Gå til innhold

I nazistens fotspor.


cockslap

Anbefalte innlegg

At de som reiser dit er såpass uvitende at de får dette "slengt i fjeset", sier litt om hva folk lærer på skolen spør du meg.

Dei blir sjølvsagt lært om historia og kva menneskene vart utsatt for, men det er litt forskjell på å lese og sjå bilete i ei bok som å stå på plassen der det skjedde og få den inn med alle sansane.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slike hendelser får en til å tenke på hvor lite egentlig menneskeliver verdt så fort noen går inn for å drepe og lignende.

 

Trist nok. Var det ikkje Stalin som sa "One death is a tragedy, a million deaths is a statistic". Når det er snakk om direkte/indirekte nedslakting av millionar er det lettare å sjå på det som statistikk, og hardare å tenkje på kor mykje eitt menneskeliv er verdt. Det verste av alt er at me ikkje skal lengre tilbake enn 60-70 års tid for å finne desse grusomheitene, det er ikkje lenge når me snakkar om nyare historie!

Lenke til kommentar
Slike hendelser får en til å tenke på hvor lite egentlig menneskeliver verdt så fort noen går inn for å drepe og lignende.

 

Trist nok. Var det ikkje Stalin som sa "One death is a tragedy, a million deaths is a statistic". Når det er snakk om direkte/indirekte nedslakting av millionar er det lettare å sjå på det som statistikk, og hardare å tenkje på kor mykje eitt menneskeliv er verdt. Det verste av alt er at me ikkje skal lengre tilbake enn 60-70 års tid for å finne desse grusomheitene, det er ikkje lenge når me snakkar om nyare historie!

 

Var det ikke litt vell hardt å ta i å si at vi ikke skal lenger enn 60-70 år tilbake i tid :roll:

 

Tenk litt på hva som skjedde med alle muslimene i rest Jugoslavia, eller teller ikke de ?

 

Tror det er blitt litt for mye hjernevask på de unge i dag, for det er alltid jødene som blir forfulgt :ermm:

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar
Tenk litt på hva som skjedde med alle muslimene i rest Jugoslavia, eller teller ikke de ? Tror det er blitt litt for mye hjernevask på de unge i dag, for det er alltid jødene som blir forfulgt

 

Sjølvsagt er eg klar over det som skjedde der nede. Imidlertid er dette i hovudsak ein tråd om det som skjedde under 2VK, og grusomheitene som sirlig var sett i system den gongen. Er forøvrig ikkje hjernevaska.

Endret av Frigata
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg synes det er helt sprøtt at alt handler om jødene og all den oppmerksomhet og sympati de får. Jeg kan tenke meg at det er mange polakker som er lei av dette, for ikke å snakke om russere.

 

Forestill dere følgende:

Lærer: -Hvor mange mennesker døde under andre verdenskrig?

Elev: -6 millioner

Lenke til kommentar

Vinneren som skriver historiebøkene ja. Hvor mange har hørt om at Norske Røde Kors 'glemte', norske jøder igjen i konsentrasjonsleirer etter krigen?

Eller hvor mange har hørt om Norge sitt desperate forsøk på å bli kvitt tyskerbarn etter krigen? Prøvde jo å selge de til Austrialia som arbeidskraft.

Eller hvor mange har hørt om alle taterene vi prøvde å tvangssterilisere på 60-70 tallet?

Jadda, vi har våre svin på skogen.

Lenke til kommentar

Alle har svin på skogen, men det betyr ikkje at ein skal ignoerer alles svin sidan nokons svin blir oversett.

 

Men det er seierherrene som skriver historien.

Las ei bok som tok utgangspunktet at Nazi-Tyskland vann 2.WW, dette ga eit ganske interessant "verdensbilde" då konsentrasjonsleirene ikkje var kjent mens Stalins Gulag-leire hadde tatt deria plass i historien.

Boka handla om ein politimann som kom borti bevis for dei tyske konsentrasjonsleirenes grusomheiter og begynner å grave vidare.

Lenke til kommentar
Alle har svin på skogen, men det betyr ikkje at ein skal ignoerer alles svin sidan nokons svin blir oversett.

 

Men det er seierherrene som skriver historien.

Las ei bok som tok utgangspunktet at Nazi-Tyskland vann 2.WW, dette ga eit ganske interessant "verdensbilde" då konsentrasjonsleirene ikkje var kjent mens Stalins Gulag-leire hadde tatt deria plass i historien.

Boka handla om ein politimann som kom borti bevis for dei tyske konsentrasjonsleirenes grusomheiter og begynner å grave vidare.

hva heter boka?

Lenke til kommentar
Alle har svin på skogen, men det betyr ikkje at ein skal ignoerer alles svin sidan nokons svin blir oversett.

 

Men det er seierherrene som skriver historien.

Las ei bok som tok utgangspunktet at Nazi-Tyskland vann 2.WW, dette ga eit ganske interessant "verdensbilde" då konsentrasjonsleirene ikkje var kjent mens Stalins Gulag-leire hadde tatt deria plass i historien.

Boka handla om ein politimann som kom borti bevis for dei tyske konsentrasjonsleirenes grusomheiter og begynner å grave vidare.

Dette er ikke bare fiksjon. Vi har Katyn Massakeren, hvor estimerte 15000-21000 polske soldater og sivile ble drept av Soviet på ordre fra Stalin. Etter at Tyskland erobret Polen fant de i 1943 massegravene og innviterte eksperter fra 12 europeiske land slik at de kunne bekrefte Soviets handlinger. Da Soviet la Øst-Europa under seg ble hele historien sensurert, og de forfalsket bevis slik at det så ut som massakeren var begått av Tyskland. Etter krigen startet Soviet en rettsak mot Tyske offiserer hvorav 7 ble henrettet og 3 fikk straffarbeid. Ikke før i 1989 ble det vist dokumenter som beviste at det var Soviet som stod bak massakeren.

 

Joseph Goebbels skrev følgende i sin dagbok 1943 da Tyskland måtte trekke seg tilbake:

"Unfortunately we have had to give up Katyn. The Bolsheviks undoubtedly will soon 'find' that we shot 12,000 Polish officers. That episode is one that is going to cause us quite a little trouble in the future. The Soviets are undoubtedly going to make it their business to discover as many mass graves as possible and then blame it on us."
Lenke til kommentar

Dumme meg husker ikkje kva boka hette, var heilt tilfeldig at eg blei sittande med den ein kveld.

Innledninga er at Tyskland holder på å gjere seg klar til Hitlers 75års dag(trur det var denne dagen). Og det blir funne eit lik i eit vatn i Berlin. Liket viser seg å vere ein av dei gamle nazipampene, og så spinner det seg vidare då dette var ein av dei siste gjenlevande som hadde vore med på "den endelege løysninga" på jødespørsmålet.

 

 

Eg sa at alle hadde svin på skogen: Boka som eg nevnte var berre eit eksempel på at det er seiersherrene som skriver historien. Verdensbildet presentert i denne romanen var eit eksempel på korleis verdensbilde og historien ville ha blitt skriven om Nazi-tyskland hadde vunne krigen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...