Gå til innhold

Problemer med LM3916

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har laget en equalizer som er basert på http://www.elektronicaforum.nl/viewtopic.php?p=13884 dette skjemaet.

Har gjort det litt anderledes en vist på den tegningen. Isteden for og bruke de HEF ICene har jeg heller brukt en LM 3916 på hver bandpass filter utgang. Har jobbet med dette ganske lenge, men siden jeg manglet 2 Quad OPer så måtte utsette det noen måneder. Nå har jeg endelig fått tak i disse 2 og skulle teste idag. Siden jeg ikke hadde noe bedre tok jeg strømmen fra molex(12v går den på). Med en gang når jeg koblet på strømmen lyste så og si alle lysene(av en rar grunn ikke alle, så ikke ut som det var noe brudd i printbanene). Så jeg prøvde feilsøke litt.

Men siden jeg har veldig begrenset på feilsøkings utstyr hjemme nå ble det langt fra fulstendig(har ikke osciloscop, ohm meter eller frekvensgenerator.)Først så fjernet jeg + og jord fra alle LM 3916 så bare en rekke lyste. Deretter prøvde og fjerne lasken fra filtrene til LM3916 hvor signalet sendes inn(pinne 5) på den ICen som fortsatt var tilkoblet strøm og det lyste som bare det fortsatt. Prøvde deretter og legge pinne 9 til jord(dot bar selectionmode) nå lyste bare noen få lys. Kjente også at det var stor varmeutvikling i ICen både når pinne 9 var koblet til + og jord. eneste forskjellen var at på jord lyste ikke hele rekka. Prøvde etterpå og fjerne lasken så pinne 9 ikke var tilkoblet til noe. Dette resulterte i 2 lysdioder lyste.

http://cache.national.com/ds/LM/LM3916.pdf har koblet slik det er tegnet på arket block diagram.

Så har noen erfaring med disse ICene og om jeg har gjort noe feil.

Var kanskje litt dårlig skrevet, men er litt tungt og forklare problemet så bare spør om det er noe av det jeg har sagt dere ikke forstår.

Takk på forhånd

Endret av Jonsa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke bare å skifte til 3916, det er det samme som 3914 bare at 3914 har felles jord. Lysdiodene er koblet i matrise og det kreves digital elektronikk for å styre dem.. Så alle HEF kretsene eller CMOS som det heter er helt nødvendig, med mindre du har peiling på det..

Lenke til kommentar

Skal fikse koblingsskjema. Men disse HEF etter slik jeg har forstått det så er de der som multiplexer på en måte. at de switcher hele tiden med hvilket filter som skal vises ut av diode rekkene(skjer såpass fort at øyet så vil man ikke greie se dette). Først 60hz så 160hz så 500hz hvis du forstår hva jeg mener. Så har jeg fjernet dette elementet med og bruke en 3916 etter hvert filter. Ser ikke helt hva som er feil med dette? Er langt fra veldig god på dette feltet, og var litt usikker hva du mente med det du sier.

post-113458-1196533088_thumb.jpg

Endret av Jonsa
Lenke til kommentar

Må jo være en grunn til at alle lysdiodene tenner når jeg setter spenning på? Består ikke LM3916 av 10 komperatorer?

Og jeg gikk ikke for orginal kretsen siden jeg ikke fant disse HEF Icene på elfa og er hovedsaklig der jeg kjøper(må sies at det er usaklig dyrt der da).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...