. desember 2007 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
AtheusNor Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 det ensete du må tenke på er at det passer sammen tone messig (riktig skala osv), eller så kan det høres feil ut Det er dette jeg har siktet til hele tiden. Hvordan finner jeg og alt dette? Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Lær og bruk øret. Prøv og spill det du ville ha sunget. Det er veldig vanskelig å synge "gale" toner. La gitaren for øret ditt, ikke omvendt, slik det ofte blir dersom du bruker tid på å pugge skalaer i tidlig tid. Av teoretisk kunnskap bør du etterhvert lære deg hvordan akkorder er oppbygd - først dur/moll, deretter med metningstoner. Det er dette som bør være din teoretiske "approach" til å lage en solo. Husk at nøkkelen til å skape god musikk er evnen til å improvisere. Skjerp øret ditt (aktiv lytting, plukking av musikk du liker uten tabs osv) og dette vil komme over tid. Lenke til kommentar
Katabombos Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Spørs jo selvsagt hva slags musikk dere skal spille.. Hvis det er rock det er snakk om bør du sette deg ned å lære deg Blues og pentaton skala i alle fall. Kan komme langt med det når man får kontroll. Og sist, men ikke minst: Lytt til mye musikk og lær deg "licks" fra favoritt soloene dine osv. En lur ting du kan gjøre er å lære deg forskjellige soloer du liker uten tabs/noter, men bare etter øret.. Er vanskelig, men veldig god trening. Endret 5. desember 2007 av Katabombos Lenke til kommentar
Seian Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Da jeg skulle øve på å improvisere, så pleide jeg å sette på en komp CD som følgte med en gitarbok av Sølvin Refvik (ellernoe). CD-en var stappet av gode backingtracks av ulike slag og sjangre, som gjorde at jeg fikk bryne meg på forskjellige tonearter, etc. Så ideèn er å prøve å gjenskape jamen med kameratene dine hjemme, der du har allverdens med tid og tålmodighet. Et tips kan være å sette en backingtrack du liker godt på repeat. Du blir mest sannsynlig jævlig lei av den, men det er prisen man må betale. Annen ting som kan være veldig lurt å gjøre, er å ta deg selv opp. Derifra kan du lytte på deg selv hva som høres bra ut, og omvendt. Utifra det kan du ta i bruk fraser/licks av improviseringen du liker, og bruke de neste gang du spiller inn. Man mister kanskje litt kunsten av selve improviseringen, men det var slik jeg øvde på det, og jeg syntes det hjalp. Hvis du føler at du står litt fast i skalaer og sånt, kan det være en ide å bare droppe selve ideèn med skala, og spille det du føler for, samma hvilket bånd og streng. Og gjerne overdreven bruk av string-skipping, så man ikke bare går opp og ned en skala Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Er ikke fullt så god på gitar, men på piano improviserer jeg iblant soloer. Der er det i hvert fall ikke noe hokus pokus. På piano trenger du bare leke deg mellom akkordene. Hvis jeg hadde hatt tid kunne jeg sikkert klart å mekke i stand en god gitar solo også. Det jeg ville gjort var å lekt meg mellom skalaer du kan. Det er selvfølgelig en fordel at du kan noter for da blir det lettere å tilpasse seg de andre i bandet (hvis alle har noe felles å lese altså). Du trenger ikke kunne spille etter noter, men vite hvor f eks alle C'ene ligger på gitarhalsen. Du trenger egentlig å vite hvilke toner som passer sammen. F eks: C passer med E, G, A, F osv... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Et tips kan være å sette en backingtrack du liker godt på repeat. Du blir mest sannsynlig jævlig lei av den, men det er prisen man må betale. Annen ting som kan være veldig lurt å gjøre, er å ta deg selv opp. Derifra kan du lytte på deg selv hva som høres bra ut, og omvendt. Utifra det kan du ta i bruk fraser/licks av improviseringen du liker, og bruke de neste gang du spiller inn. Man mister kanskje litt kunsten av selve improviseringen, men det var slik jeg øvde på det, og jeg syntes det hjalp. Det har trommelærern min begynnt med på skolen nå! Funker veldig bra egentlig! Er ikke alltid når man spiller at det låter slik som man har tenkt, så å ta opp er lurt, så du kan høre åssen det egentlig blir for andre enn deg selv. Så kan du justere deg deretter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå