Neddo Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Her har nettopp kjøpt meg ny pc no og er ferdig og bygge den og så lurte eg på og slå sammen litt disker, har 1 stk 150GB (sytem disk) og 4 stk 500GB (er samme type) (er SATA og) og der lurte oeg og slå sammen 2 og 2. (C: 150GB D: 1TB E: 1TB) Viss ein disk som er slått sammen tryna er det vanskelig og hent ut noke info i frå den andre då? Er det noke lur måtte og sette dei opp på? veit veldig litte om RAID og det der Endret 30. november 2007 av Neddo Lenke til kommentar
Jonern Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Ikke at jeg er noen ekspert jeg heller, men jeg kan i hvert fall fortelle deg at hvis den ene disken går føyka får du problemer med å få tak i det som er på den andre. Du kan vurdere striping eller JBOD (just a bunch of disks). Ingen av dem gir noe ekstra sikkerhet hvis en av dem ryker. Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) ER det noe særlig poeng med JBOD når du har såppass store disker? Med striping (RAID0) henter du masse ytelse fra diskene med tanke på hvor hurtig du henter data men du blir mer sårbar, for om en av diskene ryker er dataene borte (Siden dataene blir spredt på to disker) men RAID 0+1, er ikke det speiling av ei stripe? det vil vel tilfredsstille krav både til sikkerhet og til ytelse? bare synd du bruker 4 disker bare til dette Endret 30. november 2007 av romhelten_spiff Lenke til kommentar
Neddo Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Og korleis funger striping edit: såg det andre inlegge Endret 30. november 2007 av Neddo Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 RAID 0+1 eller 1 sier jeg.. Lenke til kommentar
Neddo Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 RAID 0+1 eller 1 sier jeg.. Okay dette av litt her so valge er mellom "RADI 0+1" og "RAID 1" kva er best med desse forlempe og ulempe? Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Og korleis funger striping edit: såg det andre inlegge striping legger data (man velger størrelse på data som legges på hver disk om gangen) annenhver gang over to eller flere disker. Slik på en måte: Disk 1: ----000----000----000----000----000----000----000----000---- Disk 2: 000----000----000----000----000----000----000----000---- OSV. Når du henter data fra stripa, mater du bussen på hovedkortet med data fra to disker. Minus litt i overhead dobler du ytelsen i forhold til en disk som står singel Man kan legge til flere disker i stripa (anbefales i første operasjon, dette tar tid om du skal gjøre dette etterpå) og stadig øke ytelse og hastighet... Endret 30. november 2007 av romhelten_spiff Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) RAID 0+1 eller 1 sier jeg.. Okay dette av litt her so valge er mellom "RADI 0+1" og "RAID 1" kva er best med desse forlempe og ulempe? Dette kommer an på hvor mange disker du er villig til å bruke (kjøpe), hvor viktig hastighet er og hvor glad du er i fikling... Wikipedia forklarer RAID: http://no.wikipedia.org/wiki/Raid *EDIT* Enda bedre forklart i den engelske versjonen: http://en.wikipedia.org/wiki/RAID Endret 30. november 2007 av romhelten_spiff Lenke til kommentar
Neddo Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Leste litt på Wiki om RAID 0 og set ut so det kan være den eg var på jakt etter men då skal det ikkje være noke problem og ta dei 4 stk 500 GB og lage til 1 på 1TB (500GB+500GB RAID 0) og den andre på samme måten (500GB+500GB RAID 0)? Er no ny disker so det er vel ikkje so stor sansynligheit får at dei skal krasje med det samme. Noke som har ein god foklaring (framgangsmåte) korleis ein sette dei opp i RAID 0? (Har Vista Ultimate så det er sakt) Endret 30. november 2007 av Neddo Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Ja, det kan være litt fikling å få dette til. Du kan ta en liten svipp innom denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=796138&st=40 Prøvde å lage en liten guide litt nedpå sida der. Det skal også stå i manualen din. Håper din RAID-kontroller er lettere å ha med å gjøre enn min... Lenke til kommentar
Neddo Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Skal sjå om eg får det til har eit STRIKER EXTREME hovedkort. Viss det er fleire som har guider til oppsett av RAID 0 så er det berre og kome med det. Takk får hjelpen Endret 1. desember 2007 av Neddo Lenke til kommentar
Neddo Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 Må ein gjerde noke spesielt i BIOSEN eller kan eg gjerde allt i frå windows? Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) lest i guiden jeg posta? ---snip--- HK BIOS: * enable sata 0 i bios * enable raid for sata 0 i bios * boot RAID BIOS (F10 v/oppstart): * velg de to SATA diskene du skal bruke i RAID oppsettet. * Velg stripe (stripe = RAID 0) og stripebredde. For stripebredde valgte jeg 32 om jeg ikke husker feil. Følg programmet og det er ikke mye en kan gjøre feil her. Jeg valgte å slette det som eventuelt måtte ligge på diskene fra før (jeg fikk en popup om det som jeg svarte ja på.) *Boot og gå inn i Windows. ---end snip--- Endret 1. desember 2007 av romhelten_spiff Lenke til kommentar
Neddo Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Fann litt info om RAID oppsett so eg tenkte og kunne legge ut her (veldig god forklaring her kva RAID er) De tre vanligste RAID-oppsettene: * RAID 0 er den eneste underkategorien uten redundans (uten ekstra sikkerhet). Denne striper to eller flere disker, og øker dermed hastigheten og størrelsen på volumet (harddisken en ser i operativsystemet). Dette betyr at to 200GB disker i RAID 0 vil se ut som én disk på 400GB, samt at hastigheten er teoretisk doblet. Om en av diskene i et slikt oppsett får en fysisk feil vil alle data på begge diskene gå tapt. Denne formen for RAID er i virkeligheten en sikkerhetsrisiko i seg selv, da man kan multiplisere faren for fysisk harddiskfeil med antall disker som er stripet. Det vil si om RAIDet inneholder 4 disker, så er det 4 ganger så stor sjanse for at en mister data på grunn av harddiskfeil. RAID 1 og 5 er de vanligste redundante oppsettene, og sikrer dermed dataene fra fysiske harddisk-feil. * RAID 1 speiler dataene mellom flere disker i sanntid, slik at innholdet på disse til enhver tid er helt identisk. Dermed vil en maskin med to 200GB disker i RAID 1 fremdeles være 200GB, samt at ytelsen ikke øker nevneverdig, men en mister ikke data ved fysiske feil (om en disk ryker). Lesehastigheten kan bli bedre i visse tilfeller, mens skriving til disk vil ta lengre tid (må skrive til to disker). * RAID 5 krever 3 eller flere disker for å kunne settes opp. Dette oppsettet både speiler og striper diskene på en slik måte at en kan miste en disk uten å miste data. Samtidig øker den hastigheten på lesing av data samt øker volumets størrelse. Skriving er derimot noe som tar lengst tid her ved at paritet skal beregnes og så skrive endrede data til alle disker. For å finne størrelsen på volumet må man trekke fra en disk. Det vil si at fem disker på 200GB blir et volum på 800GB (1 TB minus en disk på 200 GB) samt at den teoretiske hastighetsøkningen blir ganget med antall disker minus en: 5 - 1 = 4 ganger høyere hastighet. Hastighetsøkningen er vel og merke bare teoretisk og varierer veldig fra RAID-kontroller til RAID-kontroller. Det er viktig å merke seg at et RAID 5 med en defekt disk har samme lave sikkerhet som RAID 0. Derfor må den defekte disken skiftes ut så snart som mulig for å gjenopprette sikkerheten. En siste fordel med RAID 5 er at en på noen diskkontrollerene kan øke volumets størrelse ved å legge til flere disker, dette selv etter at volumet er tatt i bruk. På noen kontrollere kan dette til og med gjøres uten å måtte skru av eller restarte maskinen. RAID sikrer mot fysisk diskkrasj Av dette kan en se at RAID-løsninger kun kan sikre data fra å gå tapt ved diskkrasj (med unntak av RAID 0 som kun gir bedre lese- og skriveytelse). Dette er grunnen til at RAID-løsninger hovedsaklig brukes i serverløsninger der det viktig å unngå nedetid, samt at det kan øke hastigheten ved stor pågang på serveren. Endret 11. desember 2007 av Neddo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå