Gunsmoke Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Hei, Jeg forsøker å lage en bootable USB Minnepenn fra bootable CD-rom ISO imager. Har funnet frem til FlashBoot men dette programmet har en begrensning som sier at det kun støtter: "Types of convertible CD-ROMs include so-called 1.44-floppy emulation bootable CD-ROMs and no-emulation CD-ROMs based on ISOLinux" Finnes det et program som kan gjøre mine ISO filer om til ISOLinux e.l. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Hvis jeg ikke tar helt feil er vel det programmet du leter etter installasjonsprogrammet som ligger i ISOen Mao. kan du ikke bare installere distroen på vanlig måte og velge usb-disken som /. Kan hende jeg er på viddene nå siden jeg ikke har prøvd dette selv, men det er i alle fall det jeg ville prøvd først. Lenke til kommentar
Gunsmoke Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 Vell,, jeg prøver å installere OS eller feks bruke Ghost oppstart CD-innhold fra en bootable USB minnepen. Dvs å installere/bruke programmer fra USB minnedisk, som en erstatning for vanlig bruk av CD. I denne forbindelsen har jeg kommet borti noe som heter ISOLinux, som jeg ikke har peiling på hva er. Trodde vel i utgangspunktet at dette var en linux versjon av vanlig ISO-Image. Jeg er lit på viddene her, men jeg trodde jeg var nær en løsnig ved at jeg fant programmet FlashBoot.... Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) isolinux er vel mer et program for å lage cdromimage filer som inneholder et forenklet linuxsystem(en bootloader). så isolinux lastes inn i starten for å etterpå laste inn et image. f.eks jeg bruker pxelinux og memdisk for å boote en ghost diskett image gjennom pxe.. memdisk kan boote små hd imager også. min image fil ligger på 8MB så får akkurat plass til en del fine verktøy... som f.eks ghost... så jeg regner med at isolinux er til noe av det samme jeg har brukt over her, bare at det er til cdrom. http://syslinux.zytor.com/iso.php skal ikke være helt bråkjekk når det gjelder dette, da jeg synes selv at det er litt vanskelig å lese av dokumentasjonen på isolinux. Men memdisk fungerer utmerket Endret 30. november 2007 av thor918 Lenke til kommentar
Gunsmoke Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 (endret) isolinux er vel mer et program for å lage cdromimage filer som inneholder et forenklet linuxsystem(en bootloader).så isolinux lastes inn i starten for å etterpå laste inn et image. f.eks jeg bruker pxelinux og memdisk for å boote en ghost diskett image gjennom pxe.. memdisk kan boote små hd imager også. min image fil ligger på 8MB så får akkurat plass til en del fine verktøy... som f.eks ghost... så jeg regner med at isolinux er til noe av det samme jeg har brukt over her, bare at det er til cdrom. http://syslinux.zytor.com/iso.php skal ikke være helt bråkjekk når det gjelder dette, da jeg synes selv at det er litt vanskelig å lese av dokumentasjonen på isolinux. Men memdisk fungerer utmerket Blir litt avansert for meg dette, men takk for innputten. Har planer om å sette opp en print/fildelings server med Linux. Får ta det opp da. Go natt :-) Endret 30. november 2007 av Gunsmoke Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Står en del om dette her. Lenke til kommentar
Gunsmoke Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 Står en del om dette her. Takker for info, skal prøve dette! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå