Gå til innhold

Oppløsning på LCD tv

Gausus

Anbefalte innlegg

Har innstalert Linux mint.

Har koblet tven til via DVI-HDMI med GF6600 GT.

Etter installasjonen av mint fikk eg spørsmål om å laste ned driverne til skjermkortet.

Har installert driverne.

I Winxp har jeg muligheten i kontrollpanelet til Nvidia med å Resize HDTV.

Hvordan kan jeg Resize i mint , trenger 1200 * 668 for å få hele bilde på skjermen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt nøyaktig hva du vil gjøre, men du skal mest sansynlig ha et program som heter nvidia-settings. Med det kan du endre det meste som har med skjerm og skjermkort å gjøre og forhåpentlig fikse problemet ditt. Hvis du ikke får det til er det bare å spørre mer!

Hvis du ikke finner programmet i menyene, kan du prøve å starte det fra en terminal.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt nøyaktig hva du vil gjøre, men du skal mest sansynlig ha et program som heter nvidia-settings. Med det kan du endre det meste som har med skjerm og skjermkort å gjøre og forhåpentlig fikse problemet ditt. Hvis du ikke får det til er det bare å spørre mer!

Hvis du ikke finner programmet i menyene, kan du prøve å starte det fra en terminal.

Takker for raskt svar!!

Prøvde å rote litt med nvidia-settings uten særlig hell.

Hadde samme problemt i Windows Xp før jeg fant ut at man kunne Resize skjermen slik at hele bilde blir synlig.

I windows er dette enkelt da jeg går inn i kontrollpanel for nvidia og får opp en skjerm der jeg kan justere til bilde ved å dra i to sleider for vertikal og horisontal . Trenger en oppløsning på 1200*668 for å få hele bilde på skjermen.

Hvordan kan jeg på en enkelt måte velge (lage) oppløsningen 1200*668 ?

LCD Tven er koblet til via HDMI (Tv) til DVi (PC) . Dette problemet har noe med pixel mapping

Lenke til kommentar

Vell...

Virket veldig avansert.

Linux skal jo liksom ha begynt å bli brukervenlig....

Hva med HDTV , dette er jo et kjent problem for mangen LCD tver.

En del av skjermbilde kommer utenom rammen på skjermen ved "vanlig " oppløsning på skjermen.

Ettersom Nvidia har laget et enkelt verktøy for å Resize HDTV slik at hele skjermbildet synes til windows burde det vell gå å lage samme oppsettet i kontroll panel til Linux eller.

Finnes det et program til Linux der man enkelt kan endre oppløsningen (har prøv nvidia-setting) som feks rivatuner eller Powerstripe til windows.

LCD TV : Samsung 40" M71

Lenke til kommentar

etter mine erfaringer er det mer eller mindre umulig og få til en lcd tv sammen med en vanlig skjerm .

nvidia-settings hjelper litt , men resultatet er på langt nær tilfredstillende , så langt er det og se film på tv'en det eneste som krever at jeg booter xp , til min store frustrasjon .

Lenke til kommentar

Takker for mangen inputs.

Tilbake til problemet.

Ettersom nvidia har klart å løse problemet i Xp ved å legge til resize i controlpanel burde dette gå på en enkel måte i linux også.

post-3844-1196708884_thumb.jpg

Finnes det tilsvarende programvare for linux.

Endret av Gausus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...