Gå til innhold

Er strømforsyningen min overbelastet? Skadelig for hardware?

Anbefalte innlegg

Hei, for noen uker siden kjøpte jeg PowerColor Radeon 1950 Pro med 250 MB... Etter jeg installerte dette fant jeg ut at PSUen min bare lever 250W :ermm:

Jeg skrur av strømmen til PC-en min når den er avskrudd, og når jeg skrur på strømmen igjen, tar det stadig lenger tid før det er mulig å skru på PC-en (den lager en lyd og blinker litt før det er mulig). Nå tar det så mye som 20s før den er klar.

Systemet mitt:

Dell Dimension 4600

Intel Pentium4 3,06 gHz

2 hardisker

2 DVD-romer

1 vifte (+den på grafikkortet)

Radeon 1950 Pro

Spørsmålet er om jeg må gjøre noe med PSUen min, og om denne tilstanden kan skade resten av systemet.

Ellers har jeg en annen PSU på 250W, kan jeg bruke begge to? Fordele kablene likt... Kanskje passe på at begge PSU har jording? Eller må jeg kjøpe ny?

Tusen takk for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er neppe den minste belastninga for PSU og drive en P4 prosessor og et X1950 Pro skjermkort, kortet trekker vel et stykke over 100W når det er i krevende arbeid. Syns og huske at det stod noe om 400W + for PSU til X1950 Pro (har et HIS "Turbo"). Løsninga kan være og bruke den ene 250W forsyninga til skjermkortet, Microplex har en kabel som står mellom den ene forsyninga og ATX kontakten på hovedkortet slik at man får starta PSU "nr 2".

Forsøk 2: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=P...9"]Ledning[/url] Strømforsyning nr 2 må slås på, i ATX kontakten er det en grønn ledning som gir 5V til hovedkortet selv når PC-en er slått av, når man slår på blir strømmen sendt opp på en leder i ATX kontakten som forteller PSU at alt er OK og PSU slår seg på og leverer strøm på "alle" kursene; 3.3V , 5V og 12V.

Hvis forsyning nr 2 er ei AT forsyning blir bildet annerledes, de blir sått på/av med en bryter på framsida av kabinettet som styrer 230V inn på PSU. Bruker selv ei gammal AT forsyning når eg vil testkjøre vifter / vannkjøling og la resten av PC-en være "dau", ved ATX forsyninger må man "tjuvkoble" i ATX kontakten for at de skal "slå seg på".

Endret av HAG
Lenke til kommentar

Hovekortet trenger ikkje og vite hvor mange forsyninger som leverer strøm, eg retta tråden "min" over etter lunch i dag. "Trikset" er og slå av og på strømforsyning nr 2!

Her er ei strømforsyning for skjermkort, den passer i en 5-1/4" plass (DVD spiller plass).

Lenke til kommentar
Er jeg nødt til å "fortelle" hovedkortet at jeg bruker to PSU? holder det ikke bare å koble begge til stikkontakten? Så lenge alt får strøm...?

Linken virker forresten ikke:P Er det forresten viktig å jorde psu nr2?

Takk

Vel, du MÅ ikke... men i så tilfelle vil ikke PSU #2 starte av seg selv (den som ikke brukes for å gi strøm til hovedkontakten på hovedkortet).

Det som vanligvis gjøres er å koble sammen de to grønne ledningene fra de to forskjellige PSUene til et "Y-ledd", sli kat når du trykker på startknappen så sender hovedkortet start-pulsen til begge to i stedet for bare den ène. Da fungerer det udmerket å bruke 2 (eller flere PSUer). Jeg bruker selv 2 PSUer på min relativt heftige maskin. Èn som gir strøm til SLI 8800GTX oppsettet mitt, og en som gir strøm til alt annet. Slik unngikk jeg å måtte investere i en ny 600+ watt PSU ;)

Det er altså den grønne lednignen som vanligvis når den er koblet i hovedkortkontakten får en iten puls som fortelelr PSU å starte opp. I og med at det er ingen måte å koble mer enn èn PSU om gangen i denne kontakten uten en liten mod om forklart over, så kan det altså ikke bare fungere av seg selv utne litt arbeid.

Alternativt kan du gjøre en mye enklere mod som ikke involverer å kutte eller lodde noe som helst, og som er 100% reversibel. Du kan enkelt og greit kortslutte den grønne lednngen med en tilfeldig svart ledning på hovedkort hovedkontakten. Da vil den starte autoamtisk med en gang du trykker på knappen bakpå. Sli kkan du starte maskinen ved å slå på PSU#2 manuellt rett før du starter maskinen. Det fungerer helt fint i praksis, men er jo litt mer klumsete. Det er dog en grei metode for å teste ting, siden du kan gjøre det du trenger med en binders og 2 minutters arbeid, og siden det ikke er permanent.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Greia er at jeg får antagelig ny PSU til jul, men frem til det har jeg bare 2 x 250W... Det jeg tenker på er å legge den ene oppå kabinettet (kabinettet står åpent hele tida uansett...). Begge disse PSUene er ganske gamle (4-7år). Begge er dell. Jeg vet så godt som ingenting om PSUer eller hvordan de fungerer. Den som sitter i fulgte med PC-en, den andre har en del vanlige "store" kontakter med 4 ledere, ellers har den en med 20 ledere, en liten med 4 ledere og en med 6 ledere som har kun blå/hvit ledninger og svarte ledninger. Ingen har strømbryter på seg. Sorry, dette blir litt rotete... spørsmålet er om jeg kan legge denne andre, eldste PSUen oppå kabinettet og la den gi strøm til skjermkortet og en DVD-rom eller to...

Tusen takk

EDIT: så ikke Stigma sin post. Jeg leste et sted at den grønne ledingen på eldre PSUer er hvit, og den eldste PSUen har ingen grønn ledning... den har derimot en hvit, men den står ikke på samme leder i kontakten... For det er denne 20 -leders kontakten fra PSU'en vi snakker om?

Kan jeg legge ut noen bilder, så forteller dere meg hvilke ledninger som må kobles sammen?

Tusen takk

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Ok, da er det bare ne "jalla" midlertidig løsning du trenger.- Da foreslår jeg at du gjør den enkleste modden jeg nevnte.

Jeg vil annta at du allerede har en PSU installert som normalt og koblet til, untatt på de delene som skal drives av PSU#2.

Deretter finner du fram en binders (av metall uten plast utenpå) eller tilsvarende annet metall-streng som har litt spenn og hold i seg.

Finn fram hovedkontakten (den største og bredeste) på PSU#2 og se på ledningene. En av disse er grønne, og det finnes mange svarte. Nå stikker du inn bindersen (etter å ha rettet den ut litt naturligvis) inn i hullet der den grønne ledningen har leder til. Den andre enden stikekr du inn i et tilfeldig av hullene som har en svart ledning tilkoblet (de er alle jord, så det betyr ingenting hvilken du velger). Bindersen vil nå forhåpentligvis stå av seg selv rimelig stødig pga den står spennt. hvis ikke, så bøy den litt så den får litt spenn og står stødig av seg selv.

Når du kobler til strømkontaktne nå vil PSUen starte, og levere strøm til a<lt som er tilkoblet.

Siden du ikke har knapp på baksiden må du starte/stoppe den ved å ta inn og ut kontakten. PSU#2 bør startes rett før hovedPSUen som starter hovedkortet.

Dette vil jeg tro er det enkleste du kan gjøre for en kortsiktig løsning. Si ifra om du trenger mer hjelp (men dette er ikke akkurat rockjet science).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Som sagt i EDIT over har ikke PSU nr2 noen grønn ledning, men denne 20 lederskontakten har følgende farger: Rød: R, Grå: G, Hvit: H, Svart: S, Blå: B, Gul: Gu, Lilla: L og Oransje: O.

Disse kommer i følgende farger (kroken øverst og sett fra der ledningene går inn i kontakten):

RGRR RHSSSG

SSBGuLOSRSR

Hvilke skal kortsluttes med hverandre?

PS: Tusen takk for hjelpen.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Ingen grønn? Det hørtes veldig merkelig ut.... Det er vel en ATX strømforsyning vi snakker om, og ikke en eldgammel AT strømforsyning eller noe sånt sant? Så vidt jeg vet skal fargene på ledningene på alle ATX strømforsyninger være standardisert, så du skulle i såfall ha hatt en grønn en.

Jeg har ihvertfall aldri sett en ATX PSU uten grønn, ogjeg har brukt ganske mange sidne jeg ofte bygger systemer for andre (og har "hotwired" mange på samme måte du skal prøve nå). Om det er en AT eller annen standard så aner jeg ikke hva slags farger vi har med å gjøre, men så lenge du finner ut hvilken ledning som tar imot start-pulsen så skulel det fungere på samme måte der også.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Tenkte kanskje vi kunne finne det ut via hvilke plasser de har i kontakten...

(kroken øverst og sett fra der ledningene går inn i kontakten):

Rød: R, Grå: G, Hvit: H, Svart: S, Blå: B, Gul: Gu, Lilla: L, Oransje: O, Grønn: Gr, Ingen: I.

PSU nr.1 har følgende farger på følgende plasser:

RRISSSGrSBO

GuLGSRSRSOO

PSU nr.2 har følgene farger på samme plasser:

RGRR RHSSSG

SSBGuLOSRSR

Altså tilsvarer den grønne ledningen på den nyeste PSUen en svart en på den gamle:S

Tusen takk

Endret av madsc90
Lenke til kommentar
Older Dell computers, particularly those from the Pentium II and III times, are notable for using proprietary power wiring on their power supplies and motherboards. While the motherboard connectors appear to be standard ATX, and will actually fit a standard power supply, they are not compatible. Not only have wires been switched from one location to another, but the number of wires for a given voltage has been changed. Thus, the pins cannot simply be rearranged

Tror den gamle(nr.2) du har, er en av disse!

Edit: -Har sjekka diverse sider og kom frem til at den gråe på PSU nr.2 skal kobles til jord for å jump-starte!

Kilde:

Endret av GrumpY
Lenke til kommentar

Ja, det som står der stemmer med PSU nr2. Tror faktisk den kom fra en Dell PC med PentiumIII! Det er en forskjell, da... Den tomme på siden du fant er også grå hos meg... men jeg tror jeg går for dette jeg, kobler pin nr. 11 med 10 eller 12 :grin: (se linken til GrumpY)

Fint om noen stopper meg om dette er noe jeg absolutt ikke burde:) Tar nok litt tid før jeg fyrer løs...

Igjen: Tusen takk for finfin hjelp

-Mads

Lenke til kommentar

Med all info som er på banen nå ville eg "prøvekjørt" PSU nå ("starta opp"), eg ville tatt testen før forsyninga var "montert" - starta ho opp på et bord, og feks kobla ei vifte til en Molex (4 pin kontakt). Muligens prøvd og måle spenninger med et multimeter ("voltmåler") - noen PSU leverer ikkje strøm uten litt belastning..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...