Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan den slemme lisensmannen nå kreve å komme inn i heimen?


Helsinki

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men er det fint at jeg som har en PC med TV-kort i skal betale en avgift for at du skal se på NRK? Eller at jeg som har en TV og parabol, men som aldri ser på NRK, skal betale for at du skal se på det?

Jeg ser ikke på NRK (eller TV i det hele tatt), det har jeg aldri sagt. Synes egentlig at folk er altfor opptatt av sin egen personlige rettferdighet. Men uansett: Jeg skjønner at denne avgiften oppfattes som irriterende, og så å si "alle" har et TV-apparat nå; derfor vil jeg flette den inn i skatten generelt.

Lenke til kommentar
Men er det fint at jeg som har en PC med TV-kort i skal betale en avgift for at du skal se på NRK? Eller at jeg som har en TV og parabol, men som aldri ser på NRK, skal betale for at du skal se på det?

Det er vel like rettferdig som at jeg betaler for at det skal bygges veier og tuneller som jeg aldri bruker, for at andre skal bruke sykehusplasser, for at andre folk skal gå arbeidsløse og likevel få utbetalt en god slump penger etc... :shrug:

Lenke til kommentar
Det er vel like rettferdig som at jeg betaler for at det skal bygges veier og tuneller som jeg aldri bruker, for at andre skal bruke sykehusplasser, for at andre folk skal gå arbeidsløse og likevel få utbetalt en god slump penger etc... :shrug:
Infrastruktur, og sikkerhet (helsemessig, sikkerhet fra brann, lovbrudd osv) er ting vi trenger alle sammen. TV (og spesielt den ene kanalpakka fra NRK) er en luksusgode vi ikke trenger, og gjerne skulle kunnet velge bort. Folk som går på trygd fordi de ikke gidder å arbeide fortjener heller ikke penger, de som fortjener det er de som ikke kan noe for at de går arbeidsløse.
Lenke til kommentar
Folk som går på trygd fordi de ikke gidder å arbeide fortjener heller ikke penger, de som fortjener det er de som ikke kan noe for at de går arbeidsløse.
Har egentlig vanskelig for å tro at problemet med at folk går på trygd fordi at de er late er nevneverdig stort; du får da ikke så mye mer enn det som trengs for å overleve. Men er enig i at folk som ikke gidder å jobbe ikke fortjener trygd.

 

EDIT:

Du må forresten være en av de få andre som skriver ting helt inntil sitat-bokser :p.

Endret av haalo
Lenke til kommentar
Har egentlig vanskelig for å tro at problemet med at folk går på trygd fordi at de er late er nevneverdig stort; du får da ikke så mye mer enn det som trengs for å overleve.
Tja, det er nok ikke så vanvittig stort. Men man lever ganske greit på trygd i forhold til livet som student for eksempel (80 000 i året, minst 50 000 av dette er et lån).

 

Du må forresten være en av de få andre som skriver ting helt inntil sitat-bokser :p.
*Stolt* Vi burde lage en klubb.

 

 

Men litt mer inn på topic: Nei, jeg har ikke funnet ut noe om at lisensmannen kan få gå inn hos deg. Håper det aldri skjer heller, dette hadde vært veldig merkelig.

Lenke til kommentar
Infrastruktur, og sikkerhet (helsemessig, sikkerhet fra brann, lovbrudd osv) er ting vi trenger alle sammen. TV (og spesielt den ene kanalpakka fra NRK) er en luksusgode vi ikke trenger, og gjerne skulle kunnet velge bort. Folk som går på trygd fordi de ikke gidder å arbeide fortjener heller ikke penger, de som fortjener det er de som ikke kan noe for at de går arbeidsløse.

Hva som er nødvendig og ikke nødvendig kan diskuteres. I andre land er man feks. mye mer egen-ansvarlig for ting som folk tar for gitt her i Norge. Grunnen til at vi har lisens for en statskanal er vel også fordi staten har bestemt at dette er et felles gode som skal være tilgjengelig for alle. Likevel er det faktisk åpent for at man kan velge bort avgiften. (Dette ville forøvrig ikke vært mulig dersom det ble tatt over skatten, haalo).

 

Ellers må jeg forøvrig også støtte meg til det de fleste mener her i tråden: At ingen utenom politiet har rett til å tvinge seg inn i privatboliger.

Lenke til kommentar

Det skal sies at det kan tenkes at vi faktisk har TV..... Har hatt besøk av lisensmannen før når vi bodde i hjembyen vår, og han prøvde å trenge seg inn med makt. Ble nærmest et basketak i gangen!

 

Når det er sagt synes jeg det er betegnende at lisensmennene er blitt så late at de har begynnt å ringe rundt til folk istedenfor å bryte seg inn. Når jeg påpekte dette til den hyggelige lisenmannen forsikret han meg om at de i tillegg skulle oppsøke oss, så det var ingen fare.

 

Og det vil jeg bare si, dersom politiet ikke har ressurser til å ta seg av hverken ran eller sedlighetssaker pga for lite ressurser, kan de vitterlig ikke bruke det lille de har på NRK. Om så blir tilfelle sverger jeg på at jeg flytter fra landet, og det øyblikkelig.

Lenke til kommentar
Det skal sies at det kan tenkes at vi faktisk har TV..... Har hatt besøk av lisensmannen før når vi bodde i hjembyen vår, og han prøvde å trenge seg inn med makt. Ble nærmest et basketak i gangen!

 

Haha, ja skulle ønske en lisensmann kunne komme på døra for å prøve å tvinge seg inn med makt for å se om vi har TV.

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det det viktig at vi har både statlig og reklamefinansiert TV i Norge. Dette sikrer at det vi ser er minst mulig farget av politikk og/eller økonomiske faktorer.

 

Dessuten er NRK en innmari god kanal som favner et stort spekter blant befolkningen.

NRK er blant annet best på lokal dekning, livesendinger, dokumentarer osv.

 

Jeg betaler i alle fall lisensen med (et snev av) glede.

Lenke til kommentar

Fikk mitt første lisensbrev i posten i dag, ikke faen om jeg har lyst til å betale 900 spenn innen 21. desember. Hadde det vært en annen tid på året, hadde jeg kanskje vurdert å finne meg i det, men ødelegge julehandelen skal de ikke få lov til (ja, disse pengene utgjør mer enn halvparten av gavebudsjettet til en fattig student.). Derfor vil jeg være mest mulig ekkel med dem og aller helst vri meg unna. Noen gode tips?

Lenke til kommentar

Du kan henvise til følgende lov:

 

§ 9. Mottaker ikke i bruk

 

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

 

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

 

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

 

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007).

 

 

Så kan du samtidig si at du stiller gladelig apparatet til disposisjon for plombering av mottakeren. :D

 

EDIT: Ser at dette må gjøres før ny termin er startet opp =/

Endret av -JørgenG-
Lenke til kommentar
Jeg synes det er fint at vi har en offentlig TV-kanal der det ikke er hva som selger best som styrer innholdet helt.

 

Er helt enig med deg. Men det burde da for faen vært frivillig. Jeg ser aldri på NRK, og syns rett og slett det er forbanna urettferdig å betale for noe man rett og slett ikke benytter seg av.

 

Personlig "solgte" jeg tven etter at NRK lisensavdeling snappet opp at jeg hadde handlet ny tv på nett. IKKE FAEN om jeg betaler lisens, heller dø i ære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...