Gå til innhold

Vil vi at spillkonsoler skal være trojanske hester ?

Hurragutten

Anbefalte innlegg

I forrige generasjon valgte jeg faktisk Xbox foran PS2 på grunn av at Xboxen var en mye bedre dvd-avspiller.

Derimot i denne generasjonen ble det 360 foran PS3 på grunn av spilltitlene.

N64, Gamecube og Wii var liksom for meg en "must" uansett.....

Har ennå ikke skaffet meg noen hd-avspiller, men med PS3 som en meget habil Blue Ray spiller er dette en bra kandidat.

Men med 2 konkurrerende format og dyre titler ligger nok hd-avspiller litt fremover i tid.... Har full HD tv og 720 projektor interessen er der :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig syntes jeg ekstra ting som DVD/HD DVD/Blu-ray avspiller er fint. Jeg hadde nok ikke kjøpt meg en HD DVD spiller med det første om det ikke var for den 360 addon'en.

Men det finnes selvsagt grenser. F.eks. syntes jeg nettleser, og til en viss grad MSN, bare er vås å ha på en konsoll.

Lenke til kommentar
Eneste problemet jeg ser er at prisene begynner å stige opp mot prisene for en ny datamaskin.. De forige konsollene på markedet (Playstation 2, Xbox, Gamecube) gikk vel for 1500kr når dem var flunkende nye

PS2 kostet vel nærmere 5-6000 da den først ble sluppet i Norge. Hva Xbox og GC lå på aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Personlig syntes jeg ekstra ting som DVD/HD DVD/Blu-ray avspiller er fint. Jeg hadde nok ikke kjøpt meg en HD DVD spiller med det første om det ikke var for den 360 addon'en.

Men det finnes selvsagt grenser. F.eks. syntes jeg nettleser, og til en viss grad MSN, bare er vås å ha på en konsoll.

Hadde hd-dvd addonen til 360 hatt støtte for de nye lydformatene hadde den vært inkjøpt for lenge siden....

Enig med nettleser og msn - har pc i stua allikevel. Men det kan vel være intressant for andre.

Lenke til kommentar
Eneste problemet jeg ser er at prisene begynner å stige opp mot prisene for en ny datamaskin.. De forige konsollene på markedet (Playstation 2, Xbox, Gamecube) gikk vel for 1500kr når dem var flunkende nye

PS2 kostet vel nærmere 5-6000 da den først ble sluppet i Norge. Hva Xbox og GC lå på aner jeg ikke.

Tremelo: Du må fortelle oss hvor du får kjøpt så billige konsoller til launch ;) Mars?

Ps2 kostet vel 4500-5000 når jeg kjøpte den til launch.

Lenke til kommentar

Tremelo: Du må fortelle oss hvor du får kjøpt så billige konsoller til launch ;) Mars?

Ps2 kostet vel 4500-5000 når jeg kjøpte den til launch.

Du har nok rett i prisantydningen din, jeg vet at den lå på rundt 5000 ved launch i alle fall :yes:

Lenke til kommentar

Jeg sjekket noen gamle kvitteringer:

Nintendo 64 kjøpt januar 2001: kr 1195,-

Xbox kjøpt november 2002: kr 1680,- (inkl 2 spill)

Gamecube kjøpt november 2003: kr 798,-

Wii kjøpt juni 2007: kr 2495,-

Xbox Elite kjøpt oktober 2007: kr 3990,-

Har kjøpt alle konsollene minimum ett halvt år etter launch og senere. Men tendensen er klar - det blir dyrere :!:

Lenke til kommentar

Jeg vil ha forskjellige enheter som kan sin ting best. Selvstendige bokser som er det absolutt beste på sitt. Ser ikke dvd på 360en for eksempel, det har jeg dvd spillern til. Og musikk har jeg cd spiller til. En spillmaskin skal for meg ikke være en mediaboks, men kan forsåvidt være det så lenge det ikke går utover hovedfokuset. Men det er det skumle, ofte kan man miste kvaliteten på spesialiseringen siden man prøver å fange bredt.

Jeg får en sånn nille og europris følelse av alt i ett ting. Liker heller ikke elkjøp helt av den grunn..

Og fjernkontroller legges rett inn på Logitech Harmonyen uansett, så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Jeg vil ha forskjellige enheter som kan sin ting best. Selvstendige bokser som er det absolutt beste på sitt. Ser ikke dvd på 360en for eksempel, det har jeg dvd spillern til.

Eg såg òg DVD på ein spesialisert oppskalerande DVD-spelar (ein bra ein, om omtalar er noko å stole på)...inntil PS3 fekk oppskalering. No er det slik at PS3-en rett og slett gjer ein betre jobb enn den andre DVD-spelaren. So det er ikkje nødvendigvis slik at ein boks som er to ting må bli dårlegare enn to spesialiserte boksar.

Men no kan det jo hende at Sony er litt i særstilling, sidan dei produserar mykje anna elektronikk i tillegg til spelkonsollar, og kan dra nytte av eksisterande kompetanse i selskapet.

Kay

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser den. Men jeg har fortsatt en sånn anti-alt-i-ett holdning, selv om jeg vet det i mange tilfeller er tåpelig. Det er nok en tilvenningssak også.

Og som du sa angående Sony, når man har en etablerte erfaringer innenfor diverse områder er det kanskje en smal sak og pakke alt inn i en boks og fortsatt opprettholde kvaliteten. Men tror jeg allikevel jeg hadde likt bedre at de spesialiserte firmaene A, B og C samarbeidet om en dings, selv om det nødvendigvis ikke er det beste heller.

Et samarbeid mellom Nintendo og Sony for eksempel. Der Nintendo, som jeg ser på som den eneste spesialiserte spillkonsoll produsenten med riktig fokus, selv om de andre er kommet godt etter om ikke nesten foran, leverer spillmaskindelen, og Sony står for tekniske specs. Det hadde nok funka bra.

Endret av MoonTheLoon
Lenke til kommentar

Hva mer er det du vil ha fra ps3 som Blu-ray spiller a?

Jeg ser ikke logikk i argumentet ditt, mest på grunn av at filmavspilling ikke er noe hokus pokus. For en spillkonsoll er det jo ikke noe problem å spille av film.

Jeg personlig er glad PS3 er en alt i et maskin, og det tror jeg de fleste andre er også. Slipper å fylle opp bordet med avspillere.

Lenke til kommentar
Ja, jeg ser den. Men jeg har fortsatt en sånn anti-alt-i-ett holdning, selv om jeg vet det i mange tilfeller er tåpelig. Det er nok en tilvenningssak også.

Og som du sa angående Sony, når man har en etablerte erfaringer innenfor diverse områder er det kanskje en smal sak og pakke alt inn i en boks og fortsatt opprettholde kvaliteten. Men tror jeg allikevel jeg hadde likt bedre at de spesialiserte firmaene A, B og C samarbeidet om en dings, selv om det nødvendigvis ikke er det beste heller.

Et samarbeid mellom Nintendo og Sony for eksempel. Der Nintendo, som jeg ser på som den eneste spesialiserte spillkonsoll produsenten med riktig fokus, selv om de andre er kommet godt etter om ikke nesten foran, leverer spillmaskindelen, og Sony står for tekniske specs. Det hadde nok funka bra.

Er ikke tåpelig, i mange sammenhenger er jeg ikke noe særlig for kombi produkter som f.eks DVD/VHS i en. Er ikke noe særlig for slike løsninger.

I konsoller derimot har jeg ikke noe imot alt-i-1 produkter. Dette fordi slikt som DVD avspilling og softwareintegreringer ligger mer software delen enn selve hardware delen. Samt at selskap som Sony har vært innenfor DVD spillere siden starten (ettersom de er et storkonsern med mange avdelinger). Det Sony og MS mangler i forhold til Nintendo er erfaring innenfor spillbransjen, men de kommer seg. Nintendo har trossalt vært i gamet siden rundt 1975 så det er ikke så rart. Men Nintendo har og en helt annen fokus på konsoller enn MS og Sony. Der Nintendo satser på casual markedet satser MS og Sony på flere markedet som lyd/bilde (Blu-ray/HD-DVD addon), hardcore (Bioshock, Halo, Assasins creed, Resistence:Fall of men) og casual (Viva Pinata, LittleBigPlanet).

Nå kan noen argumentere at Nintendo og satser på hardcore men det er heller utviklerne som satser på hardcore markedet, Nintendo sine selskap satser mer på spill for alle som Mario Galaxy.

Det har vært forsøkt et sammarbeid mellom Nintendo og Sony og endte med en kniv i ryggen på Sony og starten på Playstation merket. Så egentlig takket være Nintendo at Sony kjørte seg inn på konsollmarkedet.

Lenke til kommentar
Hva mer er det du vil ha fra ps3 som Blu-ray spiller a?
Ikke noe, for ps3s bluerayspiller er veldig bra i forhold til mange andre.

Jeg ser ikke logikk i argumentet ditt,
Hele poenget mitt var at jeg har en generell avsmak for alt-i-ett produkter, og jeg sa selv at det egentlig ikke er mye logikk lenger i den meningen. Men av erfaring mister man noe kvalitet.

mest på grunn av at filmavspilling ikke er noe hokus pokus. For en spillkonsoll er det jo ikke noe problem å spille av film.
Enig, og film er forsåvidt en grei bonus det og i grunn en selvfølgelighet. Men når det begynner å bli alt mulig annet i tillegg, da begynner sjokolade-og-verktøy-i-samme-butikk-alarmen min å blinke.

Men igjen, dette er issues jeg vet ikke nødvendigvis er riktige slik utviklingen har blitt:) Inntil videre har jeg holdningen om at dyrt og spesialisert er bra, det stemmer ofte.

Lenke til kommentar

For øvrig kjøpte jeg en helt ny PC med 3GHz Dual Core (eller Core 2 Duo, samme f'en), 2GB RAM, 400GB harddisk og et grafikk kort som støtter DX10 sist sommer hos komplett.no, og prisen kom på litt over åtte tusen. Selvsagt var det uten skjerm, men uansett har vi noe å sammenligne med. Skal jeg kjøpe en PS3 til seks tusen (da den kom) for å få en Blu-ray spiller jeg ikke vil ha, eller skal jeg gå to tusen høyere og få en PC som er minst like kraftig som PS3en (i skrivende stund i alle fall), kjører alt av nye spill, kan spille stort sett hva det skal være gratis over internett, har bokstavelig talt tusenvis av spill og alt annet man kan tenke seg? Kontorpakke? Det er flere gratis versjoner, de aller leste like bra som MS Office for vanlige brukere. Bilder? Ingen problem. Musikk? Har langt større harddisk enn xboksen og PS3en til sammen og støtter alt av formater. Film? Ser hva det skal være unntatt Blu-ray, men til gjengjeld er det ingen problem å se film på nettet. I tillegg kan den brukes som server for å koble andre ting sammen og så videre og så videre og så videre. Man kan til og med bruke PC-en for å slå på strømmen på hytta om vinteren, så det er varmt når man kommer dit. Alt dette for to tusen mer enn en PS3. ;) Riktignok er PS3en hakket billigere nå, men det er PC-en også.

Når det gjelder neste generasjon konsoll vil jeg ha en spillmaskin som spiller spill. Jeg trenger ikke en "ny datamaskin". Den jeg har er mer enn bra nok.

Lenke til kommentar

"Ett skjermkort som støtter DX10", det sier oss veldig veldig lite. Grafikk ytelsen på det kortet kan være dårligere enn Ps2 for alt det vi vet. Om det er 8800 gt/gts/gtx/ultra du snakker om så er det ett raskt kort som er like bra/bedre enn Ps3 eller xbox 360 i ytelse.

Lenke til kommentar

Jeg tror Sony designet Playstation 3 med såpass mye ekstrafunksjonalitet fordi de ser for seg et scenario et stykke inn i fremtiden hvor hjernen i hvert hjem vil være en form for multimediesentral. Integrasjonen av forskjellige medier har allerede pågått lenge og spørsmålet er bare i hvilken form det vil ende opp. Den produsenten som får kontroll over en slik medieformidler vil antageligvis ha kontroll over et enormt lukrativt marked.

PC plattformen er selvfølgelig en selvskreven kandidat til å ende opp som en sentral som binder sammen formidlingen av alle former for lyd, bilde og kommunikasjon. Og man skal vel ha levd ganske lenge under en stein for ikke å se rollen Microsoft har innen denne plattformen. Kanskje nettopp derfor kunne MS lansere en spillkonsoll hvor fokuset på ekstrafunksjonalitet er hakket mindre enn hos konkurrenten Sony. F.eks. er halvparten av minne hos PS3 system-minne, mens X360 bruker nesten alt som spillminne.

For Sony er det mye viktigere å få en fot innenfor et marked hvor de til nå har stått utenfor, i motsetning til MS som har vært der i 30 år. Derfor er det neppe tilfeldig at Sony lar et konkurrerende OS få en plass innen konsollen.

Kanskje nettopp på grunn av disse tingene sitter jeg med en følelse av at dataspill nærmest blir brukt som et lokkemiddel hvor tanken er å lansere noe helt annet. Og hvor heldig er dette egentlig for for utvilkingen av dataspill som medium ?

Eller kanskje det bare er jeg som har hodet fullt av konspirasjonsteorier. :-)

Lenke til kommentar

"Når Xbox 720 og Playstation 4 kommer i butikkene, hva ønsker du deg egentlig; en spillkonsoll som er bedre og mer avansert ut fra et rent spillperspektiv, eller et alt-mulig-vidunder som håndterer alt fra video-telefoni til film-on-demand til diverse andre digitale tjenester som Sony og Microsoft greier å pønske ut ?"

Jeg ønsker meg en Xbox som er mer stabil enn 360 (er den like stabil som den første Xboxen så er jeg fornøyd). Jeg vil ha en konsoll som har bedre ytelse slik at ting som grafikk, fysikk, lyd, onlinemuligheter osv er bedre enn i dag. Er kontrollen identisk til den som 360 har i dag så er jeg mer enn fornøyd. Har konsollen flere gode FPS og bilspill blir jeg fornøyd. Også at Xbox Live er like bra eller bedre enn det er i dag. Jeg vil ikke ha en konsoll med gammelt hardware og en hau av "party-spill".

Lenke til kommentar
Eneste problemet jeg ser er at prisene begynner å stige opp mot prisene for en ny datamaskin.. De forige konsollene på markedet (Playstation 2, Xbox, Gamecube) gikk vel for 1500kr når dem var flunkende nye, mens 360 kosta nærmere 4000kr og Playstation 3 6000kr når dem var helt nye.. Da kan jeg tenke meg at prisene på de neste konsollene blir opp mot 10000kr hvis dem skal fortsette å proppe dem med nye ekstrafunksjoner..

Er godt fornøyd med min 360 og jeg ser film på den i ny og ne..

Feil

Jeg har ikke artikkelen for hånden, men det viste seg at PS2 var dyrere enn PS3 ved launch. Jeg tror PS2 kostet noen øl flere enn PS3. Altså, du får en NY PS2 for ~ 1200,- nå, så at den har gått ned 300,- på alle de årene den har vært ute, tviler jeg sterkt på (eller, jeg vet det ikke er tilfelle)

Spør du meg er det helt genialt at PS3 også fungerer som et mediacenter, jeg skulle bare ønske det var bedre! BD-delen er helt konge, og det sparte meg for mange tusen kroner. Slapp å kjøpe en dedikert spiller til det. Men hadde vært stilig om X360 også kom bundlet med HD DVD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...