Gå til innhold

Objektiv D40X. Tamron 17-50, 28-75 ? eller sigma

Anbefalte innlegg

Morn!

Har et Nikon D40X med det sløve kit objektivet.. Er litt nybegynner,men etter å ha blitt litt mer ivrig så er jeg sugen på å kjøpe meg et mer lyssterkt objektiv. Innenfor "normalzoom" området.

Men problemet med d40x`en er jo at jeg må ha objektiv med innebygd fokusmotor. Hvilket objektiv er et godt valg til dette kameraet? max pris rundt 4000.

Har sett litt på:

Tamron 28-75 F2,8 https://prisguiden.no/product.php?productId=37055

Tamron 17-50 F2,8 https://prisguiden.no/product.php?productId=41671

men har disse innebygd fokusmotor?

Sigma 18-50 F2,8 macro https://prisguiden.no/product.php?productId=78333

hvordan er dette iforhold til Tamronen, hva betyr macro??

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tamron-objektiver til Nikon har ikke fokusmotor, så du får ikke autofokus med dem på D40/D40x er jeg redd.

Sigmaen er regnet for å være et bra objektiv den også, og jeg tviler på at du vil se noen merkbar forskjell mellom Sigma 18-50 og Tamron 17-50 når det kommer til bildekvalitet.

At det er "makro" i dette tilfellet betyr ikke så spesielt mye, det er egentlig ikke et ekte makroobjektiv. Definisjonen på makro er egentlig at objektivet er i stand til å gjengi et motiv slik at størrelsen av bildet på bildesensoren er minst like stort som det originale motivet, men mange produsenter lager objektiver som har forbedret fokuseringsavstand i forhold til en eldre modell og så kaller den "makro" av PR-årsaker.

Lenke til kommentar

Tviler på at du finner noe bedre enn Sigmaen.

Optisk sett er Sigma 18-50 fullt på høyde med Tamron 17-50, og begge to er sammenlignbare med Nikons mye dyrere 17-55 f/2,8. Byggekvalitetsmessig er nok Nikonen milevis foran konkurrentene, men det betyr ikke at Sigma eller Tamron er dårlige, bare at Nikkoren er bygget som en tanks.

Lenke til kommentar

Om 18-70 er bra nok må du selv vurdere, det har jo samme blenderåpning på største vidvinkel som det objektivet du allerede har. Hvis du vil ha en skarp og god normalzoom er det absolutt verdt å gå for, men hvis du vil ha mer lysstyrke må du gå for noe annet (Sigma 30mm f/1,4 er et veldig greit normalobjektiv for Nikon DSLRer).

Japan er ikke så fryktelig billigere enn Norge (ikke på kvalitetselektronikk og -optikk i hvert fall). Priser før MVA er omtrent de samme, så hovedbesparelsen ligger i at Japan har 5% MVA mot Norges 25%. Men Tokyo har en del bra butikker som selger (gjerne relativt ny) brukt optikk i god stand til en grei pris, så det kan være mye fint å finne der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...