Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurderer å kjøpe Audi A6 - et par spørsmål

Pantera

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer å kjøpe en Audi A6, 2001/2002-modell, og lurer på et par ting (sikkert mye Audi-folk her med peiling):

-Står mellom 2,4 Quattro (bensin) og 2,5 TDi Quattro...men er det partikkelfilter på diesel-bilen av disse årsmodellene? Hvis ikke, veit noen her hva det vil koste å ettermontere partikkelfilter?

-Har prøvd en A4 med DSG-kasse, og likte denne utrolig godt. Noen som veit når Audi begynte med denne girkassa?

-Hva er forbruk på de 2 nevnte modeller?

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den beste motoren for deg er en chippet 1.9 tdi. Vet ikke når de puttet denne motoren i a6, men det er den beste dieselmotoren. Masse problemer med 2.5 har jeg hørt.

Edit: Det virker som 1.9 ble levert i 01/02, så da er det ikke noe problem.

Vår familie har en '03 A6 1.8T. Drar ganske bra.

Den har også Multitronic girkasse. Vet ikke hvordan denne fungerer i forhold til DSG, men det er absolutt en konge kasse for cruising. Merker ikke girskiftene i det hele tatt. DSG er vel mer for aktiv kjøring. :)

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Vår A6 fra 00 bruker vel 1l på langkjøring og rundt 1,5l i byen, sikkert mulig å senke det hvis du er litt mer forsiktig på gassen enn det jeg er.. :p

Tror ikke det er DSG-kasse i disse bilene, men tiptronic/multitronic kassen fungerer hvertfall svært godt! Eneste er at giringen kan bli litt brå i oppoverbakker, men det går seg til..

edit; 2,4 motoren

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar
  Pantera skrev:
-Står mellom 2,4 Quattro (bensin) og 2,5 TDi Quattro...men er det partikkelfilter på diesel-bilen av disse årsmodellene? Hvis ikke, veit noen her hva det vil koste å ettermontere partikkelfilter?

-Har prøvd en A4 med DSG-kasse, og likte denne utrolig godt. Noen som veit når Audi begynte med denne girkassa?

-Hva er forbruk på de 2 nevnte modeller?

mvh

Pantera

Det er ikke partikkelfilter på 2.5 TDi. Ikke så sikker på at det er det på dagens A6 engang faktisk. Vet at Møller nå har innført det på alle VW, men tror ikke det gjelder Audi enda.

A4 har du ikke prøvd med DSG-kasse, da den ikke blir levert med det - verken nå eller tidligere. Du har sikkert prøvd den med Tiptronic-kasse, og de nye er jo bra nok. ;) Som det nevnes over her får du bare DSG på A3 og TT.

Lenke til kommentar
  rublings skrev:
Den beste motoren for deg er en chippet 1.9 tdi. Vet ikke når de puttet denne motoren i a6, men det er den beste dieselmotoren. Masse problemer med 2.5 har jeg hørt.

1.9 TDI er vel en mer stabil motor ja, med mindre feil. Men om han ønsker automat og 4x4 må han opp på 2.5 TDI. En godt vedlikeholdt 2.5 TDI trenger dessuten ikke å være noe bomkjøp, men man må regne med litt vedlikehold...

rublings skrev:
Vår familie har en '03 A6 1.8T. Drar ganske bra.

Den har også Multitronic girkasse. Vet ikke hvordan denne fungerer i forhold til DSG, men det er absolutt en konge kasse for cruising. Merker ikke girskiftene i det hele tatt. DSG er vel mer for aktiv kjøring. :)

Merker ikke girskiftene med Multitronic-kassen nei. Og det er jo fordi det er en trinnløs girkasse da. :-) Er vel ikke akkurat kjent for å være den mest sportye kassa det.

Hva DSG angår er den vel like egnet til rolig kjøring som til sporty kjøring, men er seff konge på sportslig kjøring ettersom den foretar girskiftene både opp og ned lynkjapt. ;)

Lenke til kommentar
  rublings skrev:

Finner ingen aktuelle 1.9 TDi med kombinasjonen Quattro og Multitronic (hvis det overhodet finnes) i den prisklassen jeg befinner meg i (rundt 200K), så det ser ikke veldig aktuelt ut.

Da jeg nevnte DSG, så mente jeg nok Multitronic, ja. Prøvde bilen til en kollega (A4 1,8t), hvor han mente det var DSG, men da var jo det tydeligvis feil :) Men uansett, så ble jeg imponert over den multitronic-kassa, og skal jeg ha Audi, så er det et absolutt krav.

Har funnet en 2.4 Quattro som jeg skal stikke å se på, ihvertfall...så får vi se om det blir bytte av bil. Akkurat nå er vel 2,4 mest aktuelt.

Pantera

Lenke til kommentar
  Pantera skrev:
Finner ingen aktuelle 1.9 TDi med kombinasjonen Quattro og Multitronic (hvis det overhodet finnes) i den prisklassen jeg befinner meg i (rundt 200K), så det ser ikke veldig aktuelt ut.

Da jeg nevnte DSG, så mente jeg nok Multitronic, ja. Prøvde bilen til en kollega (A4 1,8t), hvor han mente det var DSG, men da var jo det tydeligvis feil :) Men uansett, så ble jeg imponert over den multitronic-kassa, og skal jeg ha Audi, så er det et absolutt krav.

Har funnet en 2.4 Quattro som jeg skal stikke å se på, ihvertfall...så får vi se om det blir bytte av bil. Akkurat nå er vel 2,4 mest aktuelt.

1.9 TDI og 4x4 finnes ikke i kombinasjon med automatgir, så det er ikke rart at du ikke finner. Som jeg skriver lenger oppe her så er eneste diesel, 4x4 og automat i kombinasjon 2.5 TDI.

Multitronic får du bare i kombinasjon med forhjulsdrevne Audier, ikke 4x4. Skal du ha 4x4 og automat blir det Tiptronic. Tiptronic og 4x4 får du på 2.5 TDI og 2.4 bensin.

Det stemmer at A4 1.8T fra 2001 og frem til i dag ble levert med Multitronic på de forhjulsdrevne modellene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...