Gå til innhold

Pakke fra utlandet på 68$ mottatt, skal jeg betale noe mer?

Anbefalte innlegg

Fikk i dag ei pakke fra statene. Inkludert porto kom den på 68$, uten porto 48$. Over 200kr uansett mao. Utenpå hadde de merket den som "2 T-Shirts" til rett pris, dette var ikke innholdet i pakka. Det stod utenpå at pakka hadde vært åpnet for å sjekke etter faktura osv (norsk lapp, dere har sikkert sett den før...). Det stod ikke noe mer. Det lå heller ikke noe mer inne i pakka. Har ikke fått noen andre brev i posten enda. Trodde jeg skulle betale merverdiavgift, fortollingsgebyr m.m. jeg, får jeg brev om dette senere eller...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok sluppet unna avgifter. Det skjer ofte. Når de blir mistenksomme på innholdets verdi, ber de deg om kvittering/faktura for kjøpet av varene. I mellomtiden blir pakken liggende hos posten. Når de får kvitteringen og det viser at varene kostet over 200 og at det ikke er bøker.. får du hentelapp på posten etter få dager med innbetalingslapp på toll og avgifter..

Posten sender ikke slikt i ettertid til private personer..

Andre transportbyråer kan sende slikt i ettertid..

:)

Endret av PROuser
Lenke til kommentar

Okay. Trodde at man i alle fall måtte betale moms når verdien var over 200kr uansett type vare jeg. Det står faktisk "2 T-Shirts: 68$" tydelig merket utenpå pakken. Glemte å skrive at verdien stod utenpå pakka i første post.

Jaja, ser ut til at jeg slapp unna med penga jeg betalte for pakka da. :) Så for meg fortollingsgebyr + moms og en pris på nesten 600kr til slutt jeg.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig så slapp du unna, men vær forberedt på at du kan få gebyr ettersendt senere. Jeg fikk melding om "ubetalt moms og tollgebyr" over en måned etter motatt pakke en gang.. Verste av alt var at jeg måtte betale et purregebyr selvom jeg aldri hadde mottatt noe annet brev enn det jeg fikk etter en måned. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Mest sannsynlig så slapp du unna, men vær forberedt på at du kan få gebyr ettersendt senere. Jeg fikk melding om "ubetalt moms og tollgebyr" over en måned etter motatt pakke en gang.. Verste av alt var at jeg måtte betale et purregebyr selvom jeg aldri hadde mottatt noe annet brev enn det jeg fikk etter en måned. :thumbdown:
Slikt kan du klage på, de har ingen rett til å ta purregebyr uten å ha sendt deg en giro først.
Lenke til kommentar
sakset fra VG Nett

Du kan fortolle selv!

Skal du bestille varer til mellom 200 og 1.000 kroner, kan du selv fortolle varene på tollvesenets nettsider. Du må riktignok registrere deg på toll.no og vente på brukernavn og passord som sendes til deg i posten.

Dette er vel utdatert/feilaktig info. Fortoller man selv, tar Posten alikevel kr.90 for "Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad" (Ref: Postens prisliste), dvs. samme pris som når man velger å la Posten foreta forenklet tollbehandling (kr.90). Sånn sett har det ikke lengre noe for seg (i motsettning til slik det var for noen år tilbake) å styre med dette selv.

Ved pakke-verdi over kr.1000,- (Postens gebyr kr.182) kan man ved å fortolle selv, dog slippe unna med halvparten i gebyr.

Lenke til kommentar
Da hadde du rett og slett bare flaks. Det er toll på 10,7% i tillegg til moms/25% på klær :) Er det slik at du mottar krav om betaling etter at varen er mottatt skal det stå på pakken tydelig at den ikke må åpnes og taes i bruk før den er fortollet/betalt.

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;parentid=66240

Man betaler ikke toll på varer med opprinnelsesland innenfor EU/EØS, irriterer meg vannvittig at ikke engang tollvesenet klarer opplyse om det uten at man må grave i store omfattende pdf-filer.

Trådstarter:

Er varen sendt med posten vil du ikke få ettersendt noe krav, er det sendt med DHL/UPS/FedEx kan du få regning i posten senere.

Lenke til kommentar
Man betaler ikke toll på varer med opprinnelsesland innenfor EU/EØS, irriterer meg vannvittig at ikke engang tollvesenet klarer opplyse om det uten at man må grave i store omfattende pdf-filer.

For privatimport vil disse reglene (i praksis) være irrelevante i de aller, aller, aller fleste tilfeller. Det er ikke mye det fortsatt er toll på som har satser som medfører tollfrihet med opprinnelse innenfor EU. Klær, for eksempel, skal man lete lenge etter da med 99% sikkerhet er produsert i land som utløser tollplikt uansett. Hvor de er sendt/solgt fra i siste instans har absolutt ingen ting å si.

Lenke til kommentar

:hmm: for ca 4 år siden, bestilte jeg en minnebrikke hos crucial ( usa ) ca nkr 800 + toll ca 1000 ( minne var dyrt den gang ).

fekk den tilsend fra england og trodde alt var iorden.

2 uke seinere fikk jeg en krav fra ett oslo firma ( HDL ?? ) kan ikke huske det )på ca nkr 200 for adminstrativt papirarbeid.

( bare tull hele opplegget )

men jeg var nødt å betale. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...