Gå til innhold

Jobb innen bank


Anbefalte innlegg

Hvorfor trenger man egentlig økonomisk utdannelse i en jobb som finansrådgiver? Spør fordi jeg ikke vet, ikke for å være overlegen. Kan noen komme med et eksempel på en vanskelig oppgave, som det kreves utdanning for å løse. Etter å ha lest noen anonser sitter jeg med et inntrykk av at de ønsker folk med utdannelse, og driter i hvordan utdannelse det er.

 

Man trenger det ikke, den eneste grunnen jeg kan tenke meg er at man kan få problemer med kunder som har sære behov/krav og høyere økonomisk utdannelse selv. På en annen side ser jeg ikke for meg at slike folk gidder å gå til en finansrådgiver som har lavere kompetanse enn dem selv.

 

Finansrådgiverstillinger er forholdsvis enkel rent faglig, det er klart at det er en fordel med økonomisk utdannelse, men ikke et krav.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, absolutt ikke håpløst. Mange flinke rådgivere har begrenset utdanning, og litt livserfaring kan fort kompensere for dette. Tror nok at modenhet uansett er et nøkkelord, samt evne til å ha et langsiktig perspektiv.

 

Husk på, DNB Nor har/hadde en stor kampanje kalt "Flink med folk". Her søkte de etter flinke rådgivere uten utdanning.

Lenke til kommentar

Sjekket det, og fant ut at de ikke har det lengre, men det viser jo at det ikke kreves så mye skole. Dessuten tilbyr BI en rekke kurs om både bl.a. forsikting og pengeplassering, hvorav noen av disse inngikk i DnbNors "Flink med folk". Hvilken verdi tror du disse kursene har for en arbeidsgiver, når man ikke har utdanning fra før av?

 

Legger for øvrig merke til at en del foriskringsjobber krever fullført videregående skole. Jeg vil tro at man har gode sjanser for jobb uten videregående også, spesielt om man har erfaring fra salg etc.

 

Personlig så er ikke jeg ute etter jobb nå, da jeg allerede jobber som selger, men vurderer å prøve å få jobb innen bank/finans-sektoren senere, og da tror jeg salgserfaring kommer godt med.

Lenke til kommentar
Dessuten tilbyr BI en rekke kurs om både bl.a. forsikting og pengeplassering, hvorav noen av disse inngikk i DnbNors "Flink med folk". Hvilken verdi tror du disse kursene har for en arbeidsgiver, når man ikke har utdanning fra før av?
Disse kursene har masse verdi, men arbeidsgiver sørger ofte for at du får ta disse. Ved at arb.giver betaler selvsagt.

 

Dette med at man krever fullført vgs, så er jo det et tegn på manglende vilje til å gjennomføre. Det i seg selv er et veldig negativt signal, men jeg poengterer at dette er hva en arbeidsgiver registrerer når han/hun ser en søker uten vgs, ikke at man alltid er tulling uten VGS. Vet ikke helt hva jeg mener her, men en søker uten vgs gir ikke signal til arbeidsgiver om at man er en person som makter å gjennomføre større utfordringer.

 

Innen bank og forsikring er salgserfaring viktig, men jeg tror at det er andre egenskaper som blir viktigere fremover. Kan man bare selge, men ikke rådgi tror jeg ikke man blir den gode rådgiver. Hverken i bank eller finans.

Endret av gorber
Lenke til kommentar

Men det er jo ikke så lett å vise til gode "rådgivningsresultater". Hvordan kan man bevise det?

 

Uansett tror jeg vi kan konkludere med at akkurat det man lærer på skolen ikke er spesielt viktig, men at det beviser at man er i stand til å mestre større utfordringer. Men aller viktigst er at man kan selge og rådgi godt og troverdig.

Lenke til kommentar

Hvis dere har fulgt med på de siste nyhetene om "rådgivning" i DnB NOR så ser dere at det er 80% salg og 20% "rådgivning". Å tro at man er rådgiver er nok bare et glansbilde.

 

Så lenge man har provisjonslønn og selger bankens egne produkter er det vanskelig å være troverdig i forhold til rådgivning.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...