abcd123 Skrevet 30. november 2007 Rapporter Del Skrevet 30. november 2007 Da bjønn fækk støtt romp De va ein gång at bjønn træft ræven, såm kom me i stor feskhånk. Bjønn vatt (retrofleks) heilt 'imponet (retrofleks) å villj våttå kålles ræven ha 'fåtti allj de-denn fis'n. (retrofleks) Ukjent tittel Ja, så kannj æ no fetæl (tjukk l) i 'histori om'n Las. De va no så myttjy rat som hannj 'fannj på. Ein dag så ha'n 'lak-te botti (retrofleks) arbesstuggu å 'leittj-ti nå fjøli (tjukk l) å bynntj å hevvel på. Senere i teksten så sier de også "doi" - noen som har dødd. Noen som helst ide om hvor dialekta er fra? Den siste teksten virker mye breiere enn den første, men er ikke sikker på hvor den stammer fra. Takktakk Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 7. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2008 Høres ut som noen dialekteksempler fra enten Fokus 2000 eller Norgesatlas 3D, om jeg ikke tar helt feil. Dersom noen har disse programmene, prøv og finn ut hvor dialekten kommer fra! Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 8. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2008 Er bare trondhjemmer jeg :!: , så kan ikke si noe om hvor de dialektene kommer fra. Men tradisjonellt sett er det vel tre trønderske målfører. vest-trønsk, namdalsk og øst-trønsk (trønsk = trøndersk) Litt vanskelig å plassere de dialektene, fordi det trønderske språkområdet er ganske stort: Fra Bindalen i nord, til Nordmøre og norddelen av Hedmark fylke. Her er noen linker: http://www.steinkjerleksikonet.no/index.php?artikkel=791 http://www.fys.uio.no/~haralds/tronderdialekt.html Lenke til kommentar
meeeps Skrevet 9. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2008 Er bare trondhjemmer jeg :!: , så kan ikke si noe om hvor de dialektene kommer fra. Men tradisjonellt sett er det vel tre trønderske målfører. vest-trønsk, namdalsk og øst-trønsk (trønsk = trøndersk) Litt vanskelig å plassere de dialektene, fordi det trønderske språkområdet er ganske stort: Fra Bindalen i nord, til Nordmøre og norddelen av Hedmark fylke. Her er noen linker: http://www.steinkjerleksikonet.no/index.php?artikkel=791 http://www.fys.uio.no/~haralds/tronderdialekt.html wow UiO has some awesome info ...jeg mener.. uio er..awesomelig. jepp. Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 21. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2008 Den første høres ut som noe Hans Rotmo kunne ha sunget, og han er fra.......Verdal? Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 21. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2008 Er selv "inntrønder", men høres ut som du må litt borti Verdal/Vuku eller noe bortover der for å finne rota. Hva betyr retrofleks? Lenke til kommentar
Elindomiel Skrevet 22. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2008 (endret) Retroflex (på engelsk) er en språklyd. Vanskelig å forklare på norsk, men det er et spesialisert ord, så jeg er virkelig en nerd. Wikipedia på norsk har ikke mye informasjon om retrofleks, men det sier mer på engelsk. I alt vesentlig, det bruker tungen på 'taket' av munnhulen å produsere en lyd, vanligvis en 'r' eller en 'l'. Endret 22. januar 2008 av Elindomiel Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 23. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2008 Retroflex (på engelsk) er en språklyd. Vanskelig å forklare på norsk, men det er et spesialisert ord, så jeg er virkelig en nerd. Wikipedia på norsk har ikke mye informasjon om retrofleks, men det sier mer på engelsk. I alt vesentlig, det bruker tungen på 'taket' av munnhulen å produsere en lyd, vanligvis en 'r' eller en 'l'. Og det er ikke tjukk "l" du mener? Lenke til kommentar
Elindomiel Skrevet 23. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Jeg vet ikke, men jeg tror at tjukk 'l' er retrofleks. Vet ikke... men "Keith White" spurte "Hva betyr retrofleks?" Takk for hjelpen med 'spurte'. Endret 24. januar 2008 av Elindomiel Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 24. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg vet ikke, men jeg tror at tjukk 'l' er retrofleks. Vet ikke... men "Keith White" hadde spurte "Hva betyr retrofleks?" ok Prøv å høre på når en trønder snakker, da kommer det sikkert fine eksempler på tjukk L. BTW, jeg underviser norsk på friundervisninga (et slags kveldsuniversitet!) - Husk at preteritum (spurte) brukes ved avsluttet handling. Eller "abgeschlossene handlung" som jeg sier til studentene mine her i sentral Europa Riktig ville ha vært: ".."Keith White" spurte om hva retrofleks betyr" Grüße aus Wien Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå