Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan den slemme lisensmannen nå kreve å komme inn i heimen?

Helsinki

Anbefalte innlegg

Lisensmannen ringte meg i forgårs å lurte på om jeg hadde TV. Hadde en svært trivelig samtale som endte med at han brølte i øret mitt at han pokker meg ikke var født i går. Alltid hyggelig.

Spørsmålet er som følger. Leste på et annet jusforum at det var kommet en lovendring som sa at lisensamennen nå hadde ret til å komme inn, dvs man ikke kan nekte de å komme inn å undersøke. Påstanden var dog ikke hjemlet. Er det noen jusstudenter/jurister som vet om dette stemmer eller ikke? Om det mot all formodning faktisk er sant vil hjemmelsgrunnlaget mottas med takk.

Endret av Helsinki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kan ikke tvinge seg inn, det har de ikke hjemmel til.

Men husk at de har mulighet til å peile om du har tv, ihvertfall hvis du bruker antenne.

Det er heller ingenting som hindrer dem i å gå til politiet, da kan du ikke nekte hvis politiet kommer med gyldig ransakelsesordre.

Lenke til kommentar
De kan ikke tvinge seg inn, det har de ikke hjemmel til.

Men husk at de har mulighet til å peile om du har tv, ihvertfall hvis du bruker antenne.

Det er heller ingenting som hindrer dem i å gå til politiet, da kan du ikke nekte hvis politiet kommer med gyldig ransakelsesordre.

Men gidder virkelig politiet å bruke tid og penger på å komme hjem til deg for å sjekke om du har tv? Og isåfall så har du god tid til å flytte på apparatet før politiet kommer. :tease:

Lenke til kommentar

Selvfølgelig gidder de ikke det (?)

Håper inderlig politiet innser at de har viktigere ting å gjøre enn å agere torpedoer for NRK...

*EDIT* Hørte at lisensinnkrevere ved en rekke anledninger banka på døre hos studentsamskipnaden for å spørre om lov til å "ransake" studenthyblene. De ble selvfølgelig vist bort med negativt svar.

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar
Hvordan foregår dette? Måler de motstand over antennekabelen eller noe? I såfall kan man jo:

1. Kaste dem ut fra eiendommen i sin helhet.

2. Nekte for at du har TV, si at du har satt på ett eller annet objekt i enden av kabelen. Det er å ha en TV-tuner man betaler for, ikke å ha noe tilkoblet antennekabelen.

Lenke til kommentar
*EDIT* Hørte at lisensinnkrevere ved en rekke anledninger banka på døre hos studentsamskipnaden for å spørre om lov til å "ransake" studenthyblene. De ble selvfølgelig vist bort med negativt svar.

Det stemmer nok ja. Her jeg bor er det skrevet i husleieavatalen at man ikke har lov til å slippe inn personer som ikke er ønsket på området(deriblant NRK lisenskontroll), eller noe i den dur. :)

Lenke til kommentar

Det enkleste er jo bare å la ham titte innenfor døra slik at han ser at du ikke lyver og da er jo saken ute av verden. Selvfølgelig kjipt å ikke bli trodd og bli tatt for å være en løgner og en snylter i utgangspunktet, men disse lisensfolkene møter sikkert mange løgnhalser når de sjekker og da kan ærlige personer dessverre sikkert lett bli dratt under samme kam. :(

Lenke til kommentar

Vi må selvsagt gjøre jobben værst mulig for dem mens de holder på. Hvis jeg nekter dem å oppholde seg på tomta mi, men de mistenker at jeg har TV (eller TV-kort, etc), så er det bare bra at de sløser ganske mye ressurser på å få en ransakingsordre. Jeg er skyldfri uansett. NRK's lisensavgift er en vanvittig urettferdig avgift, så jo mer arbeid de har med å kreve den inn jo bedre er det.

Lenke til kommentar

Tror du virkelig at de faktisk tar seg bryet med å gå til politiet? Men NRK har jeg lite til overs for, prinsipielt sett er det jo riv ruskende galt at jeg må betale for å ha et fjernsyn som er kapabelt til å ta imot NRK's signaler. Hvorfor i huleste får vi ikke et valg "Nei takk, jeg vil ikke ta inn NRK med den nye TV'en min. Så la meg da slippe å betale lisensavgift." Så kan de som faktisk ser på den kanalen betale for det.

Lenke til kommentar
Tror du virkelig at de faktisk tar seg bryet med å gå til politiet? Men NRK har jeg lite til overs for, prinsipielt sett er det jo riv ruskende galt at jeg må betale for å ha et fjernsyn som er kapabelt til å ta imot NRK's signaler. Hvorfor i huleste får vi ikke et valg "Nei takk, jeg vil ikke ta inn NRK med den nye TV'en min. Så la meg da slippe å betale lisensavgift." Så kan de som faktisk ser på den kanalen betale for det.

Nei tviler på om de uansett gidder å dra til politiet, men det var jo du som selv mente at "de vil sløse bort ressurser på ransakingsordre".. :shrug:

Dessverre er det slik at folk som ikke ser på NRK også må betale for det, men slik er det nå engang i samfunnet vi lever i. Vi må alle betale for felleskostnader, selv om vi ikke bruker det vi betaler for.

Å prøve å sløse med ressurser for å oppnå en ting er jo en fullstendig oppned måte å angripe et problem på. Alt man oppnår da er at ting blir dyrere for alle.

Lenke til kommentar
Synes egentlig lisensavgiften burde flettes inn i skatten generelt; da slipper vi all kvininga og innpåslitne lisensfolk.
Hvorfor skal NRK få lov til å leve, og snylte på oss vanlige mennesker uansett? Den avgifta er ikke rettferdig samme om den går over skaddeseddelen eller som en egen frittstående avgift.
Lenke til kommentar
Synes egentlig lisensavgiften burde flettes inn i skatten generelt; da slipper vi all kvininga og innpåslitne lisensfolk.
Hvorfor skal NRK få lov til å leve, og snylte på oss vanlige mennesker uansett? Den avgifta er ikke rettferdig samme om den går over skaddeseddelen eller som en egen frittstående avgift.

Jeg synes det er fint at vi har en offentlig TV-kanal der det ikke er hva som selger best som styrer innholdet helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...