DrZniFF Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 hei har en bærbar pc som har ødelagd skjerm og skal levere den inn til reperasjon imorgen på expert. det er garanti på PC-en. så det jeg lurer på er om jeg får en låne maskin menst min er på reperasjon? Lenke til kommentar
Miniguru Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Det kan jeg aldri tenke meg.. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Ingen som spurte om hva du tenker... Hvis det ventes at reperasjonen skal ta langtid, noe som den mest sannsynlig gjør, har du vel krav på lånepc når det er innenfor garanti/reklamasjon. Lenke til kommentar
DrZniFF Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 Ingen som spurte om hva du tenker... Hvis det ventes at reperasjonen skal ta langtid, noe som den mest sannsynlig gjør, har du vel krav på lånepc når det er innenfor garanti/reklamasjon. ok, jeg har hørt at vist reperasjonen tar lenger enn 2uker så får man låne pc men er ikke helt sikker på om det er rett. vill helst vite hva jeg har rett på. for er ganske avhengig av å ha en bærbar pc. Lenke til kommentar
anbar Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 ja du har krav, men først når det har blitt klart at rep tar mer enn 1 uke. Noe det i de fleste tilfeller gjør om den sendes til infocare Lenke til kommentar
Loko Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Du har krav på lånepc hvis service tar over 1 uke, MEN ikke dersom dette påfører forhandler en urimelig kostnad. Det vil si at hvis expert ikke har flere utlånspc'r tilgjengelig er det en urimelig kostnad hvis dem må åpne en A-vare for å låne deg pc. Du har altså krav på lånepc først etter dag 7, men expert kan nekte deg hvis de ikke har noen utlånspc'r tilgjengelig. Lenke til kommentar
DrZniFF Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 Du har krav på lånepc hvis service tar over 1 uke, MEN ikke dersom dette påfører forhandler en urimelig kostnad. Det vil si at hvis expert ikke har flere utlånspc'r tilgjengelig er det en urimelig kostnad hvis dem må åpne en A-vare for å låne deg pc. Du har altså krav på lånepc først etter dag 7, men expert kan nekte deg hvis de ikke har noen utlånspc'r tilgjengelig. ok tusentakk for svar Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Sitert fra forbrukerportalen.no Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Fra Forbrukerkjøpsloven § 30, 3. ledd Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Så jeg vil nesten påstå at for en butikk som til vanlig haren del maskiner stående som demo/utstilling eller spesifikke lånegjenstander, og som jeg aldri vill betalt full pris på, uten stor ulempe bør kunne gi deg en rimelig bærbar som lånegjenstand om behovet ditt (f.eks skole) skulle være stort. Men ikke forvent noe som nødvendigvis er tilsvarende det du har. Kommentar til en tidligere post. Det står intet om at det skal være en pc dedikert for utlån, faktisk har butikker tapt på dette punktet. Kravet er bare at kostnaden ikke er urimelig for selger. Det er derfor ikke sagt at det er en urimelig kostnad å bruke en ny vare. Spørsmålet er hvilket verditap dette medfører. Normalt vil dette være såpass stort at det kan oppfattes som urimelig, Det står heller ikke noe om at det er først sjuende dagen man har rett på lånegjenstand. Loven sier bare at du dersom det tar mer enn en uke, har du en slik rett. Dersom det i utgangspunktet er kjent at reparasjon vil ta f.eks 4 uker, tolker jeg faktisk at man har retten fra første dag. Endret 30. november 2007 av Bolson Lenke til kommentar
DrZniFF Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 det der hjalp veldig mye tusen takk Bolson Lenke til kommentar
anbar Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Sitert fra forbrukerportalen.noDersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Loven sier bare at du dersom det tar mer enn en uke, har du en slik rett. Dersom det i utgangspunktet er kjent at reparasjon vil ta f.eks 4 uker, tolker jeg faktisk at man har retten fra første dag. Tolkninger er flytende, men praksisen er slik: Du leverer inn pc, om tekniker ser at det tar mer enn en uke så får du pc om det er tilgjengelig, eller må vente til lånepc blir levert inn og "vasket" (nytt image). Om pc blir sendt inn uten at teknikern/selger kan si hvor lang tid det tar så må begge parter vente på svar. Dette tar som regel under en uke. Da kan kunden komme tilbake igjen og få lånepc. En lånepc er generell og betyr at du, slik bolsen sier, ikke får en tilsvarende pc. Du er også erstatningspliktig om lånepcen går i stykker, din feil eller andres. Om butikken skulle sette seg på bakbena, så kan du ty til deres sympati. Det hjelper for meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå