diskoduck Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Trodde Norge hadde planøkonomi på 60-tallet jeg? Da tar du nok grundig feil. Amerikanerne sørget med Marshallhjelpen at hele Vest-Europa hadde ganske fri markeder etter andre verdenskrig. 1960-årene var vel preget av gjenbygging av landet? Vi hadde AP-regjering (Gerhardsen) gjennom de mesteparten av de årene og mye av de årene var vel preget av statlige monopol? F.eks. overtok Televerket i 1967 det siste private bytelefonanlegget bl.a. "Fattigdom, bolignød og arbeidsledighet ble sterkt redusert som et resultat av oppgang i verdensøkonomien og den nøye planlagte industrialiseringspolitikken." http://no.wikipedia.org/wiki/Einar_Gerhardsen Lenke til kommentar
ticsyboy Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Trodde Norge hadde planøkonomi på 60-tallet jeg? Da tar du nok grundig feil. Amerikanerne sørget med Marshallhjelpen at hele Vest-Europa hadde ganske fri markeder etter andre verdenskrig. 1960-årene var vel preget av gjenbygging av landet? Vi hadde AP-regjering (Gerhardsen) gjennom de mesteparten av de årene og mye av de årene var vel preget av statlige monopol? F.eks. overtok Televerket i 1967 det siste private bytelefonanlegget bl.a. "Fattigdom, bolignød og arbeidsledighet ble sterkt redusert som et resultat av oppgang i verdensøkonomien og den nøye planlagte industrialiseringspolitikken." http://no.wikipedia.org/wiki/Einar_Gerhardsen ja;).. men er dette det beste som har skjedd ? Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Det beste? Hum.. Jeg velger grunnloven. Sett ifra det herlige kyniske og kapitalistiske synet, som jeg så ofte sverger til, var ikke unionen med Danmark en dårlig ting. Tvert imot, det var da vi i Norge begynte med vår oppgangsperiode. Lenke til kommentar
ticsyboy Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Det beste? Hum.. Jeg velger grunnloven. Sett ifra det herlige kyniske og kapitalistiske synet, som jeg så ofte sverger til, var ikke unionen med Danmark en dårlig ting. Tvert imot, det var da vi i Norge begynte med vår oppgangsperiode. tror jeg sier meg enig der! Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Er det Kristningen av landet kanskje? @J@cob, ble litt nysgjerrig på den avateren din. Hva forestiller det, og hvor er det bildet fra? Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 nei, det beste som har skjedd med Norge nokon sinne var nokk då staten gikk in for å ta inn invandrarar slik at det til slutt ikkje skulle bli nokon Norske igjen. Lenke til kommentar
Ping0 Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Oh, nice sarkasme sarkasme nei nesten sant jo:P Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Er det Kristningen av landet kanskje? @J@cob, ble litt nysgjerrig på den avateren din. Hva forestiller det, og hvor er det bildet fra? Kristningen var morsom, fint med impulser. Synd at kirken her til lands har vært relativt korrupt opp gjennom tidene. Avataren forestiller tre jenter og to klovner,- Klovnen til venstre er død, jenten til høyre holder en pistol mot bakhodet til den andre. 4chan Endret 4. desember 2007 av J@cob Lenke til kommentar
thrice Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Grunnloven og den parlamentariske kanal. Norge hadde neppe levd i fattigdom uten olje. Vi måtte gjort som enkelte andre land, og fokusert på handel, utdanning og inovasjon. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Noen vil si olja.. Bra for Norge, dårlig for jorda... Utdanning, uføretrygd etc... Lenke til kommentar
ticsyboy Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Noen vil si olja.. Bra for Norge, dårlig for jorda... Utdanning, uføretrygd etc... oljen er jo veldig bra;) Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Noen vil si olja.. Bra for Norge, dårlig for jorda... Utdanning, uføretrygd etc... oljen er jo veldig bra;) Rent økonomisk ja, men miljøet har ikke så veldig godt av hva vi gjør med olja. Ergo dårlig for Norge... Lenke til kommentar
ticsyboy Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Noen vil si olja.. Bra for Norge, dårlig for jorda... Utdanning, uføretrygd etc... oljen er jo veldig bra;) Rent økonomisk ja, men miljøet har ikke så veldig godt av hva vi gjør med olja. Ergo dårlig for Norge... men uten grunnloven, hadde vi da fåt hatt oljen for oss selv? Lenke til kommentar
thrice Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 ticsyboy, Vi hadde ikke fått oljen for oss selv hadde det ikke vært for regjeringens konsekvente oljepolitikk når Phillips søkte om konsensjoner for utvinning på norsk sokkel tidlig på 60-tallet. "De 10 Oljebud" som ble vedtatt på Stortinget i 71 sikret oss nasjonal styring/regulering og oppbyggning av kompetanse innenfor petroleumsindustrien. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Medlemskap i Nato er kanskje det beste som har skjedd. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Det beste som har skjedd i Norge er at isen forsvant etter istiden. Helt enig, den globale oppvarmingen er det beste som har skjedd Norge. Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Tror nok jeg må si grunnloven her gitt. Som noen sa her tidligere, så er det bedre å være fri og fattig, en rik og fanget. Men, det kommer vel ann på hva den enkelte person setter mest pris på. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Mulla Krekar? Neida Oljen tror jeg. Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 hmm.... astrid lindgren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå