Gå til innhold

I nazistens fotspor.

cockslap

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer bare på om det er noen der ute som fremdeles er trur at det Hittler gjore var det rette?

Jeg har akkurat vært på tematur med skolen, og der skulle vi se konsentrasjons leirene og hvordan jøder og andre fager ble drept av reint mord .

Jeg skal inrømme at før jeg reiste, sa jeg ''jøde'' som slaks klegeord. men etter denne turen kommer jeg aldri til og sankke negativt om jøder igjen. I de leirene vi var i, så vi fks ;ovner ( der de brente lika) gasskammer ( der de ble låst inne ofte 800 mennesker i et trangt rom, alle nakene, og trudde de skulle dursje. men de skulle bli gassa av syklon b, som gjør at tunga svulmer opp, og du blir kvelt. ) og sellene de sto i og sånt.

vi besøkte: Auschwitz || - birkenau Auschwitz 1 Sachsenhausen Ravensbrück

Det jeg syntes var der som gjore mest intrykk, var Auschwitz 1 , der vi hadde en sermoni ved en skytevegg.

Der de brakte ut mennesker ( Ofte familier.) så satt de seg nakene ned på knær og fikk et nakkeskudd alle sammen.

De begynte alltid med mannen i familien. først sore bror/Store søster så vidre oppover

men alltid mannen sist så han skulle få lære eller hva en du vill si.

Etter det var nesten alle på gråten, noen grå også da.

Så kunne de som ville gå inn i ''brakke 27'' for og høre den jødiske klagesangen, og når jeg høre den stemmen, bare brakk jeg sammen jeg gråt og jeg gråt sammen med mange av vennene mine .

Jeg vet hvertfall at ingen som var med på den turen kommer til og ''følge nazistenes fotspor''

Når jeg ser sånne viser som : Hva er forsjellen på en jøde og en pizza : Pizzan skirker ikke når den brennes.

Da er det akkurat som jeg har lyst til og drepe den som lagde den. høres sikkert dumt ut , men men .

Jeg bare fatter ikke at folk mener de er bedre en andre, sånn som nynazisme, at hvite er bedre en svart. det har jo ingenting og si.

Hva synes dere ? ikke vær redd for og klage på meg :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har diverre holocoust-fornektere på her på forumet også.

Er ikkje så lenge sidan det var ein ganske heftig diskusjon rundt både eksistenen og bevismaterialet. Tråden blei stengt til slutt då det blei litt for mange personangrep i den (med påfølgande advarsler).

Lenke til kommentar

Vi var der i 10 klasse. sterke greier!

Trur ungdommer har godt av å få sjå det med eigne auge. Sånne ting burde verkeleg aldri gjenta seg, derfor er eg veldig imot rasisme og over-nasjonalisme.

Fremmedfrykt og denslags har jo fått større utbreiing i Norge dei siste åra.

Bare sjå på veksten frp har hatt, veit om fleire som seier dei bare stemmer det fordi dei vil "ha ut dissa jævla utlendingane" Sorry, blei kanskje litt offtopic :p

Endret av Tygg3n
Lenke til kommentar

Var på samme turen selv i høst. Jeg gråt vel egentli ikke siden jeg har det veldig vanskelig med å gråte i offentlighet, men jeg kjente en klump i halsen, spesielt i Sacksenhaus eller Ravensbruck (husker ikke hvilken), da tenkte jeg også tilbake på Auzwitch og Birkenau. Har ikke tenkt så veldig mye på turen i ettertid, sikkert fordi jeg gjorde noe dumt med noen jenter i klassen :wallbash: .

Lenke til kommentar

Var i Auzwitch og Birkenau rett før sommeren sammen med klassen, og synes det var helt forferdelig! Men på en måte ble jeg litt skuffet. Mye var ødelagt da nazistene flyktet og man kunne godt ha bygget de forskjellige museumene litt bedre. Engelsken var dårlig, og mye av grusomheten kom ikke så godt fram som den kunne ha gjort.

