Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Min 3-er Golf [05/02-08 - lakk osv.]

Anbefalte innlegg

Hei

Lagde en tråd tidligere, men den ble så rotete og full av OT, så jeg lager en ny. (:

Bilen kjøpte jeg fordi jeg synes den ser bra ut, er billig i drift, bensingjerrig og har billige deler (Biltema og knoksen har det man måtte trenge stort sett).

Kommer til å gjøre en del småmods, men de som hadde håpt på noe "plastic-fantastic" har kommet feil. Denne bilen skal slippe unna M3-speil, M3-sideskjørt, RS-fangere, Lexus-lykter og andre grusomme duppeditter. Prøver å holde en clen look på bilen, det er det jeg synes er penest.

Bilen:

- 92-modell

- 180 000 km

- Meget velholdt, tromlene bak trenger litt kjærlighet - men det, og en liten bulk på bakskjerm som jeg nå har rettet, er den eneste feilen.

- Fargen heter "mint metallic". Har ikke sett så mange golfer med denne fargen. Selv liker jeg den meget godt, men noen av kameratene mine var litt skeptiske. :p

- 3-dørs (det som kler 3-eren best synes jeg)

Mod-list:

- Hella Golf-IV-lykter (dessverre uten blinklys, noen som vil bytte mot tilsvarende med blinklys integrert? :innocent: )

- Klare sideblinkers

- Har både klare, sorte og oransje fremblinkers, men ingen av dem er montert nå.

- Sort/røde baklykter, skal byttes mot crystal clear eller helrøde. Klarer ikke å bestemme meg, så forslag mottas med takk.

- FK-automotive to rillers emblemfri grill

- FK-automotive øyelokk

- VR6-leppe

- Senket 50/40

- Clean fremfanger

- Effektanlegg med to utblås

- K&N-filter

Clean fremfanger er ganske vanlig i USA (sjekk VWvortex.com ), men her i Norge er det relativt få som har det virker det som. Tenkte derfor det kunne være en stilig facelift. Det gjør bilen mye cleanere, men en "vanlig" person vil ikke se at fangeren er annet enn original.

Jeg skar ut to passende biter i plast, bøyde dem ved hjelp av varmepistol og litt makt (slik at de følger fangerens naturlige krumming) og plastsveiste dem deretter på fangeren. Deretter brukte jeg langtrådet glassfibersparkel for å få en jevn overgang, før den fikk gjennomgå med finsparkel.

Fangerene mine var i utgangspunket sorte, så jeg la først slipefyller for å fjerne tekstur. Dette skal lakkes opp i bilens farge, og det skal også sidelister; speil og dørhåndtak gjøres.

Bakfangeren skal jeg vente litt med, fordi jeg vurdere clean bakluke - men vet ikke om jeg skal cleane den helt og fjerne skilt, eller om jeg bare skal fjerne visker og emblem. Skal den være helt clean må jeg lage til innfelling for skilt i bakfanger. Tenker også å støype ny bakleppe i glassfiber, litt "dypere" enn den jeg har nå, med den originale GL-leppen som mal - siden jeg har dobbelt utblås som er for stort for den vanlige innfellingen, så det ser litt Johan ut nå.

Felgene som står på nå er relativt lite spennende. Da jeg kjøpte bilen fikk jeg ett par 13" alufelger med traktordekk, så nå låner jeg ett sett med Rial Viper 15" av en kompis. Har kjøpt ett sett med Azev A 7,5x16" ET20 av en kar på Bilforumet. Disse venter på nye sko, før de monteres. Tenkte 195/40/16 - vil ha litt strekk. Hva synes dere?

Alt i alt har oppgraderingene kostet meg veldig lite. Mye er kjøpt fra utlandet, noe brukt og jeg kjøote med meg litt småting på Gatebil i Juli - før jeg kjøpte bilen faktisk. :p

Får ikke kjørt den så mye for tiden, og derfor har jeg den som prosjekt - men har oppkjøring 20. januar. :)

På bildet under har den emblemfrie grillen fått seg ett kjapt lag med lakk, for å sjekke at lakken jeg kjøpte var rett nyanse (har brent meg på dette før :p), resten er ikke lakkert. VR6-leppen og fangeren er bare dyttet innpå, så de sitter bedre når de blir skrudd.

Har russebil, skole, jobb og mye annet stress for tiden, så ting kan ta litt tid.

Kommentarer?

Felgene: http://i82.photobucket.com/albums/j250/mcbanan/CIMG3704.jpg

post-112734-1196458377_thumb.jpg

Endret av Oddvar Knus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal følge med på denne! Liker at du vil holde bilen clean. Emblemfri grill og angel-eyes er et must. Forøvrig veldig stilig farge på bilen din :)

Takk! (:

Liker veldi godt fargen selv. Den er også ganske pen i lakken, tatt i betraktning at det er 15 år gammel originallakk. Når jeg har lakket fronten skal den få seg en velfortjent runde med clay, rub, polish og wax - nå er stakkaren dekket i sparkelstøv. :p

Blir nok en liten bestilling fra TMtuning i januar, med baklykter og monovisker fra Bonrath.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
Sr bra ut :) Gruer meg til å sette på vinterhjulene mine med skitne hjulkapsler på :no: Ødelegger halve bilen...

Vinterdekk er fælt, ja. Heldigvis sjelden det er snø her i sør, men var noe helvettes underkjølt regn i dag. :p

Gode priser på sommerdekk om dagen forresten. Så at Megahjul (noen erafringer?) på Forus hadde inne Toyo i den størrelsen jeg ønsket til 700 kr/stk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Var ute å tok et bilde i sted, men er stort sett på kvelden jeg sitter på PC-en og kommer på å oppdatere worklog osv. :p

Er ikke så stor fan av slik propp på bakluka, skal nok enten ha den som den er - eller gjøre det skikkelig med gjensveiset hull fra visker og emblem, og Cult-list i stedet for den originale listen.

Har gså øyelokk liggende, men er litt usikk på om de skal brukes eller ei. Noen synspunkt? :)

post-112734-1202380807_thumb.jpg

Endret av Oddvar Knus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...