Gå til innhold

Skal man varme opp før man tar benkpress

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ekstremt viktig. Hvis ikke kommer du til å skade deg. Det holder jeg gjerne å kjøre ett eller to sett uten vekter på stangen. 15-20 reps per sett.

Det er absolutt ikke ekstremt viktig, nei! Hvem har du hørt det fra?

Jeg har benket i mange år og har nesten aldri varmet opp.

Jeg var på et foredrag hos Norges idrettshøgskole i Oslo i år anngående effekten av styrketrening etc. Foredragsholderen påstod at det ikke var bevist noe stort behov for oppvarming ved benkpress!

Det er jo opp til enhver, men utifra hans utsagn mener jeg ekstremt viktig er en stor overdrivelse! :)

Leno

Lenke til kommentar
Det er ekstremt viktig. Hvis ikke kommer du til å skade deg. Det holder jeg gjerne å kjøre ett eller to sett uten vekter på stangen. 15-20 reps per sett.

Det er absolutt ikke ekstremt viktig, nei! Hvem har du hørt det fra?

Jeg har benket i mange år og har nesten aldri varmet opp.

Jeg var på et foredrag hos Norges idrettshøgskole i Oslo i år anngående effekten av styrketrening etc. Foredragsholderen påstod at det ikke var bevist noe stort behov for oppvarming ved benkpress!

Det er jo opp til enhver, men utifra hans utsagn mener jeg ekstremt viktig er en stor overdrivelse! :)

Leno

Snakker bare av egen erfaring. Har funnet ut at jeg er litt utsatt for sånne skader. Har skjedd mer enn en gang at jeg har skadet meg i skulderen fordi jeg ikke har varmet skikkelig opp. Er forferdelig kjedelig å ikke kunne ta benkpress fordi man er slapp i oppvarmingen.

Lenke til kommentar

Helt enig med deg! Hvis man veit på seg selv at man er spesielt utsatt for skader i skulder osv i sammenheng med benk og andre øvelser er det jo selvsagt ingen dum ting å varme opp!

Jeg kommer nok allikevel ikke til å varme opp noe spesielt før styrketrening, men prøver å jogge til helsestudio!

Lenke til kommentar

Må starte med å si at det er ekstremt viktig å ikke bare trene benkpress og bicepscurl. Roing for ryggen er f.eks viktig for å bli like sterk på baksiden av kroppen som på framsiden.

Når det gjelder oppvarming, er det ihvertfall essensielt for meg. Når en akkurat har begynt å løfte, og trener med 30kg i benk er det kanskje ikke så viktig.

Jeg varmer opp for å: varme muskler, sener og ledd samt at det å gå gradvis opp på vekter gjør at nervesystemet er forberedt på tungt arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...