Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil til familien, maxpris 80 000.


Anbefalte innlegg

Jeg kjører i dag rundt i en Lancer 96 modell stv som jeg nå ønsker å bytte ut i en ny bruktbil.

 

Jeg vet dessverre ekstremt lite om bil, og jeg vet derfor ikke hva jeg bør vurdere eller se etter ved kjøp av ny bruktbil, så da håper jeg på hjelp fra dere bilkyndige her på forumet.

 

Jeg vil så klart ha en bil som ser bra ut, og i tillegg ikke vil by på de store problemene og utgiftene framover.

 

Hovedgrunnen til at jeg vil bytte bil er plassmangel, og at det til nå har hvert noe gale med bilen så altfor ofte, og deler til mitsubishi er ikke akkurat rimelige synes jeg, uten at jeg her har noe annet å samenligne med. Er i hovedsak to voksne og ett barn som bruker bilen, og er viktig at de som sitter i bilen har plass. Om det er stv eller ikke har heller lite å si, og ekstra utstyr som aircondition osv er jo så klart en fin ting, men heller ikke noe krav.

 

Så hvilket merke og modell er det her verdt å se på, og er det noe jeg bør holde meg langt unna?

 

Bør jeg handle privat eller via firma?

 

Noen steder i landet det vil lønne seg å kjøpe bil framfor andre, eller er prisene her jevnt over like?

 

Håper noen tar seg til å veilede meg litt her, er som sagt helt grønn når det kommer til bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har hatt det. TDi-motor på 92 hk, elnz. Motoren var pigg nok, men med en båt på tilhenger bak ble den veldig dau. Enormt gjerrig på drivstoffet og det gikk så og si ingenting galt med den (kan ha vært heldige, da). God å kjøre, veldig god beinplass. Pappa er 192 og 200, og vi kunne sitte bak hverandre (dette var ikke stasjonsvogn).

 

ENDRET: VW passat '96-model.

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Er dette en bil du har planlagt å ha over lang tid eller er det noe du regner med å bytte ut igjen om noen år? Det er ikke så veldig mye å velge mellom som blir vesentlig oppgradering fra det du har. Enten får du en rundt 2000-2002 modell med høy km eller en 1996-2000 med lav km.

 

Selv ville jeg prioritert aircondition på en slik bil da den vil bli lettere å selge igjen senere. Spørsmålet er jo også hvordan du stiller deg til motorkraft. Det er null problem å klare seg med en 1,6 liter på 100hk hvis man ikke skal dra på store hengere osv til stadighet. Selv hadde jeg en Audi 80 1,8S med 90hk en periode og den gikk mange turer mellom Sandefjord og Trondheim - så for min del ville jeg heller sett på en bil med moderat motor i stedenfor å kaste seg over kraftpakkene og dermed få mer for pengene (blir vel flamet av alle 18-20 åringene som mener minimum bør være 150hk i en bil).

 

Noen av bilene jeg personlig ville vurdert med ditt budsjett (alle har AC samt god plass):

 

2000 mod Skoda Octavia 1,6SLX stasjonsvogn:

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=11...9abcb0PsX944246

Bilen har automatisk klima og har bare gått 99.000km. PRIS: 77.000,- + reg (du får sikkert prutet til 72k)

 

1992 Volvo 960 3.0 24v sedan

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=11...9abcb0PsX263832

Tidligere ambasadebil så jeg har en følelse denne er veldig velholdt. Alt av utstyr samt kraftig motor hvis du trenger det. Bakdelen er eldre bil med lengre kjørelengde - men stor plass. 79.000,- + reg (her er det prutningsmon).

 

1995 Ford Explorer 4.0 stasjonsvogn

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=11...9abcb0PsX523338

Trenger du virkelig stor plass samt skal trekke litt ting, så kan denne være noe. Rimelig skuddsikre saker hvor du kan skaffe deler ekstremt billig fra USA (www.rockauto.com bruker jeg). 65.000,- + reg. Gått 218k km.

 

Det trente øye vil se jeg har satt opp veldig forskjellige biler - men det er fordi du ikke nevner noe særlig bruksområde. Har heller ikke satt opp japansk/fransk bil da jeg ikke har stor erfaring med disse.

 

my 2 cents

Lenke til kommentar

Planen er at bilen skal klare seg i 5 år, så blir det vel å bytte ut til en bedre bil. Bare komme meg igjennom studiene først og la økonomien stabilisere seg litt.

 

VW har jeg ingen erfaring med, men synes bilene ser bra ut, og i tillegg får jeg det mest nødvendige av utstyr på en bil i den prisklassen. Motor er vel som oftest 1.6 og 100HK, eller 1.8 og 125HK, og til prisen jeg har satt har de kjørt ca 120 000 på de jeg har sett til nå.

 

Bruksområde av bilen er hovedsakelig til og fra jobb, samt langturer på hytten og fjellet ca 1 gang pr mnd.

 

Skal se på de andre alternativene som er nevnt her nå, se om noe faller i smak:)

Lenke til kommentar

Hva som gjør at de fleste anbefaler stv?

 

Må jeg ikke betale mer for stv? Er ikke så ofte jeg har behov for plassen jeg får i en stv, og til turer osv så har jeg takboks som mye av bagasjen går i.

 

Men om jeg går for en VW Passat som har fulgt alle servicer og er uten rust, gjør jeg da ett bra kjøp, eller kjøper jeg meg da ett framtidig problem?

Lenke til kommentar

Når jeg nevnte plassmangel mente jeg inne i bilen for pasasjerer og fører, ikke med hensyn til bagasjeplass.

 

Fikk forresten vite av en kar på jobben i dag at VW Passat før 2000 har store problemer med forstillingen?. Noen som kan bekrefte eller avbekrefte dette?

 

En ting til jeg er litt usikker på her nå.

 

Hva vil lønne seg:

 

Å kjøpe en 98-99 modell som har kjørt rundt 100 000, eller gå for en 2000-2001 modell som har kjørt opp mot 150 000?

 

Si de er i samme stand, uten rust, nesten samme ekstra utstyr, og alle servicer er fulgt underveis, hva vil da være det beste å gjøre om prisen er ca den samme?

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...