Prusk Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Jeg registrerer en fra FRP har gått ut og sagt "Ja, han var jo en neger", noe som ikke er å slukke brannen. Hvilket samfunn er det vi lever i? Skal vi forsvare for rett i å spotte andre religioner med harselastegninger, mens å kalle en spade for en spade er farlig? (jeg kaller IKKE en neger for en spade) Vi har jo mange farlige ord: Neger - ingen vil være det. De vil være fra afrika om de har opphav derfra, norsk men litt mørkere i huden om de er født i norge. Akk ja. Jeg synes det er fælt å kalle en person mørkhudet. Jeg vil ikke bli omtalt som "lyshudet". Kall meg gjerne hvit, eller brun om sommeren. Kaller man en med afrikansk bakgrunn brun, ser man ned på personen og folk ser for seg en skitten fattigfant. Gud hjelpe. Her en dag kom jeg i skade for å si "han som er nesten skallet" om en person. Da ble det stille. Ingen har lov til å si at noen er nesten skallet. Vi ser det, men skal ikke omtale det sånn. Hvordan løser man den da? Han som har eh, lyst eller eventuelt mørkt hår, men nå for tiden har han veldig kort hår, mest i nakken og over ørene. Dårlig innlegg dette. Mer som en dårlig blogg. Litt bedre blogg enn innlegg. Hva er det mest "rette" ordet for en med nære aner, mulig foreldre har utvandret fra afrika de siste 3 generasjonene? Mørkthudet? (Ikke alle er veldig mørke..) Lenke til kommentar
Shiktu Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Mange bruker vel "neger" for å symbolisere til den folkegruppen. Og nede i Afrika er de stortsett svarte og det er oppbygd i flere land med forskjellige språk, så blir vel litt vanskelig å vite om han er fra Etiopia eller Nigeria. Men uansett burde vel politiet vitet hvor denne personen kom fra. Og det har blitt brukt mange flere ord på å symbolisere dem; da pappa var ung ble dem kalt; "Beisa Homoer" men det var jo i bygdenorge da... Lenke til kommentar
thadon Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Fy faen, det her går helt på styr. Ja velig ultra-rasistiskt å bruke ordet neger. Neger er et ord alle forstår, så hvorfor bruke noe annet. Det er bare nå i det siste ordet neger og nigger har blitt så rasistiske at man omtrent setter lover mot det (er vel forbudt å si nigger i New Yourk?) Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Fy faen, det her går helt på styr.Ja velig ultra-rasistiskt å bruke ordet neger. Neger er et ord alle forstår, så hvorfor bruke noe annet. Det er bare nå i det siste ordet neger og nigger har blitt så rasistiske at man omtrent setter lover mot det (er vel forbudt å si nigger i New Yourk?) Det er i de siste 50 årene svarte har begynt å få større politisk makt i USA og derfor har "nigger/negro" blitt regnet som rasistiske siden det var et ord man brukte nedvergende om svarte. Når de fikk makt så vil de begynne å mislike ordet og begynner å kreve at man kaller dem noe annet. Dette har smittet over til Norge ved at svarte i USA har dratt til Norge eller at de har fått vite det gjennom f.eks. mediene og den samme holdningen begynner å utvikle seg i Norge. I Norge har vi hatt veldig få svarte så vi har fått ordet neger fra andre kulturer og brukt det som et norsk ord. Da er det vel ganske naturlig at det er bare når svarte kommer til Norge at det blir noe problem. Lenke til kommentar
thadon Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Merkelig at en god del negere bruker ordet "niggah" så forbanna ofte, men om hvite bruker en annen (mildere) form så er det rasisme. Negro betyr svart på spansk, kansje de skal ta å bannliste det ordet og? Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Det var en person på TV, så ikke hvem det var, som sammenlignet ordet "neger" med "pakkis" og "sotrør"... Da blir jeg litt fortvila... Lenke til kommentar
V-by Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 De jeg kjenner som er svarte, har ingen ting imot ordet neger. Men nigger derimot liker de ikke. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Merkelig at en god del negere bruker ordet "niggah" så forbanna ofte, men om hvite bruker en annen (mildere) form så er det rasisme. Negro betyr svart på spansk, kansje de skal ta å bannliste det ordet og? Det er ikke så rart det. Problemet var ikke ordet i seg selv, men på hvilken måte det ble brukt. Når det ble brukt av hvite i USA så ble det brukt nedvergende, mens det hadde ikke den samme bedtydningen når hvite brukte ordet. Derfor er det greit for svarte å kalle hverandre neger (Selv om det er flere svarte som ikke liker å bli kalt neger av svarte heller), mens det ikke er greit omvendt. Synes det er litt tullete og hvis de ønsker at hvite skal slutte å kalle dem neger så burde de ihvertfall ikke bruke det samme på hverandre. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Jeg har ingenting i mot ordet "neger", men er det ikke mulig å respektere ønsket til mange "negere" om å ikke bruke det ordet i offentlig sammenheng? Er det så vanskelig å si svarthuda? Så kan dere heller si "neger" i vennekretsen/til de du veit ikke føler seg støtt. Lenke til kommentar
thadon Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Men da kommer spørsmålet, hva skal man kalle "dem" da? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Men da kommer spørsmålet, hva skal man kalle "dem" da? folk, mørkhudet, svart/brun osv... Vi er jo kvite. Hvorfor ikke bruke fargen? Lenke til kommentar
Q-melk2 Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Men da kommer spørsmålet, hva skal man kalle "dem" da? folk, mørkhudet, svart/brun osv... Vi er jo kvite. Hvorfor ikke bruke fargen? Fordi man blir kalt rasist om man kaller en neger for "svart". Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Helt sjukt. Tullingene får holde på, ingen bryr seg om dem. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 folk, mørkhudet, svart/brun osv... Vi er jo kvite. Hvorfor ikke bruke fargen? Du har garantert ikke hvit hud. Sammenlign fargen med et hvitt ark så får du se hvor feil du tar. De som tror de er hvite er egentlig rosa. Det finnes heller ingen som har sort hud, kun mørkebrun. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå