Gå til innhold

Retur av Dell-maskin - hvordan / pris?


Peppep

Anbefalte innlegg

Jeg postet dette først i M1330-tråden, men tenkte at det kan være like greit med en egen tråd ettersom det er et generelt Dell-spørsmål.

 

Jeg skal returnere M1330-maskinen som er på vei til meg ettersom Dell er så taktiske at de rett etterpå kommer med 10% rabatt (og oppgradert maskin til samme grunnpris som det jeg kjøpte min for) rett etter at jeg kjøpte min. Jeg vil derfor spare på å returnere den og vente en uke på en bedre maskin som er 1300 kroner billigere (go Dell! :p). Regner med at noen her på forumet har returnert Dell-produkter (bærbar) tidligere. Hvordan gjøres det i praksis, og hvor mye koster det? Maskinen er p.t. på vei fra Danmark, estimert leveringsdato er 5/12. Regner med at jeg ikke får stoppet leveransen. Skal jeg da få Schenker på døren, motta, signere, og dra på postkontoret med maskinen? :p Eller kan Schenker ta den tilbake igjen?

 

Dell er stengt til mandag morgen, så jeg håper at noen her kan hjelpe meg raskt, hovedsakelig i forhold til hvor mye dette vil koste meg i ekstra returutgifter. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vell 14 dagers returrett siden den er kjøpt over internett, eller telefon! Derfor kan du returnere den, og kreve hele kjøpesummen, pluss det du betalte i frakt tilbake. Du må nok dessverre frakten fra deg til Dell selv.

 

Vet ikke om du kan få leverandør til å ta den med tilbake, men du får høre med mannen som leverer;)

Endret av Matland
Lenke til kommentar

Den er vel strengt tatt ikke flyttet. ;) Men jeg kan ikke se hvorfor den skal bli det heller. Spørsmålet er ikke knyttet til det juridiske delen av returen, men hvordan jeg i praksis skal returnere den og hovedsakelig hvor mye det skal koste. Hvorfor skal det under forbruker? Jeg ønsker jo å nå andre som har returnert nettopp (bærbare) Dell-maskiner. Hvis den først skal flyttes, så synes jeg heller at den bør flyttes til Hardware -> Hjelp til kjøp og salg.

 

Jeg vet at jeg kan returnere maskinen og få refundert kjøpspris inkl frakt til meg. Det eneste jeg skal betale er returen. Dette vet jeg allerede, spørsmålet er - hvordan ønsker Dell at jeg returnerer maskinen. Hvor skal den sendes? Dell Norge? Til utlandet? I så fall, hvor? Skal jeg sende som servicepakke? Alle disse tingene er relevante for det jeg EGENTLIG lurer på og skal konkludere med - nemlig hvor mye det vil koste meg å returnere den.

 

Takk for hjelp og svar så langt. Hvis noen kan hjelpe meg nærmere en konkret pris, så hadde jeg satt veldig stor pris på det.

 

@Muffinman: Forslaget ditt hadde nok vært høyaktuelt hvis det hadde vært snakk om den samme maskinen til samme pris minus de ti prosentene. Men ettersom specsene er endret, så tror jeg det blir vanskelig å finne en "riktig" prisreduksjon.

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

Vel, jeg spurte Dell om akkurat dette en gang. Svaret var at et fraktfirma kommer og henter pakken hos meg, og Dell betaler også returkostnadene. Det skulle ikke være noen som helst risiko å handle hos Dell, det skulle ikke koste meg noe dersom jeg angret kjøpet. Dette var 2 år siden, kan hende rutinene er lagt om nå, eller at slik sevice bare gis til gode kunder. Men det er bare å ringe eller sende en mail og spørre om dette.

Lenke til kommentar

Det koster like mye for returen som frakten til hvis man skal returnere det uten å kjøpe et nytt Dell-produkt i stedet. Jeg fikk følgende alternativer:

 

1) Returnere maskinen gratis hvis jeg i stedet kjøpte et nytt produkt som kostet like mye eller mer.

 

2) Returnere maskinen og betale 500 kroner. Kjøp og retur ferdig, 500 kroner for ingenting (jeg fikk frakt til meg inkludert i fraktprisen, virker som de har "kampanje" på det hele tiden).

 

3) Motta maskinen min mot prisreduksjon.

 

Jeg gikk for dette alternativet etter mye vurdering frem og tilbake. Jeg fikk 1100 i avslag, mot 1299 som jeg egentlig skulle ha fått. Jeg gikk likevel med på det. Hovedgrunnen var at jeg ikke gadd å vente to nye uker på en annen maskin, og at hvis jeg skulle ha kjøpt ny Dell-maskin uten å måtte betale retur for den første måtte jeg ha kjøpt en til (minst) samme pris. For å få maskinen til tilsvarende pris etter fratrukket rabatt kunne jeg ha oppgradert harddisken ytterligere og fått Vista Ultimate i stedet for Home Premium, men ingen av delene er noe stort behov for min del. Fingeravtrykkleser hadde vært mest gadget for mitt vedkommende, og jeg har en stor ekstern disk som jeg greier meg med. Derfor tar jeg heller i mot min til under 12 000 nå om en time eller to. Gleder meg!

 

Det stemmer som twb sier at Schenker henter produktet igjen hvis det er levert, og man kan også avbryte underveis hvis det ikke er levert. Synes i det hele tatt at Dell her var mer fleksibel enn jeg forventet. :)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

litt gammel traad, men slenger inn et sporsmaal fordet

 

jeg onsker aa returnere en baerbar dell m1530 som ikke fungerer. hardisken og minnet har blitt odelagt FLERE ganger

er dritt lei av at den ikke funker saa jeg vil bare faa sendt den tilbake, men er ihvertfall 4 maaneder siden jeg kjopte den, trur dere jeg kan faa pengene tilbake?

 

takker for svar

Lenke til kommentar
litt gammel traad, men slenger inn et sporsmaal fordet

 

jeg onsker aa returnere en baerbar dell m1530 som ikke fungerer. hardisken og minnet har blitt odelagt FLERE ganger

er dritt lei av at den ikke funker saa jeg vil bare faa sendt den tilbake, men er ihvertfall 4 maaneder siden jeg kjopte den, trur dere jeg kan faa pengene tilbake?

 

takker for svar

 

Hei

 

Tror nå det er liten sjanse for at du får pengene tilbake, men ville nå forsøkt å ringe Dell.

 

En annen sak er jo at hvis samme feil oppstår flere ganger (3) så har du vel rett til å heve kjøpet, dvs. få pengene tilbake.

 

Kjøpte en M1530 for 2mnd siden, og med feil, sitter enda og venter på erstatningsmaskin.

Her sa en support fyr til meg at hvis jeg ikke var fornøyd så skulle jeg få pengene tilbake, men mulig min sak blir annerledes da jeg vel enda ikke har fått en fungerende maskin og dermed har returrett fra dato jeg mottar erstatningsmaskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...