Gå til innhold

hva er ett standard objektiv

Anbefalte innlegg

Ny her på forumet, trenger hjelp. :dontgetit:

Nettopp kjøpt speilrefleks, ett canon eos 400D, med 18-55 mm 4,5-5,6 objektiv.( ett sted må man begynne) :cry:

Problemet er hva slags objektiv som er noenlunde standard, hadde vært fint med telezoom og mye annet. Men øyner faren for å ende opp med ett objektiv som blir lite brukt.

Tar en del bilder av mennesker\ dyr ute og inne, stort sett. Men kunne tenke meg flere bilder i det fri. Og kveldsfotografering\ delvis mørke.

Hva burde jeg gå for? Maks pris tenker jeg 4000 kr.

:yes::yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigma 18-50 f2.8 eller Tamron 17-50 f2.8. Disse objektivene får veldig god omtale, er noe mer lyssterke på vidvinkel enn ditt, langt mer lyssterke på full tele og er trolig også skarpere enn ditt kit-objektiv. Jeg sier trolig siden EF-S 18-55 ofte lider av dårlig byggekvalitet, mens enkelte eksemplarer faktisk holder ganske god kvalitet.

Det er bra du tenker på problemstillingen 'vil jeg bruke objektivet?', det er det alt for få som gjør.

Lenke til kommentar

Det samme spørsmålet dukker opp her hver eneste uke og det finnes ikke andre enn deg selv som kan gi noe godt svar. Siden du er nykommer på speilrefleksfronten anbefaler jeg deg å bruke tid med kameraet og kit-objektivet lenge nok til at du kjenner utstyret godt og har en klarere formening om hva du savner.

Hva man tror man behøver er ikke nødvendigvis det man ender opp med å få bruk for etter en stund.

Lenke til kommentar

Som de andre sier er ikke en god normalzoom en dum investering. Anbefaler også Tamron 17-50mm f/2.8. Har selv objektivet, og er storfornøyd. En god normalzoom er egentlig utrolig viktig, i hvertfall i startfasen hvor du eksperimenterer med hvilke type fotografi du liker, og utgjør deg også en mening om hvilke brennvidder du eventuelt velger å satse mer penger på.

Og som zorry nevner. Har du ikke greie på fototeori, hjelper det beste utstyret i verden lite. Gode bilde krever kunnskap om kamereat og manuelle innstillinger. Selvfølgelig kan du få gode bilder på auto, men å justere blender og lukker manuelt gjør deg så mye mer oppmerksom på fotograferingen, og sjansen for gode bilder er større. Kjøp deg en god bok som sagt, og les masse på forumet. Bare henge er et par timer i uka og man lærer utrolig mye. I hvertfall i startfasen. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...