Kan også legge til at jeg kom i håndgemengd men en gutt i klassen, da han gjorde Hitler-hilsen når vi gikk under "Arbeit macht frei".

Lenke til kommentar

Tror sjokket blir ganske stort for mange som drar på disse turene fordi de egentlig ikke vet så mye. De får liksom alt "slengt i fjeset" i løpet av noen dager.

Har ikke besøkt noen av disse leirene, men det hadde helt klart vært interessant.

Det er mange som tviler, de om det. Blir spennende å se hva de finner av informasjon i de arkivene som nettopp ble åpnet for gjennomsyn. Det fins også enormt mange arkiv i Russland, men de forblir vel lukket for alltid.

Lenke til kommentar

For det første så er det viktig å understreke at det ikke bare var jøder i disse leirene, også andre folkegrupper/ religiøsegrupper, politiske motstandere samt psykisk syke og utviklingshemmede ble behandlet på denne måten.

Også de allierte hadde sine svin på skogen både under og etter krigen. Man tok f.eks. forskere som krigsbytte og tvang dem til å flytte. Russerne drepte jo tyske krigsfanger i hopetall osv.

Hvis man sammenligner med andre hendelser så blir vel Hitler bare en liten gutt, og dette er meget viktig å ha i tankene. Hvis man synes dette er fælt, hva med de som ikke blir omtalt like mye.

Lenin drepte vel rundt 5 millioner mennesker, Røde Hkmer drepte 2 millioner (lite i forhold til Hitler), under Mao så døde vel mellom 40 og 50 millioner mennesker (dette er både direkte og indirekte ddøsfall) og slik kan man fortsette.

Slike hendelser får en til å tenke på hvor lite egentlig menneskeliver verdt så fort noen går inn for å drepe og lignende.

Lenke til kommentar
For det første så er det viktig å understreke at det ikke bare var jøder i disse leirene, også andre folkegrupper/ religiøsegrupper, politiske motstandere samt psykisk syke og utviklingshemmede ble behandlet på denne måten.

Også de allierte hadde sine svin på skogen både under og etter krigen. Man tok f.eks. forskere som krigsbytte og tvang dem til å flytte. Russerne drepte jo tyske krigsfanger i hopetall osv.

Hvis man sammenligner med andre hendelser så blir vel Hitler bare en liten gutt, og dette er meget viktig å ha i tankene. Hvis man synes dette er fælt, hva med de som ikke blir omtalt like mye.

Lenin drepte vel rundt 5 millioner mennesker, Røde Hkmer drepte 2 millioner (lite i forhold til Hitler), under Mao så døde vel mellom 40 og 50 millioner mennesker (dette er både direkte og indirekte ddøsfall) og slik kan man fortsette.

Slike hendelser får en til å tenke på hvor lite egentlig menneskeliver verdt så fort noen går inn for å drepe og lignende.

Støttes :thumbup: Altfor ofte får ungene lære om hvor fælt Jødene hadde det. Men ikke hvordan alle de andre som ble sendt til leirene hadde det. (Den som skriker høyest, blir hørt).

Og sist men ikke minst, historie bøkene blir alltid skrevet av de som vant krigen.

Vennlig Hilsen

W_B

PS: Har vært i en leir i Nord Tyskland, (Bergen Belsen) og for å si det rett ut, det var ikke noe å "hente" der, "bare" en masse jordhauger med x-antall drepte i. Samt at der måtte en kle seg meget pent for å gå inn. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om jeg hadde takket ja til å være med på en slik tur. Jeg benekter på ingen måte at det skjedde for å ha det klart. Men etter alt man har kunnet lest av de som ble rammet, så er det jo helt grusomt! Aner rett og slett ikke hvordan jeg ville reagert på plassene slike ting skjedde. Kanskje jeg bare hadde besvimt rett av eller satt meg ned på bakken og sett tomt ut i luften. Det kan selvfølgelig ikke sammenlignes, men var for noen år siden i Washington D.C i ei bygning dedikert til Holocaust-ofrene. Der viste de film fra leirene, husker det gjorde sterke inntrykk på meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...