Gå til innhold

Hjelp til styrketrening! ;)

godingen00

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 14 år som er ca 1.80 høy og veier ca 60 kg. Prøver å få trent litt styrke spesielt på overkroppen!

Har lav fettprosent, så jeg har en fordel ved at jeg for eksempel kan få markerte magemuskler.

Har begynt å trene benkpress.. Skal jeg trene det 1 eller 2 ganger i uken?

30 kg (med stanga), er det dårlig? Er det dumt for min alder? Utvikler jeg meg treigere?

Har aldri trent det benkpress før. Da tar jeg 3x10reps..

Har et helt vanlig kosthold!

Syns dere jeg skal følge dette treningsopplegget?

Uke 1: Tirsdag Torsdag Søndag

4x15 push-ups 4x20 sit-up 3x3 pull-ups

Uke 2: Tirsdag Torsdag Søndag

5x20 push-ups 5x20 sit-ups 3x3 pull-ups

Uke 3: Tirsdag Torsdag Søndag

5x25 push-ups 5x25 sit-ups 3x4 pull-ups

Uke 4 Tirsdag Torsdag Søndag

5x25 push-ups 5x25 sit-ups 3x4 pull-ups

Uke 5 Mandag Onsdag Fredag

6x25 push-ups 6x25 sit-ups 3x5 pull-ups

Uke 6 Mandag Onsdag Fredag

6x25 push-ups 6x25sit-ups 3x6 pull-ups

Uke 7 Mandag Onsdag Fredag

6x30 push-ups 6x30 sit-ups 3x8 pull-ups

Uke 8 Mandag Onsdag Fredag

6x30 push-ups 6x30 sit-ups 2x10 pull-ups

Uke 9 Mandag Onsdag Fredag

6x30 push-ups 6x30 sit-ups 3x10 pull-ups

Ble litt hulter til bulter her.. Gjør bare pushupsøvelser Mandag, situps Onsdag og pullups Fredag.

+ benkpress og vekter 1-2 ganger i uka!

Håper på serriøse svar ! :thumbup:

Endret av godingen00
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går ut i fra at du trener benkpress hjemme?

Kan med fordel trene hele kroppen 3 ganger i uken. Det er ikke nødvendig å sette av en hel dag til kun push ups, en dag til sit ups og en dag til pull ups. I stedet bør du trene alle disse øvelsene samme dag. Du har ikke nok øvelser eller sett til at det er vits i å fordele dem på én dag hver.

Tren man, ons og fre.

Benkpress (gjør du flere øvelser med vektene?)

Push ups

Pull ups

Sit ups

+ I tillegg bør du trene bein

Knebøy eller Jumpingsquats (harehopp?)

Utfall med stang

Vet ikke hva du har av vekter, men det viktigste i et treningsprogram dersom du vil bli sterkere er å ha en progresjon i belastning, altså at du øker vekten jevnt og trutt.

Ta en titt på RYP dersom du har tilgang til flere vekter / treningssenter, da dette programmet er skreddersydd for blant annet slike som deg :)

Og selv om du ikke har tilgang til et treningssenter, så står det en del informasjon i RYP heftet som du vil ha god nytte av samt at du får se hvordan en god progresjon av belastning kan gjennomføres.

Lenke til kommentar

Kan med fordel trene hele kroppen 3 ganger i uken. Det er ikke nødvendig å sette av en hel dag til kun push ups, en dag til sit ups og en dag til pull ups. I stedet bør du trene alle disse øvelsene samme dag. Du har ikke nok øvelser eller sett til at det er vits i å fordele dem på én dag hver.

Tren man, ons og fre.

Push ups

Pull ups

Sit ups

Utfall med stang

Vet ikke hva du har av vekter, men det viktigste i et treningsprogram dersom du vil bli sterkere er å ha en progresjon i belastning, altså at du øker vekten jevnt og trutt.

Ta en titt på RYP dersom du har tilgang til flere vekter / treningssenter, da dette programmet er skreddersydd for blant annet slike som deg :)

Og selv om du ikke har tilgang til et treningssenter, så står det en del informasjon i RYP heftet som du vil ha god nytte av samt at du får se hvordan en god progresjon av belastning kan gjennomføres.

Takk for svar!

Jo, jeg har faktisk tilgang til treningssenter! Trener 2 ganger i uken, med 2 kamerater.

Dette skal jeg begynne med! Takk ;D

Tren man, ons og fre.

Push ups

Pull ups

Sit ups

Utfall med stang

Takk for svar!

Jo, jeg har faktisk tilgang til treningssenter! Trener 2 ganger i uken, med 2 kamerater.

Dette skal jeg begynne med! Takk ;D Klarer å løfte 10kg vekter nå. Klarer ca 10-12 repitisjoner. På onsdag skal jeg på treningssenteret igjen, da legger jeg på litt mer :) (Er 10 kg veldig dårlig? Hvor mye klarer du foreksempel?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...