Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan den slemme lisensmannen nå kreve å komme inn i heimen?


Helsinki

Anbefalte innlegg

Idioti hele veien.

 

Jeg ser ikke NRK, og når de i tillegg har sponsing opp og i mente, samt reklame på hjemmesidene gidder jeg ikke.

 

Jussrelatert: Hvorfor får staten lov til å prakke på oss en tjeneste vi ikke vil ha mot betaling? Dette er vel negativt salg, og forbudt.

Om jeg sender varer til folk, og krever betalt, blir det bråk. Hvorfor ikke slik for staten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du betaler, som sagt IKKE FOR Å SE NRK. Du betaler en lisens for å ha en mottaker.
Hvor havner pengenne om det ikke er NRK som får dem?

Pengene er jo øremerket NRK ja, men det er helt riktig som han sier: Du betaler ikke for å se NRK. Det er en lisens for å ha en mottaker. Selv om du ikke engang får inn NRK på din TV må du likevel betale lisensavgift. Dette handler mao. ikke om å kun betale for sitt eget bruk av NRK.

Lenke til kommentar
Fikk mitt første lisensbrev i posten i dag, ikke faen om jeg har lyst til å betale 900 spenn innen 21. desember. Hadde det vært en annen tid på året, hadde jeg kanskje vurdert å finne meg i det, men ødelegge julehandelen skal de ikke få lov til (ja, disse pengene utgjør mer enn halvparten av gavebudsjettet til en fattig student.). Derfor vil jeg være mest mulig ekkel med dem og aller helst vri meg unna. Noen gode tips?

 

Har også fått min første avgiften, men er det for sendt å sende inn en melding om at tvn min er ødelagt?? gidder ikke å betale 800kr for noe jeg ikke bruker/har tilgang til!! NRK up my ass!

Det er ikke for sent.

En kamerat som jobber offshore kom hjem til 3 purringer på lisens. Sendte så en mail til [email protected] at tv'n var frakoblet grunnet helårs-reising, og har ikke hørt fra dem siden.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Jeg har den eneste TVen i huset ettersom mamma er et barn av regnbuen og vil derfor mye heller plukke blomster enn å se på TV.

 

Fikk telefon fra lisensfolkene, (sinna trønder med ballene i klem. Interessant stemme på han) men jeg bare nektet alt. Da kom de hjem til meg, men da fikk de ikke lov til å komme inn i huset så de gikk bare igjen. Etter å true meg med død og helvete selvfølgelig.

Endret av GrandMa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har det gått så langt at NRK "snapper opp" at du handler TV på nettet?

Hva om du kjøper den over disk, og oppgir navn for å få forsikring?

 

Best å kjøpe brukt, eller få noen som er registrerte lisensbetalere til å kjøpe for deg...

Det gjorde jeg. Kjøpte en tuner som kan kobles til PC-skjerm via VGA, pga. plassmangel og stort ønske om å kun ha 1 skjerm i det soverommet. Registrerte meg på komplett.no i mammas navn. Sånn i tilfelle.

 

Men sender nettbutikkene kundelister til NRK når du kjøper noe som har tuner?

Lenke til kommentar

"Litt"?

Programmene sponses jo hele tiden...

Hva er forskjellen på det og reklame?

 

Forresten kunne NRK droppet den dyre skyskitinga de kjører hele dagen vinterstid.

Den kan spesiellt interesserte ta inn via satelitt, eller få en kort oppsummering mellom nyhetene og været.

 

Få mer av Newton, Schroedingers katt, FBI og Norge Rundt.

Ikke alle liker alle, men de har en viss utdannende verdi.

 

Hvis NRK gjorde det, kunne lisensen settes til en femtilapp.

Lenke til kommentar
Har det gått så langt at NRK "snapper opp" at du handler TV på nettet?

Hva om du kjøper den over disk, og oppgir navn for å få forsikring?

 

Best å kjøpe brukt, eller få noen som er registrerte lisensbetalere til å kjøpe for deg...

Det gjorde jeg. Kjøpte en tuner som kan kobles til PC-skjerm via VGA, pga. plassmangel og stort ønske om å kun ha 1 skjerm i det soverommet. Registrerte meg på komplett.no i mammas navn. Sånn i tilfelle.

 

Men sender nettbutikkene kundelister til NRK når du kjøper noe som har tuner?

Etter hva jeg vet er alle forhandlere av TV-tunere pliktige til å melde inn sine salg til lisensmyndighetene.

Kan ikke se noen grunn til at det skulle skilles mellom nett og disk her.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Ikke for å spore helt av, men hvis dere leser vilkårene på baksiden av NRK sin lisensavtale så vil dere se at styrets medlemmer og en del andre i NRK organisasjonen er fritatt for å betale lisens. Men, de skal allikevel bruke masse penger på å drive dem inn fra personer som ikke engang har muligheten til å få inn kanalen der de bor.

Lenke til kommentar
Ikke for å spore helt av, men hvis dere leser vilkårene på baksiden av NRK sin lisensavtale så vil dere se at styrets medlemmer og en del andre i NRK organisasjonen er fritatt for å betale lisens. Men, de skal allikevel bruke masse penger på å drive dem inn fra personer som ikke engang har muligheten til å få inn kanalen der de bor.

Det er like urettferdig som om at de som jobber på stortinget skal slippe å betale skatt. Skandale.

Lenke til kommentar

Helt klart! Derfor betaler ikke jeg lisens heller.

 

Har hatt ham på døren et par ganger. Lukker ikke opp.

Har hatt ham på telefon et par ganger, hvorav han prøver å lure meg i en felle rent snakkemessig. Jeg fortalte nemlig at jeg så på nrk, og at jeg syns det var mye bra der, men at jeg så på nett tv. Det er nemlig ikke lisenspålegg der. Da lurte han seff på om jeg hadde tv tuner i pc. Nei.. det har jeg ikke.

 

Lisensmannen så forøvrig en tv på veggen første gangen han ringte på, men dette fikk jeg forklart at var en "pc skjerm". Veldig festlig faktisk. Når han ringte på lurte han på om det var jeg som bodde her. Det var et rart spørsmål syns jeg, så da svarte jeg like godt nei.. han som bor her er ute akkurat nå..... "jeg skal gi beskjed at du har vært her" hehe...

 

har sett ham sitte i bilen å vente 3-4 ganger her når jeg kommer fra jobb... da har jeg bare tatt siste kontorjobben i bilen før jeg har gått inn. tålmodigheten min er lenger enn hans..

 

når lukusavgiften for å eie tv i norge forsvinner, skal jeg vente til jeg er skikkelig pissatrengt. så skal jeg reise til lisensmannens hjem, og tisse på trappen hans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...