Feynman Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 I moderne tid er det nok uten tvil Tyskland. Først startet de en krig som førte til at Norge ble styrtrike på skipsfrakt. Deretter startet de en ny med tilsvarende resultet, og attpåtil kom de til landet og startet massiv utbygging av kraftkrevende industri. Det snakkes så mye om oljeformuen, men sannheten er at det ikke stod så aller verst til like før eventyret startet. I hvertfall i forhold til begynnelsen av 1900-tallet, da var vi et av Europas fattigste land. Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Hvordan tror du vi har kunnet utvikle disse industriene da? Tror det er grunnet olja jeg! Norge var en av verdens ledende sjøfartsnasjoner inntil ganske nylig. Lenke til kommentar
Tobo-Potato Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Hvordan tror du vi har kunnet utvikle disse industriene da? Tror det er grunnet olja jeg! Norge var en av verdens ledende sjøfartsnasjoner inntil ganske nylig. Det vet jeg også! Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 En sikker vinner ville vel være å svare kontinentalsokkelen? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Suvereniteten vår og oppdagelsen av olje er vel høyt oppe på lista. Lenke til kommentar
parleur Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Velferdsamfunnet? Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Oljen er kanskje det beste som har skjed Norge, men også det verste for verden generelt. (ikke abre norges olje da men.......) Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Norge hadde ikke vært U-land.. vi selger mye fisk og strøm ved siden av oljen Hvordan tror du vi har kunnet utvikle disse industriene da? Tror det er grunnet olja jeg! Mye av industrien vi har idag kommer fra store kraftutbygginger på 30-60-tallet. (Ville jeg tro). Spør du en konservativ amrikaner som er tilhenger av Laissez faire vil han nok gjerne trekke frem årene fram mot 60-tallet hvor staten var liten, rammebetingelsene for industrien var god og Norge hadde stor økonomisk vekst. Det beste som har skjedd Norge og Norden tror jeg må være at det vi har utviklet et god velferdstat med en liberal økonomi og et godt, rettferdig helse og utdanningstilbud for hele befolkningen. Det er mye av det som er grunnen til at Norden er noen av de beste landene å bo i. Men hvis jeg skal nevne noe spesifikt for Norge ville det ikke vært det at vi fant olje. Jeg tror vi kunne klart oss fint uten. Men det at vi fant olje på et gunstig tidspunkt. Altså i den perioden vi hadde behov for penger, men var blitt en såpass sivilisert stat med lite korrupsjon at vi ikke opplever de problemen veldig mange andre oljeland sliter med. Endret 1. desember 2007 av JonT Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 I og med at Norge ikke led under svenskene, så synes jeg det blir noe teit å nevne unionsoppløsningen, greit nok at man er glad i Norge og greier, men det hadde man faktisk muligheten til med svensk konge også. Man kan tenke seg en rekke scenarioer med fortsatt svensk styre, både positive og negative. I stedet for å si olje, skal jeg være litt original og si arbeiderpartiet i årene etter krigen. dessverre har partiet snudd sin praktiske politikk og privatiserer over en lav sko. Det som er enda verre er at de ikke står for denne politikken. De burde skamme seg. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 det er nok olja, eller det at norge blei samlet i et rike av han harald hårfagre. uten olja hadde norge vært et uland, og uten han med håret hadde ikke norge vært et eget land. Dette er feil. Oljen står bare for rundt 20% av norges BNP, så vi hadde på ingen måte vært et u-land uten den. Vikingene er nok neppe det beste som skjedde. Vikingene var som klaner. Dro båttene fulle av vildmenn som akuratt hadde lært å svinge øksa for å drepe og plyndre. Vikingene var fryktet og ikke respektert. Var sikkert hundrevis av Vikingstammer som tok båten og plyndra rundt i Norge og utlandet. Siden ikke alle vikingene var i samme lag ville ikke jeg regnet det som en "Norges aksjon". Får huske på at selv om en nordmann dreper en russer i Russland betyr det ikke at det var et drap Norge ville at han skulle gjøre.... Du har et bilde av vikingene som er bygget på middelalder-munkers skremselspropaganda. Vikingene var mye mer enn brutale barbarer. Vikingene vår blant annet respekterte og viktige handelsfolk i Europa på sin tid, de var dyktige båtbyggere, modige oppdagere og nybyggere, og de var også ettertraktede leiesoldater. Jeg vil si noe av det beste som har skjedd Norge skjedde på Eidsvoll i 1814. Grunnloven vår er grunnlaget for det velfungerende demokratiet vi har idag, og selv om det ikke var helt perfekt i starten var det en forutsetning for utviklingen i denne retningen. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Grunnloven var faktisk en av de mest liberale i Europa i sin tid. Fordi det gav bønder stemmerett eller noe lignende. Husker at den var det, men detaljene er blurry. Lenke til kommentar
ticsyboy Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 Grunnloven var faktisk en av de mest liberale i Europa i sin tid. Fordi det gav bønder stemmerett eller noe lignende. Husker at den var det, men detaljene er blurry. noen som har noen detaljer på det? Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Spør du en konservativ amrikaner som er tilhenger av Laissez faire vil han nok gjerne trekke frem årene fram mot 60-tallet hvor staten var liten, rammebetingelsene for industrien var god og Norge hadde stor økonomisk vekst. Trodde Norge hadde planøkonomi på 60-tallet jeg? Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Trodde Norge hadde planøkonomi på 60-tallet jeg? Da tar du nok grundig feil. Amerikanerne sørget med Marshallhjelpen at hele Vest-Europa hadde ganske fri markeder etter andre verdenskrig. Endret 2. desember 2007 av JonT Lenke til kommentar
Chriss91 Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Marshallhjelpen er grunnen til at vi i vesten har det så godt idag;) Her er forøvrig en link som viser hvilke land som mottok Marshallhjelpen. Mener å huske at Finland også fikk tilbudet, men ble tvunget av Sovjet til å takke nei. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Ole Einar Bjørndalen 75 seire! Lenke til kommentar
ticsyboy Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 Ole Einar Bjørndalen 75 seire! hehe;) Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 (endret) Redigert. Endret 2. desember 2007 av Cauldron2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå