Gå til innhold

Høyest mulig kvalitet på VOB/DVD fil

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal lage en dvd på ca en time. Har filmet med Sony HD kamera, og har lært at det skal lagres i Avi PAL DV (720x576) Da var filen på 20 gb, og den ble ca 4 gb når jeg konverterte til .vob .

Da ble det streker og slikt over skjermen av og til, og kvaliteten ble litt endret.

Noen som har god erfaring med dette? Setter stor pris på alle svar.

Takk

- Tromsøværing :)

Endret av pairox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke overbevist om at det er det rette å konvertere filene fra kamera til AVI. Det er antakelig MPG2-filer du kopierer fra kamera, selv om de har et annet (etter)navn, kanskje .MOD. Disse er komprimert. Når du omformer til AVI og så til MPG (VOB) igjen, er opptakene dine komprimert 2 ganger. Kanskje derfor seg du kvalitestap.

Jeg kjenner bare til Magix Movie Edit, der har jeg eget valg for MPG-filer, 'Smart rendering', som 'behandler' bare det som er endret, og bevarer kvaliteten.

Lenke til kommentar

Er mulig å tyne ut bra DVD-videokvalitet på kortere filmer.

Du kan jo se litt på denne siden om Superbit, som forklarer konseptet.

http://www.hifi-writer.com/he/superbit/superbit.htm

Så stor som filen din er (20 GB / 1 time video) så må du nok finne deg i å komprimere ned til ca 1/3 av størrelsen for å få plass på en Duallayer DVD-plate som tar ca 8.5 GB). Lyden tar vel ca 384 Kbit/s.

Husk at absolutt max bitrate på DVD er 9800 Kbit/s og det inkluderer alt av bilde, lyd og undertekster etc, så ikke gå over dette.

Vikitg at du får rette innstillinger når du komprimerer. Interlace/progressivt, Film/video etc, så sjekk det nøye først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...