Stauffenberg Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Hei. Jeg har nettopp bygget en ny PC med følgende specs: * Gigabyte GA-X38-DQ6 HK * 4x 1GB Crucial Ballistix PC8500 RAM satt til 800MHz med 4-4-4-12 1.9V da den ikke var stabil på 1066MHz * Q6600 CPU overklokket til 3.2 GHz (400 MHz FSB og 8x multiplier med vCore = 1.35V). Stock vifte. * Thermaltake Toughpower 750W PSU * Vista 64 bit * Gainward 8800GT 512MB skjermkort overklokket til 700 / 1750 / 2000 MHz * 169.12 NVidia driver * Antec Nine Hundred kabinett med alle vifter på maks * Rivatuner 2.06 Maskinen virker over lang til i vanlige programmer i Vista og jeg får ingen feil når jeg kjører standard testeprogrammer for overklokking av CPU. Så jeg vet at datamaskinen klarer overklokkingen. Temperaturen på GPU er målt i Rivatuner til å være 48C idle og den stiger til rundt 55C med last. Problemet er at etter noen minutter i 3D spill som COD4 så henger den noen sekunder og får artifakter før den går videre. Artifaktene går bort om man trykker på ESC og åpner f. eks. Options menyen, men de komme tilbake igjen etter en stund. Jeg sjekket at det sto auto i Rivatuner på GPU viften. Den sto på 29% viftehastighet og det er jo veldig lavt. Den skal jo øke om temperaturen på GPU øker. Men under load så viser jo temperaturen kun 55C. Så det er ikke så høyt at skjermkortet automatisk øker viftehastigheten. Jeg endret Rivatuner til å kjøre fast viftehastighet på 60%. Da støyer maskinen veldig mye, men jeg får aldri artifacts og noen sekunders heng situasjon. Jeg synes det er merkelig at Nvidia har sendt 8800GT på markedet med vifter som er satt med så lav default viftehastighet og ikke klarer å øke den når temperaturen stiger. Er det flere som har tilsvarende problem og må sette fast viftehastighet i Rivatuner? Er det noe annet jeg kan gjøre for å unngå å få disse artifaktene. Det er ikke noe problem med høy viftehastighet mens man spiller fordi det er så mye lyd fra spillet at man ikke hører viftene. Men når man surfer på internett, skriver brev i Word etc. så blir viften irriterende. Så hva kan jeg gjøre for å få høy viftehastighet i spill og normal viftehastighet i 2D applikasjoner? Endret 30. november 2007 av Stauffenberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå