Gå til innhold

Vil vi at spillkonsoler skal være trojanske hester ?

Hurragutten

Anbefalte innlegg

Sony og Microsoft investerer milliarder av kroner i spillkonsoller, og som de multinasjonale foretakende de er forventer de selvfølgelig å tjene penger på et spillmarked som etterhvert er større enn filmbransjen. Samtidig er ikke en spillkonsoll bare en spillkonsoll lenger. Når man trykker på on knappen på fjernkontrollen får man en vag følelse av å ha skrudd på en dings som både vil være filmavspiller, mediacenter, internettleser og Gud vet hva. Man føler seg nesten litt flau over å bare ville spille et tv-spill på alt-i-ett vidunderet.

Samtidig er det slik at selskapet som har satset minst på å være altmuligmann, Nintendo, også er det selskapet som selger desidert flest av de nye konsollene. Er dette et tegn på at folk ikke vil ha en Trojansk hest inn i hjemmet, men rett og slett ønsker seg en spillkonsoll og ikke noe mer.

Når Xbox 720 og Playstation 4 kommer i butikkene, hva ønsker du deg egentlig; en spillkonsoll som er bedre og mer avansert ut fra et rent spillperspektiv, eller et alt-mulig-vidunder som håndterer alt fra video-telefoni til film-on-demand til diverse andre digitale tjenester som Sony og Microsoft greier å pønske ut ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har et veldig godt poeng her. Må si meg enig, og jeg tror Nintendo kan vinne over tid med dette i baktankene. Det å trekke det så langt som trojaner er noe drøyt, men igjen jeg er med på tanken din. Nintendo er for meg spillemaskin #1 og det vil det alltid være. Playstation 3 er jo nærmere en heftig datamaskin, enn spillkonsol.

Lenke til kommentar
Sony og Microsoft investerer milliarder av kroner i spillkonsoller, og som de multinasjonale foretakende de er forventer de selvfølgelig å tjene penger på et spillmarked som etterhvert er større enn filmbransjen. Samtidig er ikke en spillkonsoll bare en spillkonsoll lenger. Når man trykker på on knappen på fjernkontrollen får man en vag følelse av å ha skrudd på en dings som både vil være filmavspiller, mediacenter, internettleser og Gud vet hva. Man føler seg nesten litt flau over å bare ville spille et tv-spill på alt-i-ett vidunderet.

Samtidig er det slik at selskapet som har satset minst på å være altmuligmann, Nintendo, også er det selskapet som selger desidert flest av de nye konsollene. Er dette et tegn på at folk ikke vil ha en Trojansk hest inn i hjemmet, men rett og slett ønsker seg en spillkonsoll og ikke noe mer.

Når Xbox 720 og Playstation 4 kommer i butikkene, hva ønsker du deg egentlig; en spillkonsoll som er bedre og mer avansert ut fra et rent spillperspektiv, eller et alt-mulig-vidunder som håndterer alt fra video-telefoni til film-on-demand til diverse andre digitale tjenester som Sony og Microsoft greier å pønske ut ?

Folk ville gjerne ha DVD avspillingsmuligheten på Ps2 virket det som.

Dette blir jo igjen en smakssak. Selv hater jeg å ha 5-6 fjernkontrollere på bordet, og det ser mye bedre ut å ha en Blu-ray spiller/dvd spiller/mediasenter/spillekonsoll/musikkavspiller i tv benken enn å ha en drøss med boxer som kranger om plassen. Det samme gjelder organisering av kabler, inn og utganger osv osv osv. Så jeg ønsker at Sony og MS fører videre ideen om det ultimate alt i ett maskinen.

Lenke til kommentar
Folk ville gjerne ha DVD avspillingsmuligheten på Ps2 virket det som.

Dette blir jo igjen en smakssak. Selv hater jeg å ha 5-6 fjernkontrollere på bordet, og det ser mye bedre ut å ha en Blu-ray spiller/dvd spiller/mediasenter/spillekonsoll/musikkavspiller i tv benken enn å ha en drøss med boxer som kranger om plassen. Det samme gjelder organisering av kabler, inn og utganger osv osv osv. Så jeg ønsker at Sony og MS fører videre ideen om det ultimate alt i ett maskinen.

Mange kjøpte en PS2 for det var et billigere alternativ til DVD spiller, samt at du fikk en spillmaskin i samme slengen. Hvorvidt dette vil invirke på PS3 og billig Blu-Ray spiller vet jeg ikke, men jeg tror folk fremdeles er fornøyd med DVD spilleren de har i stuen (eller PS2 maskinen).

Er nok sikkert mange som har samme syn som deg med tanke på fjernkontrollere. Her hjemme har vi 5 fjernkontrollere, hvorav 3 trenges for å styre parabolen, 1 til TVen og 1 til kombispilleren. Inne på selve datarommet har jeg nok tekniske dupeditter til å vare en mannsalder og tar gjerne imot en altien boks slik at jeg får bort masse av kablene.

Jeg er ikke helt sikker på at ensporete enheter er fremtiden. I denne generasjonen kanskje, men i neste generasjon tror jeg det har blitt en slik "forventning" at konsollen skal gjøre mer enn bare spille spill. Tror dette har med nytteverdien i gjøre, man vil jo gjerne føle at enheten man har kjøpt for noen tusenlapper og gjør noe. Om den så bare spiller en DVD, den gjør noe annet enn å bare stå der og samle støv når det er få nye spill å få tak i.

Får se hvordan denne generasjonen tar seg ut. Sony har et ess i ermet at de selger en meget billig Blu-ray spiller med, så blir det mer bless og interesse rundt HD formatene så tror jeg en "alt i et" konsoll kan gjøre det bedre enn en ensporet enhet med bare 1 funksjon.

Lenke til kommentar

Men når en konsoll skal ha fokus på flere ting enn spill, vil dette gå ut over "gøy faktoren" i spillene. Vil det bli en utvikling hvor spillfunksjonen til konsollene bare blir en bit av noe som Sony og Microsoft ønsker skal utvikle seg til en slags multimediesentral hvor de selv sitter med kontrollen og kan bestemme funksjoner og innhold.

Vil vi i fremtiden se en utvikling hvor noen konsollprodusenter går i en slik retning og nærmest bare har spillfunksjonalitet som en biting. Mens andre vil utvikle rendyrkede spillkonsoller og se det som sin styrke å tilby kundene bare en spillekonsoll og ikke noe mer.

Lenke til kommentar

Spilling blir aldri en biting, det er alt for masse gode penger å gjøre seg på det. Det er en enorm industri med enormt mye penger i det.

Så la oss be at vi får beholde 3 konkurenter i tiden som kommer. Det er oss gamere som tjener på det til syvende og sist.

Lenke til kommentar

Personleg likar eg godt den breie funksjonaliteten til PS3-en. Altso, eg har ein HDTV og eit surroundanlegg. På HDTVen vil eg gjerne sjå filmar, TV, og spele spel. Kanskje vil eg òg sjå på bilete. Surroundanlegget vil eg òg gjerne bruke til film, TV og spel, samt musikk. Å få alt i ein boks, sparar meg for unødvendige tilkoplingar, og gjer det enklare å styre underhaldninga, då eg får samla meir på ein fjernkontroll. I tillegg har ein konsoll i utgangspunktet det meste du treng av maskinvare for å gjere alle desse andre tinga, so kvifor skal det vere naudsynt å ha dobbelt/trippelt/firedobbelt opp av diverse maskinvarekomponentar? Ein konsoll har eit optisk drev, prosessor, minne, TV-tilkopling, osb, Då har du allereie mesteparten av det du treng for å spele av film, musikk òg bilete.

No ser eg fram til PlayTV på nyåret. Dersom ting går i orden mellom Sony og RiksTV, vil det bli ein boks og ein fjernkontroll mindre. Pluss at eg får ein del kjekk ny funksjonalitet. :)

Kay

Lenke til kommentar
Personleg likar eg godt den breie funksjonaliteten til PS3-en. Altso, eg har ein HDTV og eit surroundanlegg. På HDTVen vil eg gjerne sjå filmar, TV, og spele spel. Kanskje vil eg òg sjå på bilete. Surroundanlegget vil eg òg gjerne bruke til film, TV og spel, samt musikk. Å få alt i ein boks, sparar meg for unødvendige tilkoplingar, og gjer det enklare å styre underhaldninga, då eg får samla meir på ein fjernkontroll. I tillegg har ein konsoll i utgangspunktet det meste du treng av maskinvare for å gjere alle desse andre tinga, so kvifor skal det vere naudsynt å ha dobbelt/trippelt/firedobbelt opp av diverse maskinvarekomponentar? Ein konsoll har eit optisk drev, prosessor, minne, TV-tilkopling, osb, Då har du allereie mesteparten av det du treng for å spele av film, musikk òg bilete.

No ser eg fram til PlayTV på nyåret. Dersom ting går i orden mellom Sony og RiksTV, vil det bli ein boks og ein fjernkontroll mindre. Pluss at eg får ein del kjekk ny funksjonalitet. :)

Kay

Alt i alt koker vel det innlegget ned på 1 ting. Hva man foretrekker. Og så lenge der finnes folk som foretrekker en slik løsning vil konsollprodusentene fortsette å legge til slikt. Er viktig å treffe så mange kundegrupper som mulig. Kanskje Sony får solgt en PS3 til en lyd og bildeentusiast som har lyst på blu-ray spiller men ikke har råd til en dyr en, og da er en PS3 til under 4000 kr et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Å kjøpe PS3 primært for filmavspelinga si skuld, er faktisk ikkje so uvanleg, nei. :)

Det Sony verkeleg har gjort rett i denne generasjonen, er at dei har gjort ein skikkeleg jobb med all denne "ekstrafunksjonaliteten". PS3 er ikkje på nokon måte ein "fattigmanns-Blurayspelar", sjølv om han er billig samanlikna med konkurrentane. Ting er ikkje berre "greit nok", slik det var med DVD-funksjonaliteten på PS2. PS3 er ein bra Blu-ray- og oppskalerande DVD-spelar, i tillegg til at småfunksjonar (CD, MP3, bilete) òg fungerar svært tilfredsstillande. Dette meiner eg gjer PS3 til eit veldig godt kjøp saman med ein HDTV.

Kay

Lenke til kommentar

Til han som postet denne tråden: Når man skal generalisere over hva folk vil ha og ikke, kan det være lurt å vente noen år etter at konsollene har vært ute. Da får man sett ting i et litt (mye) bredere perspektiv, og får i tillegg reflektert litt mer over tingenes tilstand, og hvorfor det gikk som det gikk.

Å trekke en slik slutning etter at konsollene har vært på markedet i henholdsvis ett og to år (den ene har bare vært ute i drøye halvåret i Europa) blir som å koke suppe på en spiker. En temmelig liten spiker.

Endret av Mr.FOXHOUND
Lenke til kommentar

Wii har vel solgt bra fordi den fra dag en har vært nesten 1000-2000 kroner billigere enn konkurentene.

Akkurat nå er Wii 100 kr dyrere enn Xbox 360 og da burde valge falle på Xbox 360 fordi du får med så mye mer.

Ting selger bra når det er billig, hjelper lite å si at det førlger med BD spiller når folk ser at lommeboka sparer 500 kr.

Lenke til kommentar

Jeg tror Wii selger så bra fordi det er en liten, brukervennlig og ekstremt bra konsoll mange har råd til i tillegg til xboks eller PS3. Den stiller egentlig i en klasse for seg på den måten.

Når det gjelder hva en konsoll "skal ha" foretrekker jeg så lite som mulig. Jeg har ikke bruk for HD-DVD, Blu-ray, enda en internett leser, et digitalt fotoalbum, enda en mp3 spiller og så videre og så videre og så videre. Jeg kjøpte en xboks fordi jeg vil spille på den. That's it. Gidder ikke se film på den, og selv om jeg har musikk lagret der er det kun fordi jeg kan spille den i bakgrunnen når jeg spiller spill i stedet for å være avhengig av en ekstern cd-spiller eller til nød pine meg selv med musikken de har lagt med. (jeg har til dags dato ikke funnet et eneste spill med unntak av Gitar Hero 2 som har musikk jeg liker. Tony Hawk's og Saints Row er de største synderne, men de andre er ikke stort bedre).

