Gå til innhold

Hvorfor er det spoler i elektriske kretser?


Anbefalte innlegg

jeg har lenge lurt på hvorfor det er svære spoler i delefiltre, i strømforsyninger etc etc etc.. Grunnen er at jeg har ei Hiper strømforsyning hvor den ene spolen tok fyr og jeg skrudde opp for å stoppe en evt ulmebrann og ble nektet garanti BIG TIME... nå har jeg tenkt å bytte spolen men har ingen aning hva den gjør... ingen andre komponenter ser ut til å ha lidd noen overlast og kretskortet er like fint, både over og under.

post-61152-1196451086_thumb.jpg

Endret av gtbikes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukt for å glatte ut forstyrrelser, altså støy på spenningsdelen.

 

EDIT: Ting ser ofte ikke ut til å være skadet, men det er uhyrlig sjeldent/aldri at bare en komponent er skadet. Og hvis det er skader på spolen så er det garantert andre ting som er skadet. For er mye småelektronikk som ryker/blir ødelagt før en spole

Endret av Litek89
Lenke til kommentar
Brukt for å glatte ut forstyrrelser, altså støy på spenningsdelen.

Det kan være en funksjon, men det er bare en liten del av hva spoler brukes til. F.eks er det jo overhodet ikke det som er funksjonen i et delefilter, der utnytter man den egenskapen at lave frekvenser kan passere mens høye frekvenser blokkeres.

I en switchmode brukes de mest for å lagre energi.

 

Å reparere en slik strømforsyning lar seg nesten ikke gjøre. Tror det er større sjangs for at du vinner stort i Lotto enn at du får den til å virke bare ved å bytte en spole.

Lenke til kommentar
Brukt for å glatte ut forstyrrelser, altså støy på spenningsdelen.

Det kan være en funksjon, men det er bare en liten del av hva spoler brukes til. F.eks er det jo overhodet ikke det som er funksjonen i et delefilter, der utnytter man den egenskapen at lave frekvenser kan passere mens høye frekvenser blokkeres.

I en switchmode brukes de mest for å lagre energi.

 

Å reparere en slik strømforsyning lar seg nesten ikke gjøre. Tror det er større sjangs for at du vinner stort i Lotto enn at du får den til å virke bare ved å bytte en spole.

 

med andre ord; det er waiste of money å ødelegge den spolen jeg har tenkt å bruke... god hjelp.

 

MEN; når en spole tar fyr må da sikringen i PSU'en gå? det gjorde den ikke. hovedsikringen i huset gikk men ikke sikringen i strømforsyningen...

Lenke til kommentar
MEN; når en spole tar fyr må da sikringen i PSU'en gå? det gjorde den ikke. hovedsikringen i huset gikk men ikke sikringen i strømforsyningen...

 

Nå skulle vel ikke spolen tatt fyr heller, elektroniske komponenter kan feile, også sikringer.

 

Har dessverre ikke informasjon om hvordan PSU-er pleier å være satt opp med sikringer, og om noen av disse skal beskytte mot slike tilfeller, men uansett var det nok "dumt" av deg å skru opp PSU med tanke på reklamasjon.

Lenke til kommentar

Ville ikke brukt en strømforsyning som har tatt kvelden, er såpass kraftige greier at jeg råder deg til å heller anse pengene som tapt enn å risikere å skade deg selv/andre og dine eiendeler.

 

Skal da litt til for at metall skal starte å brenne?

 

btw. og litt merkelig at ingen andre har nevnt dette. Spoler blir veldig ofte brukt i transformering av spenning fra vekselstrømskilder.

Lenke til kommentar

dette var en luftspole. trodde først det var en drossel som hadde tatt kvelden... men den gang ei.. all lakk på spolens overflate er svidd vekk så det er nok derfor den kortsluttet... merkelig...

 

ja ja, penger tapt; det var bare en Hiper.. da vet jeg at jeg ALDRI skal kjøpe det igjen. det er noe jeg aldri har opplevd tidligere, ikke engang med de absolutt billigste strømforsyningene som har vært mye omtalt her på forumet som det værste man kjøpe for penger..

Lenke til kommentar
Hvorfor er det spoler i elektriske kretser?

En spole kan brukes til mye rart. Som andre sier så kan man sjelden se all skade i et elektrisk anlegg med det blotte øyet, og å bytte komponenter i noe slikt som en strømforsyning uten tilstrekkelig trening eller godkjenning er en dårlig idé. Bye bye forsikring (både for enheten og for huset ditt om det skulle brenne ned) :)

 

Forøvrig; "waiste" er det vel ingenting som heter.

 

Jeg tror nok også at den "Ja ja, skal aldri kjøpe <MERKE XYZ> igjen"-holdningen betyr fint lite i praksis. Jeg har hatt to Hiper strømforsyninger og ingen av dem har hatt det problemet du beskriver, så da er det helt greit å si seg fornøyd med at det var en mandagsmodell du hadde.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Spoler bygger opp magnetfelt, og motsetter seg endringer i dette. Om man setter spenning på en spole tar det litt tid før det begynner å gå strøm gjennom den, for den må bygge opp magnetfeltet i samme slengen. Når du da kobler fra så fortsetter strømmen å gå litt, og som regel oppstår det da en gnist. Siden du har koblet fra, og strømmen fortsatt går gjennom den så har elektronene ingen vei å komme seg rundt en krets, og spenningen blir altså bygd opp nok til å lage en gnist. Det er det coilen i en motor brukes til for å lage gnister på tennpluggene.

 

Siden spolen er såpass treg, så brukes den til å forhindre raske variasjoner i strømmen (ikke spenningen), og kan brukes til å hindre strøm-spikes, stoppe høyfrekvent støy, eller høyfrekvent lyd. Altså høyfrekvente signaler. Dersom de settes i paralell med en last (f.eks høyttaler) så vil de lave frekvensene velge å gå gjennom spolen istedenfor høyttaleren, og man fjerner på den måten lave frekvenser fra høyttaleren.

 

Spolens magnetfelt brukes også til transformatorer, der magnetfeltet fra den ene spolen ledes gjennom den andre. Dette er en meget basic transformator, og krever vekselstrøm som f.eks høyspentledninger eller stikkontakten har.

Spoler brukes også i switchede strømforsyninger som PCens PSU. Her kjører man på spenning fra strømnettet for å få litt strøm til å gå i spolen (og få litt mangetfelt) for så å koble spolen til en annen krets for å la strømmen som nødvendigvis fortsetter å gå gjennom spolen gå til å lade en kondensator på andre siden. Gjennom å kjøre f.eks 1ms 200V og 10ms mot den andre delen av kretsen så vil spenningen som bygges opp bli 1/10 av det opprinnelige. Denne switchingen er som regel dynamisk og man kjører lenger på nettspenning etter hvert som lasten på den justerte spenningen øker, for å beholde riktig spenning.

 

Spoler er fantastiske dyr, og har en bråte med bruksområder. Du finner dem overalt i forskjellige fasonger. Et mindre kjent sted de har blitt brukt i titalls år er lysrør. For at et lysrør skal kunne lyse så trenger det å startes, og for å få høy nok spenning til det så bruker man spoler, på samme måte som tennplugger på en bil så bygger man opp høy nok spenning ved hjelp av en spole.

 

Som regel er spoler også ganske effektive, og stjeler ikke så veldig mye energi til å varme seg selv opp.

 

Spoler lager som nevnt også magnetfelt, og gjerne kraftige sådan. De brukes i magneter på heisekraner, som kan løfte flere tonn metall (nødvendigvis magnetisk metall), og så slippe det løs ved å kutte strømmen. De brukes også på pinball-maskiner til å drive flipperene og alle de andre dingsene som skyter ballen hit og dit. I din gamle CRT monitor brukte man også magneter for å sørge for at elektronene i elektronstrålen holdt riktig hastighet. Som mange også vet er det en spole i høyttalere også. Der brukes den magnetiske egenskapen sammen med en fast magnet til å dra elementet innover eller skyve det utover avhengig av hvilken retning man setter strømmen. Mange har sikkert lekt med magneter som tiltrekkes bare en veg, men skyves fra hverandre når de ene snus rund. Samme prinsipp, bare at det kan justeres "on the fly". CT scan bruker også elektromagneter til å lage et bilde av hvordan du ser ut innvendig. Antagelig åpnes tanklokket på bilen deres innenfra, og mest sansynlig er det en spole som gjør det samme som i en pinball-maskin, den drar til seg en metallbit som løser ut lokket. Gamle måter å åpne bagasjerom fra inni bilen brukte også gjerne det prinsippet. Det er ganske idiotsikkert... Så lenge man har strøm på batteriet da. Jeg brukte noen vanlige batterier og koblet rundt en gang bilen var tom for strøm. Fungerte som bare rakkern det.

 

Spør gjerne om kondensatorer også. De er nesten like moro =)

 

-Morgan-

 

dette var en luftspole. trodde først det var en drossel som hadde tatt kvelden... men den gang ei.. all lakk på spolens overflate er svidd vekk så det er nok derfor den kortsluttet... merkelig...

 

Det ser ut til å være en ringkjernespole. En luftspole er bare en tråd surret rund og rundt uten noenting i midten av snurrene.

 

-Morgan-

Endret av Ko_deZ
Lenke til kommentar

Hvis strømforsyningen fremdeles fungerer så er det verd et forsøk å vikle av spolen og legge på ny lakkisolert tråd med omtrent samme diameter (legg på nøyaktig like mange viklinger med samme avstand som orginalen). Det er trolig overslag mellom to viklinger pga svekket isolasjon som skapte problemet (produksjonsfeil). Hvis powersupply ikke leverer spenning lengre ville jeg antatt at en halvleder hadde kortsluttet og skapt brannen i spolen pga høy strøm. Du må gjerne levere powersupply inn på en yrkesskole med elektrofag eller lignende, de vil nok gjerne ta en slik jobb :)

Lenke til kommentar
Hvis strømforsyningen fremdeles fungerer så er det verd et forsøk å vikle av spolen og legge på ny lakkisolert tråd med omtrent samme diameter (legg på nøyaktig like mange viklinger med samme avstand som orginalen). Det er trolig overslag mellom to viklinger pga svekket isolasjon som skapte problemet (produksjonsfeil). Hvis powersupply ikke leverer spenning lengre ville jeg antatt at en halvleder hadde kortsluttet og skapt brannen i spolen pga høy strøm. Du må gjerne levere powersupply inn på en yrkesskole med elektrofag eller lignende, de vil nok gjerne ta en slik jobb :)

 

Elektrofag elever trenger gjerne et koblingsskjema for å gjøre fornuftige reperasjoner, men det er absolutt en muliget for at de ønsker et vanskelig prosjekt. Forvent at det tar litt tid dog.

Angående å vikle spolen på nytt, god plan :-) Det hadde jeg faktisk forsøkt selv dersom den ga ut spenning. Er ikke sikker på at den må vikles helt likt dog. Hvis switchetidene er dynamiske så er det godt mulig den vil kompansere for forandring i induktansen. Det er i alle fall verd et forsøk.

 

-Morgan-

Lenke til kommentar
Hvis strømforsyningen fremdeles fungerer så er det verd et forsøk å vikle av spolen og legge på ny lakkisolert tråd med omtrent samme diameter (legg på nøyaktig like mange viklinger med samme avstand som orginalen). Det er trolig overslag mellom to viklinger pga svekket isolasjon som skapte problemet (produksjonsfeil). Hvis powersupply ikke leverer spenning lengre ville jeg antatt at en halvleder hadde kortsluttet og skapt brannen i spolen pga høy strøm. Du må gjerne levere powersupply inn på en yrkesskole med elektrofag eller lignende, de vil nok gjerne ta en slik jobb :)

 

Elektrofag elever trenger gjerne et koblingsskjema for å gjøre fornuftige reperasjoner, men det er absolutt en muliget for at de ønsker et vanskelig prosjekt. Forvent at det tar litt tid dog.

Angående å vikle spolen på nytt, god plan :-) Det hadde jeg faktisk forsøkt selv dersom den ga ut spenning. Er ikke sikker på at den må vikles helt likt dog. Hvis switchetidene er dynamiske så er det godt mulig den vil kompansere for forandring i induktansen. Det er i alle fall verd et forsøk.

 

-Morgan-

 

Jeg går selv på elektrofag (data og elektronikk) og har reparert en del forskjellige ting uten å ha bruk for skjema. man trenger sjelden sjema etter som at mesteparten av feil er lett å lokalisere ved å måle etter "ekstreme" feil. altså måleresultat som tydelig er helt feil.

Lenke til kommentar

Man kan måle seg fram til feil på 'statiske' kretser, som f.eks forsterkere. Men switchmode PSU er mye vanskeligere, det er tilbakekobling slik at hvis noe ikke virker så er det ingenting som virker.

Når det er en feil så slår den seg av etter et par millisekunder, og da er det ingenting å måle på.

Lenke til kommentar
Når det er en feil så slår den seg av etter et par millisekunder, og da er det ingenting å måle på.

Det mest aktuelle er å sjekke for opplagte feil som brennmerker, defekte kondensatorer som buler eller lekker. Den vanligste feilen er trolig kortslutning i halvledere som kan være greit å lokalisere. Men det er ikke så enkelt å finne mindre avvik pga at oscillasjonen kan bli stoppet. Slike ting blir jo mest på hobbybasis nå, for det er jo ingen vits i å reparere på verksted når det koster mindre å kjøpe ny med garanti. Litt synd på miljøet som blir belastet med unødvendig mye søppel.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Spolene som det i denne tråden vises til, dvs. / el. slik jeg forstår det, og er det snakk om spoler som sitter på inngangen av PSU'er. De har til 99% ønsket effekt å redusere TDH som sendes tilbake på strømkilden som de er koblet til. Dette fordi det stilles forholdsvis strenge krav til hva man har lov til å tilknytte nettet.

 

Hvis viklingene på en spole har blitt så varme at isolasjonen har svidd av, er det noe alvorlig galt med strømforskyningen og jeg ville bare kassert den.

 

 

space

Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det så nerdete og vanskelig folkens?

 

Greit jeg kanskje ikke sa hva den der akkuratt hva til, og bare sa en generell funksjon til en slik spole, men dere har fyrt inn 13 inlegg som egentlig ikke gir noe annet svar enn det det første ga, nemelig at den er ferdig, kaputt og ingenting å gjøre med lengre.

 

Rema 1000 metoden, enkle er ofte det beste! :) Funker hver gang!

Lenke til kommentar
Greit jeg kanskje ikke sa hva den der akkuratt hva til, og bare sa en generell funksjon til en slik spole, men dere har fyrt inn 13 inlegg som egentlig ikke gir noe annet svar enn det det første ga, nemelig at den er ferdig, kaputt og ingenting å gjøre med lengre.

Det er jo ikke akkurat dette som har stått i alle postene. Her har det jo vært diskutert muligheter for å reparere. Problemet er vel at trådstarter tilsynelatende ikke er så bevandret i elektro/elektronikk at jeg vil anbefale han å reparere den selv. Videre så synes hvertfall jeg at dette ble en interesann tråd da den utviklet seg til å diskutere litt mere enn bare at det er en defekt spole...

Lenke til kommentar
Hvorfor gjøre det så nerdete og vanskelig folkens?

 

Greit jeg kanskje ikke sa hva den der akkuratt hva til, og bare sa en generell funksjon til en slik spole, men dere har fyrt inn 13 inlegg som egentlig ikke gir noe annet svar enn det det første ga, nemelig at den er ferdig, kaputt og ingenting å gjøre med lengre.

 

Rema 1000 metoden, enkle er ofte det beste! :) Funker hver gang!

 

1, Vel dette var orginalt et forum for nerder, geeks og et drøss andre nedlatende ord på folk med inngående teknisk innsikt.

Jeg velger å tro at det er derfor folk kommer her for å spør etter svar også, dersom man ønsket et enkel svar hadde man gått en annen plass.

 

2, Det har kommet mange svar som forklarer hvordan man eventuelt kan feilsøke og fikse den.

 

3, Samtidig advarer folk mot det, da det ofte kan være vanskelig å sikre at alt blir fikset, og at PSU ikke tar fyr igjen.

 

4, Rema 1000 metoden er ofte sterkt overvurdert, små problemer kan ha vanskelige løsninger, og de lette løsningene kan ofte bare forverre problemet.

Lenke til kommentar

Vet alt om hva dere snakker om, driver med elektronikk selv, og har både utdannelse og som lærling kommer jeg mye borti det. Særlig den repreasjons delen! MEN, gi ha en kort og enkelt svar når det tydelig går frem at han ikke har full peiling på elektronikk. Er ikke det at jeg er imot diskusjon, er tross alt diskusjon.no! Men det blir ofte litt vanskelig for de som trenger hjelp for enkle ting når det blir kludret til av vanskelige og tekniske forklaringer :D

 

Men selvfølgelig elektronikk er og blir teknisk/vanskelig/nerdete! :)

Endret av Litek89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...