Gå til innhold

ISO-sammenlikning D300, D200 og D40 vs 5D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jo, selvfølgelig. Og så?
Med andre ord: det er en fullstendig idiotisk sammenligning.

Why? Man trykker på knappen, kameraet tar et bilde, og 5D gir minst støy.

Ja, de har en større og dyrere sensor, men testen viser jo bare at den gir mindre støy. Ikke noe annet.

...man lukker igjen hullet midt i ansiktet og det kommer ingen støy ut, helt utrolig...

Lenke til kommentar
Jo, selvfølgelig. Og så?

Ja, de har en større og dyrere sensor, men testen viser jo bare at den gir mindre støy. Ikke noe annet.

...man lukker igjen hullet midt i ansiktet og det kommer ingen støy ut, helt utrolig...

Ikke verre enn det :)

Lenke til kommentar

Her synes jeg folk sparker unødig til høyre og venstre!

For det første synes jeg det er nesten direkte utidig å hevde at KenRockwells meninger er irrelevante. De er relevante som alle andres vurderinger for å få et helhetsbilde av kameraene som faktisk er testet. Og er det en ting jeg IKKE tviler på ved Hr. Rockwell så er det at den mannen faktisk tar bilder (og kanskje nesten like mye som han snakker)- DET er da mer enn man kan si om mange av de som sikkert sitter på ventelista til nevnte kamera.

Jeg hadde vel ikke tenkt å ta noen parti her, men jeg kan ikke la være å enes med CrazySteps her når han sier det ikke burde ha filla å si om kamera het Canon 5D eller Fullframe vs APS-C så lenge begge kamera koster nesten det samme og er myntet på fotoentusiaster. At Canon 5D fremdeles gir de nye kamerahusene "a good run for their money" er intet mindre enn deilig lesning siden folk ikke har gjort noe annet enn å fable seg avgårde om hvor fantastisk D300, A700 og E3 kommer til å bli på støy!

Doh! Akam = Preik om kamera.

Lenke til kommentar
Jo, selvfølgelig. Og så?

Ikke verre enn det :)

det er ihverfall det jeg blir fortalt av fruen ;)

Lenke til kommentar
Her synes jeg folk sparker unødig til høyre og venstre!

For det første synes jeg det er nesten direkte utidig å hevde at KenRockwells meninger er irrelevante. De er relevante som alle andres vurderinger for å få et helhetsbilde av kameraene som faktisk er testet. Og er det en ting jeg IKKE tviler på ved Hr. Rockwell så er det at den mannen faktisk tar bilder (og kanskje nesten like mye som han snakker)- DET er da mer enn man kan si om mange av de som sikkert sitter på ventelista til nevnte kamera.

Jeg hadde vel ikke tenkt å ta noen parti her, men jeg kan ikke la være å enes med CrazySteps her når han sier det ikke burde ha filla å si om kamera het Canon 5D eller Fullframe vs APS-C så lenge begge kamera koster nesten det samme og er myntet på fotoentusiaster. At Canon 5D fremdeles gir de nye kamerahusene "a good run for their money" er intet mindre enn deilig lesning siden folk ikke har gjort noe annet enn å fable seg avgårde om hvor fantastisk D300, A700 og E3 kommer til å bli på støy!

Doh! Akam = Preik om kamera.

Veldig enig her. Det er alltid relevant å sammenligne kameraer i omtrent samme prisklasse; det som betyr noe er bildet som kommer ut.. og det samme faen hvor som sitter inne i kameraet.

Lenke til kommentar

Canon 5D koster 33% mer enn Nikon D300 og det dobbelte av D200, og er til dels mye enklere spesifisert på alle andre punkter enn sensoren. Å si at de er i "omtrent samme prisklasse" syns jeg er å strekke strikken vel langt.

Epler og appelsiner. Det er i beste fall interessant om man vil sammenligne mot "det beste".

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Canon 5D koster 33% mer enn Nikon D300 og det dobbelte av D200, og er til dels mye enklere spesifisert på alle andre punkter enn sensoren. Å si at de er i "omtrent samme prisklasse" syns jeg er å strekke strikken vel langt.

Epler og appelsiner. Det er i beste fall interessant om man vil sammenligne mot "det beste".

Om støy er viktig for deg, så ville jeg si at å betale 33% mer for en brøkdel av støyen kan være et meget godt valg.

At spesifikasjoner ikke er alt bør det vel være unødig å si.

Referanser er noe man bør bruke oftere.

Ved sammenlikning av to innstegsmodeller kan det se ut som det til dels er enorme forskjeller, men om man samtidig sammenlikner mot et referansekamera, så vil kanskje disse forskjellene synes forsvinnende små.

Hjelper ofte å sette ting i perspektiv.

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar

Det er interessant sammenligning, mye fordi jeg får inntrykk av at enkelte tror at Nikon D300 nå automatisk er det beste fotografiske verktøyet mht til bildekvalitet.

Her får vi bare nok et eksempel på at bildeareal SELVSAGT er en viktig faktor i den kvalitetsvariabelen.

For å sette det i perspektiv: En kamerat kjøpte seg nylig et skranglete Mamiya RB67 med en 90mm til Kr1500. - Det er ingen tvil om at de bildene det oppsettet produserer grisebanker D300 i ren bildekvalitet. Selvsagt mangler det autofokus, eksponeringsautomatikk, praktikalitet og ikke minst digital sensor. Du kan kjøpe gangske mange proffe filmruller/fremkallinger for de pengene du måtte ha igjen om alternativet var en D300 med et tilsvarende objektiv.

Det er selvsagt en flåsete sammenligning, og uaktuell situasjon for den gjengse Akamleser- Men likefullt, den beste bildekvaliteten kommer i mange innpakninger- og her sitter altså folk å diskuterer om hvorvidt D300 er marginalt bedre enn 5D, 40D osv. på ISO støy... mhm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...