I fremtiden håper jeg Microsoft og Sony kan prøve noe nytt, i stedet for å fortelle oss hva vi vil ha. Vi har for eksempel allerede Xbox360 Core, Premium og Elite, så hvorfor ikke fortsette med det? En Xbox720 Core vil være nettopp det. En strippet utgave som kun spiller spill. Muligens kan man legge musikk på harddisken og spille den i bakgrunnen i spillene, men det er det eneste. Det er null støtte for å se DVD eller HD-DVD (eller hva man nå har da), det er ikke mulig å se bilder på den, den tar ikke oppvasken, den skraper ikke isen av bilen og så videre. Det er en ren spillmaskin, og derfor også en god del billigere enn de andre. Xbox720 Multimedia er omtrent som dagens xbox360 og kan gjøre nesten hva som helst. Den viser filmer uten problem, viser bilder, sjekker nyhetene og e-posten, og den har selvsagt innebygged bredbåndsmodem, så den går rett på Xbox Live uten å trenge å stilles inn først. Dette gjør at PC-en blir koblet mot xboksen for å gå på nettet, og ikke andre veien som i dag. Men alt dette koster selvsagt, så en er en del dyrere enn Core versjonen. PS4 er også mye av det samme som xboksen, med sin egen Core og Multimedia versjon. ;)

Nintendo på sin side gjør det de gjør best. Lager en enkelt, brukervennlig konsoll for å spille spill og lite annet. Dette gjør at den blir veldig billig, kan brukes av alle og kontrollen overgår alt man har sett hittil. Drit i grafikken, her er det spillbarheten som gjelder. Kanskje man til og med får hansker som man hadde til de der Virtual Reality hjelmpene for flere år siden.

Lenke til kommentar

Wii har gjort det så bra fordi den traff det markedet som Nintendo siktet etter, casual markedet. De har fått folk som normalt sett ikke spiller så mye til å kose seg med Wii. Det var deres salgsargumentasjon, en konsoll for alle, og det har de klart å treffe, alle. For det er ikke bare casual gamere som har kjøpt en Wii men hardcore gamere og.

Mange kjøper og en Wii som suplemang til PS3 eller X360 hvor de bruker Wii mye som en partykonsoll.

Xbox 360 har truffet sitt markede meget godt ved å tilby en konsoll med mange smarte løsninger og gode løsninger for den sags skyld. Den appelerer dog mer til hardcore markedet, noe man ser på spillutvalget som består mer av vold og skyting enn det spillutvalget til Wii som består mye av MP splitscreen spill og partyspill som Rayman Raving Rabbits.

PS3 er det litt vanskeligere å si om den har truffet markedet eller ikke da den fremdeles sliter med å ta helt av. Den selger brukbart men om den har truffet markedet er litt vanskelig å si. Per idag konkurerer den mer med X360 enn den gjør med Wii ettersom PS3 ikke har noen særlige med spill som konkurerer direkte opp mot casual markedet. Dette vil selvfølgelig endre seg med tid, og det blir spennende å se hva denne alt i 1 boksen kan gjøre. PS3 har et ess opp i ermet som ikke Sony har kontroll over, og det er Linux støtten. Per i dag går Linux dårlig på PS3 men som en open Source er det ikke lenge før det kommer linux baserte systemer til PS3 som kjører optimalt på PS3 sin hardware. Trenger bare litt tid før hobby programmerenre får taket på konsollen. Og når "Linux koden" er knekket kan man med enkelthet bruke PS3 som f.eks et mediacenter eller t.o.m en fullverdig PC med linux på.

Hvem vet hva tiden vil bringe, men jeg tror ikke at spilling noen gang blir en biting selv om man får masse ekstrafunksjoner på konsollen. Wii er forsåvidt ikke bare en ren spillekonsoll ettersom du kan sjekke nyhetene, været, surfe på internett og delta i undersøkelser. Hadde Wii vært en ren spillkonsoll hadde den ikke hadt disse software løsningene som den har men heller bootet spillet rett opp.

Så der har vi det, 3 sterke konkurenter med 3 forskjellige egenskaper. Men ingen av dem er noe trojansk hest. Blir det foresten ikke feil å kalle det for en trojansk hest, for av gammel legende er en Trojansk hest noe som ser tilsynelatende ufarlig ut men som gjemmer en fare. Til nå har jeg ikke hørt om at det har strømmet armeer ut av noen av konsollene.

Lenke til kommentar
Til han som postet denne tråden: Når man skal generalisere over hva folk vil ha og ikke, kan det være lurt å vente noen år etter at konsollene har vært ute. Da får man sett ting i et litt (mye) bredere perspektiv, og får i tillegg reflektert litt mer over tingenes tilstand, og hvorfor det gikk som det gikk.

Å trekke en slik slutning etter at konsollene har vært på markedet i henholdsvis ett og to år (den ene har bare vært ute i drøye halvåret i Europa) blir som å koke suppe på en spiker. En temmelig liten spiker.

Når spillindustrien genererer såpass store beløp som de gjør, faktisk større enn filmindustrien, mener jeg det må være på sin plass å diskutere hva som er motivene og intensjonene til selskapene som investerer slike beløp. De er vi gamere som faktisk utgjør grunnlaget for de investeringene de gjør og vi burde være opptatt av hvilket produkt vi egentlig ønsker oss. Nå gjør vi jo allerede det indirekte gjennom hvilken konsoll og hvilke spill vi kjøper, men samtidig virker det på meg som om Sony og Microsoft bevisst utvikler konsollene sine i én bestemt retning. Spørsmålet er bare om det er denne retningen vi gamere også ønsker.

Populariteten til Nintendo Wii mener jeg er et tegn på at mange egentlig prioriterer en konsoll hvor "gøy-faktoren" er det som er det viktigste.

Så der har vi det, 3 sterke konkurenter med 3 forskjellige egenskaper. Men ingen av dem er noe trojansk hest. Blir det foresten ikke feil å kalle det for en trojansk hest, for av gammel legende er en Trojansk hest noe som ser tilsynelatende ufarlig ut men som gjemmer en fare. Til nå har jeg ikke hørt om at det har strømmet armeer ut av noen av konsollene.

Fienden var gjemt inne i den trojanske hesten, og det strømmer forsåvidt ikke noen arméer ut av konsollene. Poenget mitt er vel egentlig om all ekstrafunksjonaliteten som "gjemmes" inne i konsollene på en måte blir en fiende av spillfunksjonaliteten ved at den tar oppmerksomheten bort fra det konsollen opprinnelig var ment for.

Lenke til kommentar

Ikke akkurat det samme, men jeg har fått inntrykk av at PS3 nesten er en trojansk hest for blu-ray. De regnet sikkert med at konsollen skulle bli en suksess av samme kaliber som forgjengerne, hvilken bedre måte å introdusere et nytt filmfo på, enn å lansere avspiller med en spillkonsoll som kom til å selge i bøtter og spann (trodde de). God måte å få spillere i hjemmene til folk. (For blu-ray er vel "sony sitt" format?)

Lenke til kommentar

Eneste problemet jeg ser er at prisene begynner å stige opp mot prisene for en ny datamaskin.. De forige konsollene på markedet (Playstation 2, Xbox, Gamecube) gikk vel for 1500kr når dem var flunkende nye, mens 360 kosta nærmere 4000kr og Playstation 3 6000kr når dem var helt nye.. Da kan jeg tenke meg at prisene på de neste konsollene blir opp mot 10000kr hvis dem skal fortsette å proppe dem med nye ekstrafunksjoner..

Er godt fornøyd med min 360 og jeg ser film på den i ny og ne..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...