Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jah Man, Reggae og Jamaica

Gjest medlem-140898

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-140898

Altså det er en musikk oppgave jeg skal skrive. Og jeg har skrevet en del, men sliter med noe her.

-- Kan det være noen politiske eller samfunnmessige årsaker til at nye musikalske retninger oppstår?

-hva er bakgrunnen for at en ny stilart oppstår, og blir polulært.

- Kan man se at noen av dagens artister har latt seg påvirke av stilarter, eller artister fra 70-tallet?

på hvilken måte har de latt seg inspirere?

de er disse jeg sliter med, og ikke skjønner hvordan jeg skal forklare eller fine gode sider.

*Caribiske rytmer, Rastafari, drea-locks, Haile Selassie, frihets.musikk, ska, rock-steady. marihuana, blir populært i England og Europa bland skinheads og punkere: Bob Marley, Buminng Spear, sly og Robbie, Jimmy Cliff, the specials.

Håper at noen kan hjelpe meg her.

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rastafarikulturen er jo utrolig politisk. De var jo opprinnelige slaver som ble tatt med fra Afrika, og synger om å komme tilbake til Sion, eller Etiopia som de mener er "deres land".

Når det gjelder dreadlooks, var det fra da de hvite hadde slaver. Det var tradisjon å børste håret sitt hver dag, slik at man hadde glatt lyst hår. Mange negre (sorry for bruk av ordet neger(?) ) hermet etter dette, og børstet håret sitt glatt, og farget det lyst for å passe inn blant de hvite. Men dermed oppsto det også en motkultur, hvor mange lot være å børste håret sitt. Dette er opphavet til dreads, nemlig motstand mot den hvite overmakten.

Haile selassy, er en hilsen de ofte bruker for å si hei. Selassy var en viktig mann (husker ikke helt hva det var med han, men det kan du jo google) Han er som en slags gud for dem. Haile betyr jo "hils", så det er som en gudsprisning for dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...